I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ska börja sy... behöver tips!

Övrigt - Blandat

2007-01-03 01:35

ska börja sy... behöver tips!

hej, jag har som nyårlöfte att börja sy lite skit.
allt från trosor till hoodies till tights, dvs ALLT.
jag är nyfiken på hur viktigt det är med symallar? jag minns från syslöjden att vi alltid använde sånna men kan man göra sånna själva? och om det är bäst att köpa sådana, vart bör man köpa sådana för att de ska vara så billiga som möjligt? sybutiker I guess men jag tänkte mest på internet.. om nån har tips och erfarenheter så dela gärna med er!
2006 - sy-året!!!

baeng

2007-01-03 01:37
Att sy egna trosor låter lite.. fattigt? Inget emot att du syr kläder, men du kan väl köpa underkläder iaf? :)

2007 - syåret?
CAMPIONI!

2007-01-03 01:37
Kan du sy ett par kalsonger till mig? Med en örn på?

2007-01-03 01:45
Jag vill ha en mössa, det funkar iofs bättre för folk som stickar men sy en mössa så blir jag glad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-03 01:45
Finns en tidning vid namn Burda som du kan kolla in. Tror inte den kostar speciellt mkt, du får en i månaden, och där finns massa mönster som kan vara bra att ha och som du kan leka lite med!

Lycka till!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-01-03 01:47
200sy... Sry kunde inte låta bli nu på kvällskvisten.
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-01-03 01:48
mögelfar

hahahaha!

2007-01-03 01:57
mögelfar är rolig :p
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-01-03 01:59
gå till biblioteket, där har dom böcker om hur man syr som man kan låna.
Rehab is for quiters.

2007-01-03 02:42
det är ganska enkelt att göra egna mallar (tycker jag som är utbildad) men gamla kläder är ett bra sätt, bara att sprätta upp och lägga ut. kom ihåg trådrak! så att kläderna inte vrider sig när ska till att använda dem.
annars så är det nog en sybutik du måste till om du vill ha mönster.

2007-01-03 03:54
jag som inte är utbildad tycker att det är skitsvårt att göra egna mallar, och försöker man sy utan dom så går det alltid snett, så det är likabra att utgå från färdiga sådana från början.

jag har inget internettips, men jag jobbar på en sytidning, så du kan droppa ditt nummer till mig så ringer jag dig den 10e och säljer ett provnummer av den för bara 9:50 till dig :P bara att höra av dig

2007-01-03 04:15
mögelfar - hahaha!

ja vafan skrev jag 2006 för?? försöker väl inbilla mig att jag fick nånting gjort då också..

alltså jag ska inte nödvändigtvis sy egna trosor (har jag gjort en gång iofs, blev som hotpants typ!) men jag skrev bara nåt så att ni skulle förstå att jag är intresserad av ALLT.

pajson
vad är det för tidning? om man får ett mönster varje gång så tar det ju typ en evighet innan man har flera, och så kanske man inte ens får mönster man vill ha utan nånting random.
vart kan man titta in den nånstans och hur mycket kostar den? tack för tipset!

clone
fan vad bra tips! då slipper jag betala dessutom! tack så mycket!

maary
är du utbildad? vad?
hm egna mallar borde inte vara en omöjlighet, ska inte ha värsta välskräddade grejerna så det är inte så suuuupernoga. men vad menaru med trådrak? har updated är sybutiker med mönster? alltså ja, kommer det nya mönster varje år med tanke på vad som är modernt och så eller är mest gamla grejer och barnkläder? har fått för mig att det är det av nån anledning.

xavante
sytidning? hahah! skojar du? vad är det för sytidning och vad står det i den? haha om den är värd så låter det ju skitkul!
baeng

2007-01-03 04:19
made_in_japan
nej jag skojar inte, är så seriös jag kan bli. den heter allt om handarbete och kommer ursprungligen från danmark, är nordens största med över 150k fasta prenumeranter i norden. den innehåller en del uppslag med bilder och texter om de olika sakerna som finns i just det numret, sen en del sybeskrivningar. medföljer även ca 40 färdiga symönster i varje tidning. kan inte ge någon personlig beskrivning av den då jag sällan syr från noll utan mest lagar och fixar storlekar på grejer, men mor jag tar hem en tidning varje månad till mor min och hon använder stickningsmmodellerna ganska flitigt.

2007-01-03 04:34
låter ju helt lovely! kolla meddelanden!
baeng

2007-01-03 11:57
Mitt tips är: Lek! Var inte rädd för att klanta till det! Börja med att kolla på gamla kläder som du gillar - ofta går det rätt smidigt att rita av dem om det gäller linnen och tröjor och kjolar. Byxor kan dock avra bra att göra efter mönster... annars kan det bli väldigt intressant....
Lycka till!

2007-01-03 12:03
made_in_japan

Det absolut bästa tipset jag kan ge dig är att hitta några enkla basmönster att först prova på att sy och sedan spexa med det så mycket man vill när man vet hur det färdiga plagget ser ut och kan utvecklas.

Jag har till exempel ett väldigt bra basmönster på en klänning som jag först sydde helt efter mönstret. Efter det har jag sytt ett par klänningar med det som utgångspunkt och modifierat dem efter tycke, t. ex. annan halsringning, annan kjolvidd och annan kjollängd. Väldigt enkelt och bra, eftersom det är svårare att misslyckas (speciellt som nybörjare) om man har ett mönster att gå efter.

Bor inte du i Göteborg? Jag skulle kunna ge dig tips på var bra affärer ligger om du vill.

2007-01-03 14:53
jo jag går hantverk - kläder&mode så vi har ju verkligen fåt lärt oss från gruden och så, ja trådrak är viktigt även om du bara ska göra "basgrejer". du behöver trådraken på tygen just för annars kommer plagget vrida sig. trådraken är när trådarna i tyget ligger rakt, typ.

sen kan du ju böjra med att göra om lite gamla saker för att prova på och exprementar lite.

2007-01-03 14:56
madeinjapan

Nejdå, du får flera mönster per nr. Väldigt många mönster/nr. Och du kan alltid göra om dom till nya mönster? Då blir det ännu fler mönster.

jag tycker själv att det är svårt att konstruera ihop ett eget mönster, brukar utgå från färdiga som jag sedan gör om till det jag vill!

2007-01-03 14:57
Trådraken is the shit! :)

2007-01-03 15:01
pajson

wooooooord

btw va det du som jobbade på sytidningen?

2007-01-03 15:35
fan shit, tack för alla tips!!
jag ska ta till mig allting, supergulligt av er!
ska bara köpa lite shiznit och komma igång, och då blire 24/7-häng på sysidan.se lätt!!

maary - jag är säkert skittrög nu men jag förstår verkligen inte vad du menar med trådrak? att trådarna i tyget ligger rakt så att man typ inte får för sig att klippa diagonalt? haha, är inte det en självklarhet eller snackar vi om nåt annat nu?
baeng

2007-01-03 15:37
Maary

Haha, har inte sytt på ett halvår nu. Saknar verkligen ord som trådraken! :)

Nej, det är xavante som jobbar på sytidningen.

2007-01-03 15:57
pajson

ja haha en liten sak som gör så mycket!
Toastare

2007-01-03 16:32
trådrak... fliselin... jävla flashback till syslöjden... haha

jag önskar jag hade en bra symaskin så skulle jag också sy..
Jag skyller allt på Emma!

2007-01-03 16:39
man blir ganska bortskämd med industrimaskinerna vi har i skolan

2007-01-03 16:48
Kolla på second hand affärer, vissa har riktigt många schyssta symallar. Annars så kanske du kan börja med originalmallar, och sedan sy upp och se hur det passar dig, kanske är armarna för långa osv. Man märker sedan hur mkt man får adjustera så att säga..

men du kan lätt få en hel pärm med symallar för en tjuga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-01-03 16:49
maary, ska du gå tillskärarakademien sen?

2007-01-03 16:49

2007-01-03 16:53
Jag vill också sy trosor, hittar inget på det..

2007-01-03 16:55
bountyboo

jag vill söka dig, men jag vet inte om jag vågar..
Toastare

2007-01-03 17:28
maary, vill du söka mig.. jag är precis här ;)
Äh klart du vågar... du måste ju försöka iaf!

2007-01-03 18:01
oj hahaha! vilken tabbe!

vet du nått om akademin eller?