I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad matar du din katt med?

Övrigt - Blandat

2006-12-19 18:51

vad matar du din katt med?

ja, vad matar du din förhoppningsvis kära katt med?

själv kör jag på coops 'optimal balance adult' torrfoder, men funderar på att köpa nåt dyrare - är rädd för att det katten får nu kanske inte är tillräckligt bra.

hur viktigt tycker du det är vad din katt lever på?

It's only gay if balls are touching

2006-12-19 18:51

är de sant att man inte ska mata katter med mjölk?
Femme fatale

2006-12-19 18:52
Jag har också hört det.

2006-12-19 18:54
ja, tror det stämmer. har en bok jag läst det i tror jag, skall kolla upp det.

katter skall inte heller äta äggvitan i ägg; det innehåller biotin som inte är bra för kattens immunförsvar. äggulan serveras dock gärna som den är för de flesta, det ger katten en fin päls.

2006-12-19 18:56
shit jag mata katten med ägg vita igår

jag köpte en platta med nån bilig mat pga dåligt med pengar

annars blire whiskas

2006-12-19 18:56
Min farmor matade sin gamla katt med mjölk har jag för mig. Och annat krifs krafs också förstås. Kattmat, alltså. Typ Whiskas eller vad det heter.

2006-12-19 19:03
mjölk är inte bra för kattmagar!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Toastare

2006-12-19 19:06
JAG matade min katt med Purina torrfoder.

Men sen flyttade han till min pojkväns mamma och äter burkmat och lever livets tjocka dagar.. hans andedräkt lukar fan. Biter han en (vilket han gör en del) så stinker det på det stället!
Jag skyller allt på Emma!

2006-12-19 19:06

HAHA! Kanske ska påpeka att katten blev ca. 20 år!

Så dåligt kan det inte ha varit.

2006-12-19 19:08
Komjölk är för kalvmagar, så såvärst underligt att det inte är optimalt för katter är det väl inte.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-12-19 20:14
Mjölk direkt från korna är väl ingen fara tror jag, men "behandlad" mjölk ur kartong är inte så bra kanske....det är vad jag har hört iaf
Shit Happens!

2006-12-19 20:20
Främst Royal Canin Skin Care & Natures Best (båda torrfoder) och utöver det allt som jag äter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-19 20:27
lathium P22

Då ställer man sig frågan: varför iskulle det vara så?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-12-19 20:31
Desto roligare fråga:
Låter ni eran katt äta från eran tallrik medan ni äter?
Rehab is for quiters.

2006-12-19 20:42
Det skulle de få men de är för väluppfostrade för det. De kan sitta på bordet någon centimeter från tallriken men de ger sig inte på maten förrens de är övertygade att man är färdig. Oftast får man skjuta ifrån sig tallriken eller något annat symboliskt för att signalera att man är färdig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist

2006-12-19 20:48
Mina katter ger jag lite mjölk och vanlig karaktig människomat! Sen käkar dom lite råttor och sånt. Hills torrfoder får dem annars...

2006-12-19 20:50
royal qanin

2006-12-19 20:57
Jag ger min katt Whiskas. Men när han e hemma hos mamma och hälsar på hos sina syskon så får han det billigaste som finns av mamma. Min katt dricker bara mjölk hemma hos min mamma och när mamma hälsar på hos mig. Annars vill han ha vatten direkt från kranen. Dricker inte längre från skålen. Men sen har han inte alla hästarna hemma i stallet.
Ingen dör oskuld. Livet knullar alla.

2006-12-19 21:03
Royal Canin Silhoutte 37

Katter (precis som för många andra djur) är i behov av modersmjölk under uppväxten, men inte efter det. När katten sen är avvänjd så utvecklas många gånger mer eller mindre laktosintolerans.

När det gäller burkmaten så innehåller den många gånger alldeles för mycket vätska som bara går rakt igenom kroppen. Bäst är att satsa på något torrfoder av hög kvalité och alltid ha fräscht vatten stående framme.

2006-12-19 21:04
*edit Silhouette :)

2006-12-19 22:42
Katter är laktosintolleranta, de bör alltså inte bjudas på mjölk.

Mina katter får iofs ost ibland..

2006-12-19 22:48
Mina kisemisar får Friskies Adult, funkar hur bra som helst, burkmat på lördagar och torrisar annars. Burkmat är inte alltid bra för deras tänder då de lättare får tandsten av det.
Och så länge du inte har en katt med specialbehov behöver du inte köpa Iams eller annat dyrt foder.

2006-12-19 22:52
En av mina katter totalvägrar att käka nåt annat än 300kronorsförpackningar.. krrräsna är dom små liven =)

2006-12-19 22:52
kattmat?
C A S H F L O W - C L O T H I N G // BLOGG.CASHFLOWCLOTHING.COM
Toastare

2006-12-20 11:16
Sophitia F22

whiskas är väl billig kattmat? Om man då inte räknar med burkmaten som, precis som chisel säger, innehåller mest vatten och skit.

2006-12-20 11:50
Men är en diet på endast vatten och torrfoder bra? Jag har svårt att tänka mig det. 

Sedan har jag ofta funderat på HUNDMAT till katter. Dubbelt så billigt som kattmat, ungefär samma näringsinnehåll(?). Bör ju fungera.

Vad tror whoa?

2006-12-20 12:03

Fiskfest och Kalaskyckling från Konsum .
brukar blanda ut det med Royal Canin
mjao!

2006-12-20 12:07
badet P22

mina föräldrars katt går på torrfoder och vatten, 24/7. har är runt 10 nu, och mår verkligen hur bra som helst. dock är det något dyrare torrfoder (kommer inte ihåg vilket märke).

sen mutar iofs min mamma honom med fläskfilé säkert en gång i veckan iofs.

2006-12-20 12:38
Mina katter åt vanlig mat som köps i mataffär, men båda två fick urinsten av det. Därför äter de nu ett specialfoder som köps hos veterinär och har sen de började med det varit fria från problem.
shake it!

2006-12-20 13:34
gött att man kan skippa burkmaten den är så jävla grose fyfan! luktar skit och ser ut som en spya... då gör jag fan hellre gormékäk till katten

2006-12-20 15:24
Hm, min katt äter ALLT. För tillfället går kishmishen på Royal Canins Kitten Persian, tror jag den heter... och sån här burkmat med märket Mjau.
Funkar kanon, tillochmed hundarna föredrar kattmaten hellre än deras egna....
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2006-12-20 15:29
Är det inte igelkottar som man inte ska ge mjölk till?
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!

2006-12-20 15:34
Kattungar är laktosintolleranta, men inte stora katter. Pratade me vetrinären om det i förrgår!

Mina katter får whiskas :) Dom äter typ 1 kg torr mat och typ 8 burkar i veckan! Sjukt mkt kattmat!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2006-12-20 16:05
Oftast så bra mat jag kan, blir billig kattmat när jag inte har råd =/ men brukar köra med *kommer inte ihåg namnet nu* men det är en stor gul burk av bra märke, köper också special mat då ock då när det behövs för att dom ska få i sig allt dom behöver, brukar ge henne kyckling rester och lite annat som jag vet att dom kan äta men hon brukar inte föredra det :P kattmat is the shit typ men ger henne nästan aldrig mjölk, dock så brukar jag ge henne lite äkta smör eller ost ibland för det älskar hon :) och idag så fick hon lite is chocklad :D den satt fint på henne :)
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2006-12-20 17:05
klart att inte bara folk med mkt pengs ska få ha katt men att inte ha råd med bra foder låter lite obehagligt i mina öron. vet inte hur mkt en påse av nått bra märke kostar då jag inte har katt själv, men det kan väll inte bli mer än ett par 100 i månaden per katt?om man inte kan råd med detta undrar jag hur man har råd med katt helt enkelt?det kan väll kosta massor om den blir sjukk o avmaskningar o allt som ska till?jag tycker inte om när man får känslan av att folk skaffar katt som ngt sorts allternativt gossedjur bara för bara för att en del anser att det inte behövs göras så mkt med dem att de är billiga i drift!
Toastare

2006-12-20 17:20
minibrus, håller med dig... bättre att lägg pengar på ett bra foder än att få en sjuk katt. Dessutom verkar det som de flesta också struntar i att försäkra sina katter.

2006-12-20 17:23
dom får nå torrfoder vet inte vilket riktigt o sen får dom "pussy"

2006-12-20 17:29
när jag hade smelly brukade jag köpa kattmjölk till henen
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-12-20 17:55
Min får Royal Canine för feta utekatter. Han fick den för mycket aktiva utekatter ett tag men vi märkte att han inte var så värst aktiv...

Plus att han alltid får en sked Sheba burkmat när han kommer in. Ganska bra sätt att få in honom, även när han inte har lust kan han alltid droppa in för lite Sheba.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2006-12-20 18:07
Har både försäkrat min katt och ger henne kärlek, det ska man göra men ibland kan det vara riktigt svårt på den ekonomiska biten =/
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2006-12-20 18:38
Va? Ger man katten ägg gula, för pälsens skull? Tycker katter om det? Serverar man det bara så? Haha...

2006-12-20 18:59
minibrus - word. dock är det egentligen det jag undrar över; hur stor är skillnaden mellan olika sorter, vilken är bra men även ekonomisk?

Soso_ F19 - det är från katt till katt ifall dom tycker om det, men i många fall så ja. annars kan man prova att blanda det med maten eller något.

2006-12-20 19:07
Jag älskar min katt men vafan allt jag får efter en lång arbetsdag är bara whine whine whine. "VAFAN MÅSTE DU ÄTA OCKSÅ?!"

Han får litet kattmat men jag har hört att det är så mycket kemikalier och sån skit så han får äta med mig. Men inte gris, han är en god muslim
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-12-20 19:14
Kupo P26

Jaha okej.. Jaa jag får testa det då... =)

2006-12-20 19:14
Whiskas adult torrfoder och kattuna tonfisk.

Ost, köttbullar, köttfärs, kyckling och matrester brukar också funka.
Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!

2006-12-20 19:27
Sådant där pissdyrt (dock jävligt nyttigt helfoder) Royal Cannin eller vad det heter.

Men det är hon värd! :)
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-12-20 22:03
Lösdrivet folk & moderater!

2006-12-21 00:45
I brist på annat köper jag Whiskas me köttbitar. Varför kan inte katter vara vegeterianer? Jag vill inte handla något kött till mitt hushåll.
Hursomhelst vet jagi nteo m någon redan nämnt det, men nej mjölk är inte bra för katter eftersom många katter är laktosintoleranta. det är vad jag läst.
min ena katt kan drcka mjölk men min andra spyr i flera dagar efteråt om han får i sig någon mjölkprodukt.

när jag får jobb och inte betalar hyran med enkronor ska jag dock köpa royal canin eller Hill's, helt klart bättre.

2006-12-21 01:01
min katt är helt galen i smör. hon blir helt spattig och typ hänger i skärbrädan när man ska äta frulle på morgonen.

Men jag äter mjölkfritt smör som tur är! :)
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-12-21 01:01

Föda som kattar gillar ?

2006-12-21 01:56
En av mina katter gillar heineken...

Katter saknar nå enzymer i tjocktarmen som ska smälta mjölk...