I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

frågor ang fortkörning och fartkameror

Övrigt - Blandat

2006-12-14 23:30

frågor ang fortkörning och fartkameror

nu ikväll var jag och några kamrater ute och åkte med två bilar. jag åkte först o körde förbi en kamera som jag missade. en passagerare i den andra bilen sa att det blixtrade till på mig när ja körde förbi kameran. vilket jag inte märkte. Det blev precis 70 från 90 och jag höll på att sänka farten.

fråga 1: Är det så att blixten är så pass stark så man borde märka den som förare nu i mörkret?

fråga 2: Enligt en kamrat så går "de" tydligen inte igenom alla bilder som tas av alla kameror. Finns det stor risk att de kommer att ta just min bild o skicka hem till mig?

fråga 3: Om de skickar brev till mig, hur lång tid kan de tänkas ta?

fråga 3: Bilen står registrerad på min mor. Hur fungerar det nu med vem som torskar?

hoppas inte mina frågor är för luddiga.. men jag hoppas att någon här på whoa kan tänkas ha svar på mina frågor, kanske har egen erfarenhet.. man blir en gnutta orolig när man sitter på prövotid. vill helst ha kvar kortet..

2006-12-15 01:41
www.vv.se snälla varför kollar du inte där först? tror du nån vet bättre här eller? dum du e

fråga 1: Är det så att blixten är så pass stark så man borde märka den som förare nu i mörkret?

ja om du inte är neger haha (förlåt inte meningen men jag var tvungen på en så fucking dum fråga)

fråga 2: Enligt en kamrat så går "de" tydligen inte igenom alla bilder som tas av alla kameror. Finns det stor risk att de kommer att ta just min bild o skicka hem till mig?

klart de går igenom alla bilder, fan skulle de ha folk som kollade bilder för? klart som fan det finns stor risk att de tar din bild.

fråga 3: Om de skickar brev till mig, hur lång tid kan de tänkas ta?

nån vecka kanske, RING OCH KOLLA ELLER KOLLA PÅ www.vv.se

fråga 3: Bilen står registrerad på min mor. Hur fungerar det nu med vem som torskar?

du torskar ju såklart, det är inte hon som kört för fort, eller är det det?

nu när jag skällt ut dig som sig bör (inte över fortkörning det skiter jag i men du är korkad och lat) så kan jag säga såhär (det här står såklart på www.vv.se ) att de tar och jämför bilden med ägaren av bilen, stämmer inte bilden så skickar de antingen ett brev till ägaren och frågar om de vet vem personen är, säger ägaren nej så är det det med den saken. alternativt så kollar de upp närstående familjemedlemmars körkortsbilder. och det är då du får alla dom här fina tusenlapparna i böter.

2006-12-15 02:24
fråga 2, alla bilder gås igenom av en specialmyndighet i kiruna
cry me a river!
--> thcrew

2006-12-15 02:36
lappen lär ju skickas till den som står på bilen,
men tror inte det har kommit nån lag om ansvar för ägaren av fordonet.

I detta fall om nu din morsa inte golar dit dig kommer dom säkerligen att jämföra bilden mot ditt körkort och således skriva lappen på dig..
cry me a river!
--> thcrew

2006-12-15 02:49
verbose visar var pottan ska stå.
Yeah!

2006-12-15 08:24
-verbose- P22

tack så mycket för dina fina svar ;) men som talaren före dig sa så lever vi i 2000-talet..

joda 

joo de visste ja att bilderna skickas till kiruna.. men finns det verkligen så pass mycket folk att de kan plocka varenda kotte som kör för fort förbi alla sveriges kameror?

2006-12-15 08:27

men det jag helst ville veta som ja kanske inte var helt tydlig på är om det finns någon här på whoa som har torskat på en kamera.. de som har erfarenhet borde veta lite mera av efterföljderna än vad vägverket skriver ut

2006-12-15 10:03
I Sverige kan bara föraren fällas enligt lag och för att få god bevisning behövs en bra bild både på både fordonets registreringsnummer och på föraren.

Dessutom är det väl IR-kamera när det är mörkt? Eller har jag helt fel för mig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 10:06
Läste nu att det inte är IR.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 10:14
Kör man i 270 km/h så är det lugnt, då hinner inte kameran ta bild. :D

2006-12-15 10:26
Daviden dags för dig att börja köra den stilen då :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2006-12-15 10:30
Har ingen bil som gör 270 :/ Spärrade vid 250 eller vad det nu är ...dålig stil.

(notera min ironi, ni moral-ryttare ;) )

2006-12-15 10:32
Daviden haha skaffa en :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2006-12-15 10:41
daviden P25
låter lite betryggande..  svårt att tro att man kan få en bra bild av plåten i mörkret utan IR.. borde ju nästan vara så att mina strålkastare ger ett motljus.. blir ingen bild.. kanske får en bild på mig.. men inte plåten alltså..

Sitter det någon special kamera i dem där? tänkte ifall man ska prova ta kort på bilen framifrån med vanlig kamera.. lär ju inte vara samma blixt men.. =)

2006-12-15 10:43
YcE_

Bilarna jag kör är sprayade med sånt här, men ja - vet ju inte hur bra det fungerar. :)

2006-12-15 12:01
pat P17
Du vet, kameran fotar inte bilar som håller hastigheten.

Hur som helst, när nån trött person kollar bilderna och jämför bilden på föraren med den registrerade ägarens körkortsfoto, märker han förmodligen att det inte är ägaren som kör. Då kollar han din morsas make, sambo, barn, syskon etc.

2006-12-15 12:29
daviden P25
sett dem där.. man skulle ta o inhandla en burk =)

pat P17
det kan nog stämma.. hoppas de inte gör det.. men kollar de verkligen alla bilder? känns som att det skulle bli en jävla massa jobb..

2006-12-15 12:33
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6911&a=134112

länkat från sidan daviden länkade.. verkar ju lovande.. o jag har då inte hört att de ska vara olagligt med sprayen..