I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Concerta" medicinering mot add/adhd

Övrigt - Blandat

2006-12-13 19:26

"Concerta" medicinering mot add/adhd

Nu är det såhär att mina läkare råder mig till att börja medicineras med medicinen "Concerta" mot min ADD.

Jag är lite orolig över bieffekterna och så med tanke på att det är från person till person om hur det blir eller om det funkar överhuvudtaget som hjälp.

Så jag är väl mer ute efter att få höra om det finns några här som provat på just denna medicin mot adhd eller add och om hur den funkat på dig?

Några frågor:
1. Har din livs-situation blivit något bättre mot hur den varit innan?
2. Fick du några bieffekter? (I så fall vad för några?)
3. Övrigt (T ex: något som kan vara bra för mig att veta, eller om det finns något du själv vill dela med dig av) (?)

Sedan är jag endast ute efter seriösa svar. Anledningen till varför jag frågar här är för min nyfikenhet att se om det finns mer som blivit hjälpta utav medicineringen eller mer som den inte funkat på. Och framför allt om hur det funkade på personerna.

Läkarna rådde mig till att tänka på saken under en vecka innan jag bestämer mig för om jag är beredd på att försöka. Så Jag behöver svar snarast möjligt.

2006-12-13 21:17
nu har jag själv inte add och har aldrig tagit concerta, men jag kanske kan komma med lite tips. det verksamma ämnet heter metylfenidat, och är mycket likt amfetamin. det är samma aktiva ämne som i ritalin, vilket är en något kändare medicin, som kanske är lättare att hitta information om på google eller liknande.

här finns lite info.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2006-12-13 21:22
även här finns en hel del.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2006-12-13 21:23
Amfetaminet verkar ungefär likadant hos alla överaktiva. Det piggar ut en till gränsen för utmattning. Vid detta tillstånd har man enligt läkarna uppnått något form av normaltillstånd och är "frisk".

Medicinen har hjälp många, men många har blivit felmedicinerade. Rådgör med en annan läkare. Gärna en med en i grunden tveksam inställning till diagnosen ADHD.

2006-12-13 21:41
min mattelärare går på ritalin tror jag... Du vill inte bli som honom
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 22:04

badet.

rådgöra me en läkare som är tveksam till diagnosen adhd?
vad menar du att det skulle hjälpa till?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-13 23:42
Jag har testat concerta fast jag inte har adhd eller add. Jag blev rätt skön på pillerna. Blev rätt lugn och så. Inte lika stissig som jag har varit innan. Jag tycker helt klart att du ska köra på det, iallafall ge det ett försök.

2006-12-14 01:25
det är konstigt att du blev lugn på det, då det har ganska precis samma egenskaper som amfetamin. kanske har du ändå adhd/add?

2006-12-14 01:41
Jag har koncentationssvårigheter. Ska göra ADHD test nån gång i år eller början på nästa. Samma när jag testat vanlig amfetamin, då har jag också alltid blivit rätt lugn och inte som mina polare.

2006-12-14 05:05

mellanöl: Exakt så var det för mig...  Koncentrationssvårigheter, problem att ta tag i saker, låg initiativförmåga, blir lugn på tjack...

Jag har precis fått diagnos adhd.
Fast jag skiter i allt vad piller heter, This is me och då får jag handskas med det.

Sittin sideways...

2006-12-14 05:39
Min kompis har testat concerta. Han är sådan som ej kan sitta ner en hel film typ (gjort det -en- gång vad jag minns)
Han blev sååå sjukt hjälpt av detta. han ville t.o.m hooka mig med några för att de hjälper så bra.
Dessa ord kommer nu från någon som är anti-piller: Testa!
Jag överväger det ännu, men om du tycker det är jobbigt att vara överaktiv så kanske det är bättre att testa och se skillnaden.

:) good luck!

2006-12-14 10:54
Min brorsa Åffer äter det tror jag.
Jag måste erkänna att man märker en viss skillnad när han tar det.
Han blir lugnare och lättare att ha att göra med.
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!