Jag glor in i ditt sovrum
Ni vet dom där fula, små och gamla husen som har vardagsrum och sovrum som ligger på första våningen? De som ofta ligger mitt i stan, har fönster som saknar gardiner och där inredningen känns som ett hopkok av Ronald McDonalds första sovrum, en nyrenoverad gympasal och Bröllopssviten på Hilton?
Jag fullkomligt älskar att glo in i dessa sjukt roliga boningar och blir alltid fnittrig när jag hittar ett nytt och orört objekt som inte fanns i mitt register sedan tidigare. Får jag dessutom en skymt av människorna som bor där, dubblas eller tripplas lyckokänslan direkt och jag vet med säkerhet att det kommer bli en bra och spännande dag...
Nu till 10 000-kronors frågan:
Vilka här på whoa sysslar med denna nobla och ädla konst? Vilka fynd har ni hittat, och har ni kanske några sköna historier?
*Detta erkännande, i skriven form kan givetvis te sig en smula osunt, psykopatiskt och knäppt, men missförstå mig rätt: Har du inga skottsrutiga IKEA-gardiner som skyddar ditt hem mot min enorma nyfikenheten förtjänar du inte bättre. Belöningen är fantastikt söt och ska jag vara riktigt ärlig har ni för konstiga och trevliga ovanor, inredningknep och böcker för att jag någonsin ska kunna sluta stirra.
Och en sista sak: Det är stor, stor skillnad mellan att stirra på byfånars vis och på proffsens sätt. En snabb blick, kombinerat med ett fotografiskt minne, gör att en rutinerad sneglare kan snappa upp massvis av snaskig information, samtidigt som de "drabbade" känner sig lugna, trygga och harmoniska.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
|