I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

lumpen 2006/2007

Övrigt - Blandat

2006-12-09 03:27

lumpen 2006/2007

gör du lumpen?

vart?

som vad

vad tycker du om lumpen?

vad gjorde ni för baskermarch?

2006-12-09 04:32
FUCK LUMPEN!!!!!!!!!!!!!!

2006-12-09 04:43
fuck it, jag var för dålig för att få vara med, är blodsjuk så jag fick inte ens göra testerna :(

2006-12-09 11:02
Jag gjorde lumpen 97/98 - när Sverige fortfarande var en diktatur som tvingade ut sina unga män i militärens tjänst...
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2006-12-09 11:17
gör du lumpen?
muckade 060331

vart?
Artreg Boden

som vad
Rektroppchef

vad tycker du om lumpen?
Tyckte det var kul

Vi gjorde ingen riktig baskermarsch, men vi körde nån marsch i 3
dygn utan mat och lite övningar på vägen..

2006-12-09 11:37
jag fick inte göra lumpen PGA att jag inte har Gymnasiekompitens.. vart lite sur, hade gärna velat göra lumpen..
tja e de du som e sad? du fett skÖöÖön på graffa!
kan ja få köpa en skiss av dej??..
Styleline x2

2006-12-09 12:03
gör du lumpen?
blev klar 060519
vart?
Stockholm/muskö
som vad
Sjöbevakningsgruppbefäl/PlutonChef
vad tycker du om lumpen?
suger.. satsa pengar på nått annat istället..
Marinen! = Saft och bullar.. låg och slappa i ett dagrum med alla betalkanaler samt xbox playstation och 100000 dvd filmer... fikade oavbrutet hela min lumpen tid... =) (om man räknar bort dom vidriga fältväckorna osv.. slutövning -.-)
r-.-a

2006-12-09 12:51
hahah lumpen suger kuk
tycker synd om dem som ska rycka in nu i januari

2006-12-09 12:58

kunde man tro nått annat om whoa eller... vilka lökar!

2006-12-09 13:24
Blir hemförlovad 5 januari från finska arme'n(granatkastarman). Här är det ännu värnplikt. Har väl sina bra och dåliga stunder precis som livet i allmänhet. Äckligt mycke skattepengar har vi skjutit upp i luften iaf. Men man träffar en massa kul folk också som man aldrig skulle stöta på annars.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-09 13:28
santi: årets januari kommer ju bli som förra årets november..

2006-12-09 15:31
gör du lumpen?

jupp.

vart?

Kungsängen / K1 i Sthlm

som vad

Bevakningssoldat / beriden högvakt

vad tycker du om lumpen?

Skönt. Lär mig mycket. Nya vänner och en massa erfarenhet.
Tufft under vissa perioder.

Den kommer när vi minst anar det.
maybe you might be more than just a one night lady<br>

2006-12-09 16:45

L-burna: soft! vilken pluton? jag bor högst upp!

2006-12-09 17:59
gör du lumpen?

Nej, muckade 060107

vart?

I Finland, Nyland Brigad.

som vad?

Kustjägare, inriktning maskingevärskytt (tror inte det är samma sak som svensk MG-skytt..) 

vad tycker du om lumpen?

Att den var skitråkig, hade typ ångest varje dag. Men nu i efterhand känner jag mig stolt och duktig och uppskattar att jag gjorde det. Man lärde känna kroppen rätt bra och ens egna begränsningar (att man kan klara av mycket mer än vad man tror).

Gröna basker (eller barretmarchen som det heter i Finland) bestod av orienteringsrunda man skulle klara av själv i sina smågrupper i plutonen, dvs en grupp på 6-8 personer. För att klara av marchen skulle man klara rundan inom 30 timmar har jag för mig. Den består av cykling och march dessutom ca 25 olika punkter där man utföra uppgifter. Klarade man inte uppgifterna bra fick man extra slängor man ska gå. Plus allt det åker man båt efter halva marchen där man blir släppt på okänd plats. Därifrån ska man själv lista ut var man är och hur man ska gå till nästa punkt.

Kommer inte ihår exakta sträckor men får grupp tog det 26 timmar och då utan sömn eller en måltid. Vi gick och cyklade konstant.

Kan tillägga att en punkt var att ta sig igenom vatten på en vissa tid, med andra ord ingen tid för att ta av sig kläderna. Så straffslängorna fick man cykla i iskalla tunga, blöta kläder.

För att sedan få den gröna baskern måste man ha klarat en del fystest innan.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-12-09 18:09
3:e pluton. Du måste vara i 1.a eller?

2006-12-09 19:09
4 pluton.

2006-12-09 19:27

rycker antagligen in under sommaren 07, Som bevakning och insatsoldat uppe i arvidsjaur på i19

2006-12-09 20:18
Uppfattat!

2006-12-09 20:41
Ni har det lätt i Sverige. Jag ryckte in på sommaren i Finlands armé, och i läkarundersökningen konstaterades det att jag lider av depression, anpassningssvårigheter, panikattacker och sömnlöshet och jag fick inte befrielse. Fick sk. E-papper vilket betyder att jag ska tillbaka om 2 år.
Still in the bridge

2006-12-10 22:59
Goodfellas!

"För att sedan få den gröna baskern måste man ha klarat en del fystest innan."

Vad ingick i dom testerna? Styrka kondis osv osv förstår jag, men exakt vad skulle göras/ klaras? Antar att det eminenta(kraftig ironi)  cooper-testet är med.

Drar faktiskt själv till Nyland i januari så det skulle vara trevligt å höra vad man har se framemot om man ska genomföra KJ-utbildningen  

2006-12-11 00:01
jag rycker in nästa år i S1 i Enköping som bevakningssoldat. nån som vet vad man gör på den befattningen och om det är relativt roligt, givande, svårt bla bla bla?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-11 00:25

Finns det flet än mig som skall upp till Norbottensregemente?

Föresten jag bor i södra skåne och ska upp till norra sverige.
någon som vet exakt hur långt det tar att åka upp dit?

2006-12-11 00:46
IraQ: Åker du tåg så lär du få räkna med ~20h Malmoe->Luleå.

2006-12-11 00:50
f21 - Norrbottens flygflottilj.

Muckade för ett år sedan ungefär, kanske mera.

Flygbassäk. Gruppchef och Hundförare.

Tyckte det var kul upplevelse med bra chans att testa sina gränser.

Vi hade en veckas övning med taskigt med käk, o massa nattorienteringar.
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2006-12-14 20:04
General-psykbryt
Trevligt, vet du redan vilket kompani du är påväg till? Jag sticker fredagen före du kommer:) Är det nånting du funderar över så äre bara att fråga! Ang. baretten ingår marchen, muskelkonditionstest, simning, coopern och skytte. Minns tyvärr inte exakta kraven...