gör du lumpen? Nej, muckade 060107vart? I Finland, Nyland Brigad.som vad? Kustjägare, inriktning maskingevärskytt (tror inte det är samma sak som svensk MG-skytt..) vad tycker du om lumpen? Att den var skitråkig, hade typ ångest varje dag. Men nu i efterhand känner jag mig stolt och duktig och uppskattar att jag gjorde det. Man lärde känna kroppen rätt bra och ens egna begränsningar (att man kan klara av mycket mer än vad man tror).vad gjorde ni för baskermarch? Gröna basker (eller barretmarchen som det heter i Finland) bestod av orienteringsrunda man skulle klara av själv i sina smågrupper i plutonen, dvs en grupp på 6-8 personer. För att klara av marchen skulle man klara rundan inom 30 timmar har jag för mig. Den består av cykling och march dessutom ca 25 olika punkter där man utföra uppgifter. Klarade man inte uppgifterna bra fick man extra slängor man ska gå. Plus allt det åker man båt efter halva marchen där man blir släppt på okänd plats. Därifrån ska man själv lista ut var man är och hur man ska gå till nästa punkt. Kommer inte ihår exakta sträckor men får grupp tog det 26 timmar och då utan sömn eller en måltid. Vi gick och cyklade konstant. Kan tillägga att en punkt var att ta sig igenom vatten på en vissa tid, med andra ord ingen tid för att ta av sig kläderna. Så straffslängorna fick man cykla i iskalla tunga, blöta kläder. För att sedan få den gröna baskern måste man ha klarat en del fystest innan.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!