I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp - Sömnsvårigheter.

Övrigt - Blandat

2006-12-07 08:26

Hjälp - Sömnsvårigheter.

Gomorgon!

Idag är en dag då jag lyckats vakna i tid.
Somnade vid 3-4 imorse, inte för att jag hänger vid datorn, utanför att jag har sjukt svårt att somna.

När jag var en valp, teenager, hade jag liknande problem.
Kunde inte somna, men somnade jag kunde jag näst intill omöjligt vakna.

Är så nu, fast 10gånger värre.

Jag skulle inte banga på lite stesolid o annat gott som sätter stop på detta.

Jag har prövat allt som ALLA säger.

Ät lite innan du sover, ät inte.
Drick lite innan du sover, drick inte.
Rör på dej innan du sover, rör inte på dej.
Läs en bok innan du sover, läs inte.
Försök ändra rutiner?
Jaha, då har dom sagt att jag ska lägga mej tidigare, men inte ens när jag lägger mej 23:00 kan ja somna förns 04.

Vad faan ska jag göra?
Detta har pågått i 2 månader och de tar som faan på mina krafter.
Jag behöver ork, pluggar, är lärling och jobbar.
Men pallar inte me allt, när jag inte får sova....

Tips?

2006-12-07 08:45
testat att börja gymma? börja käka flödder lr liknande är nog inte så jättebra då dom e jävligt beroendeframkallande.
Always in trouble/You can blame my mother/Gave birth to a gorilla and raised him in the jungle

2006-12-07 08:54

grönt te och varma strumpor hjälper mig lite iaf :)
mjao!
Poet

2006-12-07 08:56

Man ska försöka koppla av 2 timmar innan man går
och lägger sig. Ingen tv, ingen dator, inget sådant.
Sen när du väl är i säng, försök hypnotisera dig själv.
Intala dig själv att du blir sömnigare och blir tyngre
och tyngre tills du är helt avslappnad..
Och sen ska det vara helmörkt i rummet också.

What I said, yo!

2006-12-07 12:58
träning mannen,,, hård träning får en att sova sen

"good workout, good sleep" -Promoe
Jag Är RapparKalja

2006-12-07 13:06
Jag har också jättesvårt att somna, började för ett tag sedan. Men som PhilAhz0phee säger, avslappningsövningar (vet inte om det sitter ihop eller inte, klaga?) funkar ganska bra för mej. Jag blir iaf mer avslappnad och börjar tänka på saker som slappnar av istället för stressar.

Träning på kvällen är väl inget jag skulle tipsa om, när du rör dej så blir du ju piggare sen efter. Eller jag blir iaf. jag skulle aldrig kunna somna efter att jag tränat.

Pröva att slappna av i soffan med en kopp te, en bok, måla, skriv, prata med jonas eller nått sånt så du som sagt slappnar av innan du ska sova.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-12-07 13:10
Träning på kvällen är väl inget jag skulle tipsa om, när du rör dej så blir du ju piggare sen efter. Eller jag blir iaf. jag skulle aldrig kunna somna efter att jag tränat.

Det gäller inte att bara träna lite och "värma upp" nu gäller det att träna sig utmattad... ska knappt orka resa sig... då sover man gott =)
Jag Är RapparKalja

2006-12-07 13:15
Det gäller inte att bara träna lite och "värma upp" nu gäller det att träna sig utmattad... ska knappt orka resa sig... då sover man gott =)

Ja? Det var exakt det jag syftade på. Då jag tränar så tränar jag hårt, inget "värma upp"!

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-12-07 13:17
jaha,,, och du blir pigg av det? :S
Jag Är RapparKalja

2006-12-07 13:33

Ja, faktiskt! Konstigt kanske.

2006-12-07 13:34
ja, rätt så...
Jag Är RapparKalja

2006-12-07 13:37
sova vad är det? Har haft problem med att sova i 2-3 års tid.. hamnar i säng vid 2-3 tiden och jag har försökt använda sömntableter från läkare men inte hjälpt..

blir så jävla hypad varje gång innan jag hamnar i säng.. :D
-- Mellanslagsanvändare --

2006-12-07 15:53
välj själv 

du får klicka runt lite själv! prova gärna många olika alternativ posta sedan vilket som fungerade bäst. tack å hej

2006-12-07 16:02
Du är precis som mig. Har extrema sömnproblem. Har blivit lite bättre nu, men ändå riktigt svåra. Tar 2 propavan och sedan runt 5 stillnoct och då lyckas jag somna 7 av 10 gånger.

Ring din husdoktor och fråga efter insomningstabletter. Har du bra kontakt med doktorn så ska det inte vara något problem. Förklara att du gör allt för att sova, men det går inte och du pluggar och måste klara av skolan mm. Krydda på det lite så du får det utskrivet :)

2006-12-07 16:35
AllStared F22
Börja träna, hitta någon sport eller börja gymma. Hjärnan är trött men kroppen är det inte. Har exakt samma problem. Men jag har börjat träna lite smått och man sover gott efter en kvälls träning.

2006-12-07 16:39
DU ska iaf sluta knarka. :P

2006-12-07 16:45
nu orkar jag inte läsa vad alla skrivit.

men jag har samma problem, i perioder, allt för långa dock.

har börjat med att lägga mig tidigt som fan, och om jag ändå inte kan sova ligger jag kvar och ser film eller gör nåt annat tills jag är astrött, dååå går jag upp och gör massa grejer. dock inte duscha, dricka kaffe eller borsta tänderna som gör mig pigg. utan jag gör något, trött som jag är och lägger mig sedan kring 9 på kvällen och somnar galant. sen vaknar jag tidigare också vilket innebär att jag är tröttare på kvällen sen.

och jag märker att när jag varit ute mycket och gjort något sover jag bättre, även när jag sover med någon annan.

och om du känner dig minsta trött så ska du hålla ögonen öppna och inte blinka, då blir du tröttare i ögonen och lurar dig själv.
det kan låta dumt men det är så det är
MoDo - the Heart of hockey!

2006-12-07 17:54
"Träning på kvällen är väl inget jag skulle tipsa om, när du rör dej så blir du ju piggare sen efter. Eller jag blir iaf. jag skulle aldrig kunna somna efter att jag tränat."

Detta borde inte vara något problem om du börjar med att göra en ordentlig: nedvarvning, streching och avslappning, efter träningen. Avslappningen är oerhört underskattad, men försök ta dig tid att ligga o bara vila någon minut på en matta direkt efter träningen så ska du se att du kommer ner i varv och slipper sömnproblemen. Vet ej om det funkar för alla, men för mig hjälper det ivaf ;-)

peace
 biffko to di world

2006-12-07 22:50
har prövat träning, prövat hälsaapotek o apoteks lösningar på o somna in.

kör på mellanöls förslag, snacka me läkare och tala om läget.
orkar inte ha det såhär, tabbade Sammhällsprovet idag pga att jag inte sover något o får panikångest.

2006-12-07 23:24
ät tabletter, de är du väll inte främmande för?

2006-12-07 23:26
Ännu ett tips som jag kan tänka mig att get är att styra upp dina dagar på ett bra vis. Vet inte om du går i skolan eller jobbar, men ovavsätt vad så utgår jag från att du sitter still större delen av dagen. Försök få inte ett träningspass efter skolan så många dagar i veckan du klarar av. Vet inte om du tränar mycket, men försök få in regelbunden träning ett par dagar i veckan. Träna inte allt för sent på kvällen bara. 
   Se till att gå upp relativt tidigt om mornarna så att du inte sover bort halva förmiddagen för det resulterar lätt i att du tar igen dem "förlorade" vakna timmarna på natten då istället. 
   Fixa kosten är ett bra tips också, tror jag. Det är kanske inget som direkt leder till bättre sömn. Men indirekt så gör en bra kost att du mår bättre om dagarna och därför sover bättre om nätterna.
   Som personligt tips så kan jag väll även säga att du bör minska tiden framför datorn om kvällen. Vad du istället får vara upp till dig, men det finns alltid något som är vettigare att lägga tid på än datorn. Sen kan jag väll också säga att min tv som jag har i mitt sovrum hjälper mig att sova grymt mycket lättare. Förr eller senare blir man ju trött av tv-tittandet. Det antar jag att du har upplevt då du kommit hem efter en hård dag och slår dig ner i soffan. Då är det ju bara att stänga av tv:n och somna istället för att resa dig och gå till sängen och hinna piggna till.

Jag är absolut inte doktorerad i det här ämnet, men jag tar detta från mina egna erfarentheter, så det fungerar åtminstone för mig. Det känns dock rätt så basic, men om du inte har gett allt detta en chans så kanske du bör testa? Lova bara o inte klaga på stavfelen, för känner på mig att det är alldeles för många, men jag orkar inte läsa igenom texten för jag är för trött efter en hård skoldag, med träning sen på kvällen =)

Lycka till!
 biffko to di world

2006-12-08 10:08
Hmm okej, jag pluggar och jobbar och är fotolärling.
en veckas schema:
Måndag: Lärling 9-15, åka till gårn jobba 16-23.
Tisdag: plugga lite, sen jobba 12-18.
Onsdag: Gården mellan 13-22.
Torsdag: Skola 9-15, sen lärling.
Fredag: Gården 12-17, 18-02.
Ser inte alltid ut sådär, men för de mesta, de byts dagar o tider typ de.
Jag hinner aldrig slappna av, och tillochmed en helg, då jag tar de lungt o sen går o lägger mej tidigt, tar de 4-6h innan jag kanske har tur o somnar.

2006-12-08 10:31
det kanske inte funkar för dig, men jag brukar tänka "äh, skitsamma om jag somnar eller inte. bara jag ligger still så blir ju kroppen utvilad". då brukar jag somna efter ett tag.
om inte så lyssnar jag på någon sjukt tråkig ljudbok.

2006-12-08 10:45
jag säger bara en sak Imovane!!!
69 - Try it you'll like it