I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Plugga portugisiska!

Övrigt - Blandat

2006-11-28 13:51

Plugga portugisiska!

Jag skulle vilja börja plugga portugisiska, men hittar typ inga utbildningar som inte ligger på högskolenivå eller att man är tvungen att plugga. Har inte lust att behöva plugga upp mina betyg så de ligger på högskolenivå eller åka till brasilien i två månader för att lära mej språket. Vill heller inte behöva ta några lån.

Är det någon som vet någonstans man kan plugga portugisiska (den de pratar i Brasilien, inte Portugal) utan massa krångel?

Tack på förhand!

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-11-28 13:59
Hur gammal är du? Universitetet?

2006-11-28 14:06
Jag är 22.
Univeristet? Måste man göra prov för att komma in där? eller ha några speciella betyg?

Grejen är den att jag orkar inte plugga upp massa andra betyg bara för att få lära mej puortugisiska.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-11-28 14:08

nej det tror jag inte.. kanske gymnasiebetyg, det kanske du inte har..? Har en kompis som pluggade en kurs portugisiska där, hon hade ju gymnasiebetyg. Men inga direkt att glänsa med.

2006-11-28 14:11
Jag har inte godkänt i alla kärnämnen så jag tror inte universitet eller högskola är någonting för mej. Jag vill bara lära mej språket och förstår inte varför jag måste göra det på högskola/universitet. Vi mindre "smarta" ska väl också få lära oss språk?

2006-11-28 14:33
borde väl typ finnas språkkurser över nätet eller eså köper du hem böcker och lär dig själv.

Annars tror ja det är fett värt att ta en sväng förbi Brasilien och lära dig. Du lär dig 1000 gånger snabbare på så sätt....

2006-11-28 14:39
Jo självklart är Brasilien fruktansvärt lockande, men jag har inte råd att vara där nere i två månader för att lära mej språket!

Vill inte lära mej hemma, har inte den självdiciplinen! haha.
hmm.

vafan då.

2006-11-28 14:49
Folkuniverstitetet har en jävla massa kurser! Jag pluggade Japanska där, så Portugisiska lär finnas också!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-11-28 14:53
Japanska och kinesiska finns på komvux också, men inte portugisiska...

Det är nästan gratis att vara i Brasilien. En kompis till mig åker dit imorgon. Dom fick betala 4000 för resan så det behöver inte vara så dyrt med biljett heller

2006-11-28 15:11
Jag vet att det inte behöver kosta så mkt att åka till Brasilien och jag har ställen jag kan sova på i Brasilien, men just nu har jag inte dom pengarna att lägga ut tyvärr. + att jag precis har flyttat.
Annars hade jag gjort det.

2006-11-28 15:29

Jag pratar afrikans portugisiska, den är rätt lik tycker jag o min mamma va hem sråk lärare på portugisiska innan ( nu bor hon i Mozambique igen dock )

Så jag vet inte men kanske om du söker upp om det finns hem språks lärare från Brazil o frågar om dom kan lära ut privat för en liten slant???  Är väl ända alternativ förutom att flytta till Brazil.
 http://www.myspace.com/danielscriptchess

2006-11-30 14:37

Du kan få lära mej! ; )

Alltså. jag tycker det är konstigt att man inte skulle kunna plugga portugisiska förutom på högskole/universitets nivå faktiskt. Jag ska väl ändå inte behöva traggla igenom massa jävla betyg för att kunna bli berättigad att lära mej ett språk? Det låter tokigt.

2006-12-01 17:37
Abf?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2006-12-01 18:57

Jag såg att det fanns en kurs förra året i Brasiliansk portugisiska på Studiefrämjandet (tror jag...iaf var det nån av utbildningsställena som skickar hem kataloger om kurser i drejning och wordhantering och sånt...) En kompis gick där och han lärde sig en hel del.

Annars tror jag att det är bra att försöka få in protugisiskan så mycket som möjligt i vardagen om man vill lära sig i Sverige. Det var så jag fick mina grunder i portugisiska (vilka ifs fortfarande är väldigt basic). Genom att lyssna på brassemusik varje dag, kolla texter på internet och översätta dessa, översätta capoeiralåtar (som man ändå kan) och skriva brev till kompisar i brasilien så lyckades jag lära mig mer under ett år än det mina tvåhudra poäng franskastudier på komvux gav. Och det fina med detta var att allt "pluggandet" var kul.

2006-12-01 20:48

Guldapan P24

Mycket bra poäng :) Se även Brasse filmer som tex, Guds stad

Jäääävligt bra film.
 http://www.myspace.com/danielscriptchess

2006-12-02 00:48
Guldapan

Okej. Vet du hur man kommer i kontakt med något studiefrämjande?
Jo, man får väl lägga manken till lite själv om man vill lära sig portugisiska bra här i sverige, det är ju självklart typ.
Jag snackar med ganska många brassar på msn, men det är lite svårt att förstå ibland, det har jag lärt mej lite av, men det är inte tillräckligt liksom. hmm.

2006-12-02 01:12

*..emelie..* 
Nej du har rätt, msn och låttexter är inte tillräckligt. Men jag tror att det är bra i kombination med studier. Om man bara pluggar så blir det ju så fantastiskt tråkigt. Ett bra tips är att skriva mail. Då har man tid på sig att läsa och att svara på ett bättre sätt än man hinner med msn...

Om du ska på föreläsningen eler kommer komma i kontakt med min grupp på annat sätt under workshopen så prata med Martin. Han läste på Studiefrämjandet förra våren och hans portugisiska var ok när han var här i Brasilien.

scriptchess P28
Sant, filmer är bra. Jag tycker bara att det är så svårt att hitta portugisiskspråkiga filmer i Sverige med subtitel.

2006-12-02 09:20
Min rumskamrat är från Brasilien.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-02 09:39
*..emelie..* 

portugisiska på Folkuniversitetet

pris ca 1940:-

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.