I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför kan folk inte snacka i telefon?

Övrigt - Blandat

   

2006-11-17 18:22

Varför kan folk inte snacka i telefon?

De två senaste månaderna har jag satt mat och dryck på bordet genom att vara jobbig telefonförsäljare i det kalla landet i väst. En hemlig produkt ska säljas till förvirrade norrmän och fort ska det gå. Stressen har varit påtaglig, kollegorna mystiska och grundlönen frånvarande, men nu måste jag säga att jag börjar bli riktigt varm i den obligatoriska kostymen och den klassiska "fisken i vattnet"-metaforen ligger precis runt hörnet...

Jag jobbar cirka 12 timmar om dagen, 6 dagar i veckan och det kan i längden självfallet bli lite slitsamt. Folk man snicksnackar med är visserligen snälla, sjuka i huvet, fulla, högljudda och roliga, men framförallt jävligt arga. Detta är inget större problem för en garvad säljare som mig själv, (jag vet att de bara är bittra och ledsna människor som innerst inne är froma lammungar), men just nu känner jag att jag måste få lätta lite på trycket, och spy lite galla över folks oförmåga att ta en konversation.
 
Detta ska du inte säga till en telefonsäljare:

"Jag är inte intresserad av någonting..."
- Näha. Det var ju ett sunt, moget och givande ställningstagande. Är detta måhända ett förhållningssätt du planerar att föra vidare till nästa generation? Lyssna på det jag har att säga, det tar ca 15 sek, sen kan återgå till ditt lilla grönsaksland. Apati kallas det du håller på med, och i vissa kretsar anses detta t.om. vara sjukligt. 

"Jag bestämmer ingenting över telefon..." 
- Jag förstår din invänding men har tyvärr ingen möjlighet att skicka ner min trettonåriga träl till din enkla boning just nu. Kvar står vi alltså med detta högteknologiska kommunikationsredskap och jag tror nog att du har förmågan att ta ett beslut även fast du inte fysiskt kan spotta mig i ansiktet om du inte vill ta del av erbjudandet. 

"Jag måste prata med min man..." 
- Jag vet att vi lever i ett patetiskt patriarkat, men beslutet om du och din familj ska ha Engångstallrikar / Ginseng-tabletter / Luftpistoler eller ej kan du nog svara på. Han frågar inte dig om hurvida ni ska beställa kabel-porr, så varför lägga över besluts-ägget i hans korg?

"Jag vill ha något skriftligt först..."
- Ja, och jag vill ha större muskler, mindre håravfall och en hoppborg, men får jag det? Nej. Och hade vi haft nått snitsigt reklammaterial färdigprintat kan du vara säker på att skiten redan legat i din söta lilla bervlåda.

"*Klick*..."
- Riktigt moget. Jag lovar att du var en ungarna på dagis som stack fingrarna i öronen och började "lalalalalalala, jag kan inte höra vad du säger..." varje gång något jobbigt kom på tal. Ett "Nej tack, jag är inte intresserad" är allt mina svettiga öron behöver för att vara nöjda.

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.