I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

designer babys

Övrigt - Blandat

2006-11-15 11:14

designer babys

designade barn, är det framtiden?

Vart går gränsen? är det ok att välja bort embyon som riskerar bli blina, döva, utveckla adhd?

Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2006-11-15 11:20
Rätt och rätt, det är ju upp till var och en att avgöra skulle jag påstå. Vet inte riktigt hur jag personligen ställer mig till det hela. Visst vore det positivt att försöka bli av med diverse genetiska defekter och liknande (vet inte riktigt om jag vill sträcka mig så långt som till ADHD, men allvarliga psykiska och fysiska skador), men det har ju även snackats om att designa rent utseendemässigt... och där någonstans anser iaf jag att gränsen börjar bli nådd.
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-11-15 11:32

Som sagt kan man tycka att det är en personlig handling från individ till individ. Att det är upp till varje enskild förälder att bestämma om hur deras kommande barn ska bli. Att designa barn, dvs. att bestämma alla dess egenskaper osv kan jag tycka är att gå över gränsen. Barn som föds med defekter kanske till slut ses som mindre värda. Däremot är det ett framsteg att man redan innan barnet kommit kan se vad för defekter den kommer att få & sedan ta bort dessa.

Man skulle kunna säga såhär: det är okej att ta bort negativa delar från ett barn men att lägga till & bestämma utseende osv är att gå över gränsen.

Någon som håller med?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-15 11:40
Så att välja bort embyon med stor näsa och rött hår är inte ok?
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.
Producent

2006-11-15 11:50
vad är det för fel pa rött har :I
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2006-11-15 12:05
Haha rött hår är inte så hett iofs...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-15 12:10
de e väl bra..
så kan man utrota många av dagens sjukdommar?
:::The Iranian Stallion:::

2006-11-15 14:35
det e vell toppen. om man är rödhårig så vill man vell inte riskera att föra det vidare till sina barn.

WHAT! Rödhåriga är sexigt som fan :P

2006-11-15 15:06

Bra, om man kan förhindra sjukdomar men kasst som fan om man kan ändra barnets utseende osv, som att plastikoperera glinet vid födseln för fan, sjukt.

Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2006-11-15 15:13

Frågan är var man sätter gränsen mellan sjukdom och egenskap i framtiden...Komplicerat, det där. 

Delam tange barat
Producent

2006-11-15 16:01
jag tycker det verkar sjukt om det skall vara möjligt att förhindra TEX sjukdommar. allafall "vanliga" sjukdommar, som starr etc etc. endel dödliga sjukdommar är (förbjudna tankar) faktikst bra för samhället. det blir inte överbefolkat etc. sedan tror jag det kommer bli en väldigt stor klassklyfta iom detta. rika barn kommer vara enormt snygga och leva tills dem är 135 ar. medan fattiga "normala barn" kommer att dö i "förtid" och bli retade för fulingar, fattiglappar etc etc.

psykiska sjukdommar däremot, det skulle vara bra att plocka bort!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2006-11-15 16:30
Skiten kommer ju leda till att ungarna kanske blir utstötta alternativt får storhetsvansinne.

Eh va? "Jag är adonis på jorden, och har 500 i IQ! INGET KAN STOPPA MIG!"
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"