I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Miljö, växthuseffekt o sånt.

Övrigt - Blandat

2006-11-07 19:57

Miljö, växthuseffekt o sånt.

Kom o tänka på när jag snacka med en polare om vad som händer med världen. Att våran egna ignorans förstör för oss jävla.. och det är ju inget nytt.

Sen länka han iaf Al Gores film, An Inconvinient Truth eller vad den heter. och så börja han prata om miljön och att det skulle vara bra om bensinen tog slut osv.
Men så kollar man på hur han lever och märker att han inte ens källsorterar.

Då börjar man undra.

Gör ni nånting för miljön? eller sitter ni bara o klagar över hur dumma folk är men gör inget själv.. precis som han.. ?

2006-11-07 20:02
angående just källsortering. När jag bodde hos farsan källsorterade vi. Det roliga var att vi slängde alla sopor i samma sop container. Helt jävla mongo.
Yeah!

2006-11-07 20:05
haha. skönt gjort.
jag är uppväxt med källsortering och frågade polaren varför han inte källsorterar om han nu tycker att vi förstör jorden.
han svarade "håll käften, sluta gnäll"

så var det med det.

Källsortering är inte någon massiv rädda världen aktion. jag vet att vissa pappskallar här inne kommer påpeka.
Men allting man kan göra leder alltid någonstans.

2006-11-07 20:07

Min poäng var liksom den, att jag har inget emot att föreningen vill att man ska källsortera. Men man kan inte slänga all skit i samma behållare för att sedan hiva in det i en sopbil. Då är ju källsorteringen meningslös. Jag vet fler som gör så, även företag. Man har papperssortering, men skiten slängs ihop med allt annat. Vad är meningen?

Yeah!

2006-11-07 20:09
Jag vet inte. det är väl samma tanke som när socialdemokraterna döljer arbetslösheten i sånna där jävla vikarie/prao platser som inte leder nånstans.

Man vill att det ser bra ut "på papper" för det är allt som räknas.

2006-11-08 10:53
Jag försöker göra så mycket som jag kan men det känns alltid som man skulle kunna göra mer.
När jag bodde själv försökte jag dra ner på min egen energiförbrukning. Pasta tillagade jag på så sätt att jag värmde upp
vatten i vattenkokare och hällde i det och pasta i en kastrull som fick stå med lock.
 Ris kokade jag upp (notera att det var råris
som har längre kokningstid) och lät stå på eftervärmen med
några grytlappar över för att isolera värmen bättre.
Det mesta jag lagade försökte jag bara koka upp och sen låta
det tillagas på eftervärmen och faktiskt så fungerar det och drar mycket mindre energi.
Grönsaker, även potatis kan ångkokas och drar då mindre energi.
Stängde av frysen eftersom jag knappt använde den, periodvis
även kylskåpet.
Hade inte särkilt många lampor heller.
Sket i att skaffa tv.
Källsorteringen var väl lite bristfällig iochmed att det inte fanns någon kompost där, visserligen hade man kunnat bygga en egen men det blev aldrig av.

I somras odlade jag tomater och annat ätbart på balkongen.
Köper ekologisk mat i så stor utsträckning som möjligt, antar att 80% av maten jag köper är ekologisk.
I den mån det går försöker jag också köpa närproducerat mat
för att undvika de utsläpp som långa transporter medför.
Färdigmat och onödiga halvfabrikat försöker jag också undvika i möjligaste mån.
Så visst kan man göra lite skillnad, frågan är bara vad man prioriterar eller kan tänka sej att prioritera bort.
Nånstans måste ju en hållbar utveckling börja och då är det lättast att börja med sej själv och sina vanor.

Om vi inte är beredda på att en hållbar utveckling innebär
att vi kanske måste sänka vår levnadsstandard kommer vi aldrig komma tillrätta med miljöproblemen.

2006-11-08 11:11
fan ja vet inte , ja har inte orkat bry mig än men samtidigt är det ett jävla problem. Allting är ju elektroniserat i världen idag. Allt styrs av våra naturtillgångar, hoppas fan att forskarna snart kommer på lite mer lösningar som kan driva sakerna i framtiden för oss.

Luft tar aldrig slut , kanske borde kunna dra fram någon formel för detta.

Vafan , kreativa jävlar måste fixxa detta för oss! jag är estetare ja kan rita en världsbild.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.

2006-11-08 12:49
Jag tror att miljon ar kord anda. Finns ingen chans att radda den, det har gatt over gransen for vad jorden kan ta och fran och med det overskridandet finns ingen atervando.

Bensinen (eller oljan) kommer inte att ta slut under var livstid. Man hittar standigt nya kallor, anda raddningen dar skulle vara om det kommer in mer pengar i forskning for alternativa branslen, finns redan nu bra alternativ som dock maste spridas mer. Incitament maste skapas for att fa folk att substituera bort sitt anvandande av olja. Hur gor man detta?

Jag tror (i ett patetiskt forsok att svara min egen fraga) att det maste inforas sanktioner, hogre an de som finns idag, pa anvandandet av olja som bransle. Sverige ar ett ganska bra exempel pa detta. Men det maste till att andra lander (daribland USA med varldens hogsta utslapp av koldioxidekvivalenter) foljer med. Ensamt kan inget gora nagot, och skulle inte alla lander folja med tror jag inte att nagon kommer att gora det.

Det maste aven bli billigare att vara miljomedveten. Att kopa en elbil, eller nagot av de andra miljovanliga alternativen, kostar mer an vad det kostar att kopa de andra. Dessutom finns det ingen stor marknad for dessa i begnagnat skick, eftersom att de ar ganska nya. Foljden av detta blir att det kostar mer att kopa en ny miljovanlig bil an en ny "cool" bil, och de som anda har rad att kopa sig nya bilar har rad att betala det hoga priset pa bensin och sa rinner allt ut i sanden.

Eftersom att folk inte ar sarskilt begavade behovs en storre statlig kontroll. Det ska kosta att skita ner.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-11-08 13:31
Där jag bor tänker vi mkt på miljön.

Vi har en kompost på gården. Har minst 6 olika källsorterings-lådor (för hårdplast, kartong, tidning..osv). Försöker använda brasan istället för element. Kör på energisnåla lampor, istället för vanliga. Äter så mkt ekologiskt som vi kan, få till och med hem en ekologisk frukt- och grönsakskorg imorrn :)

Detta känns dock som en liten prutt, jämfört med vad som kan göras för att förbättra miljön. Alla bilar som körs, alla utsläpp.. allt det stora och giftiga... för att inte tala om allt skräp som slängs ute.

candides inlägg är väldigt bra.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Producent

2006-11-08 13:57
Jag sitter mest och klagar på hur dumma folk och gör inget själv. Som det står i bibeln, det är lättare att se stickan i sin brors öga än bjälken i sitt eget.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-11-08 14:25
För att citera George Carlin:

Besides, there is nothing wrong with the planet. Nothing wrong with the planet. The planet is fine. The PEOPLE are fucked. Difference. Difference. The planet is fine. Compared to the people, the planet is doing great. Been here four and a half billion years. Did you ever think about the arithmetic? The planet has been here four and a half billion years. We've been here, what, a hundred thousand? Maybe two hundred thousand? And we've only been engaged in heavy industry for a little over two hundred years. Two hundred years versus four and a half billion. And we have the CONCEIT to think that somehow we're a threat? That somehow we're gonna put in jeopardy this beautiful little blue-green ball that's just a-floatin' around the sun?

The planet has been through a lot worse than us. Been through all kinds of things worse than us. Been through earthquakes, volcanoes, plate tectonics, continental drift, solar flares, sun spots, magnetic storms, the magnetic reversal of the poles...hundreds of thousands of years of bombardment by comets and asteroids and meteors, worlwide floods, tidal waves, worldwide fires, erosion, cosmic rays, recurring ice ages...And we think some plastic bags, and some aluminum cans are going to make a difference? The planet...the planet...the planet isn't going anywhere. WE ARE!

Look with your own eyes - See with your own mind

2006-11-08 17:09
hansel
du är ju bara ignorant och dum i huvet om du säger så. men antar att du bara vill tjafsa. för det är just det man gör på forum. och våran diskussion kommer säkert inte leda någonstans endå.
du kommer inte göra nånting för miljön vad jag än säger.
för du tänker inte längre än näsan räcker, och är som så många andra för egoistisk.

JA, jorden har gått igenom mycket. våran tid på jorden är bara en liten skit i rymden men fortfarande så förvärrar vi läget. och det är ju vetenskapligt bevisat att det vi gör är att förstöra för naturen.

Försurning av sjöar och förstöring ev ekosystem fixar vi lätt med gifter och utsläpp, varför skulle vi då inte kunna påverka hela jorden system?

Vi alla gör det och vi är alldeles för många som tänker till en dag, kanske 1 timma, kanske bara för stunden då Aftonbladet, sveriges största smörjtidning tar upp det och försöker göra en räddningsaktion, när problemet funnits i flera år. Men hey det är ju nu det händer och som vanligt när media skriver om det så går det upp ett ljus i de annars så kolsvarta huvuden som många har.
Men det är ju fortfarande bra att dom tar upp det. Även om man kan tycka att förnuftet borde göra sin rätt.