Antidepressiva
Finns det någon här på whoa som tar det ? Hur fick ni tag på det i så fall ? Går man till till en psykolog eller vad gör man ? Min flickvän tycker nämligen att jag verkar var manodepressiv och vill att jag jag ska prova på antidepressiva för att se om jag blir bättre.
There aint no party like my nannys tea-party !
Jag säger inte att det här är bättre, men det fungerade för en tjejpolare. Hon började röka gräs och sluta käka sina piller, och det fungerade lika bra. Enda grejjen är väl att det varken är socialt accepterad eller lagligt så där finns det ju problem...
WHADUP
Börja med att kontakta din vårdcentral, be om läkartid.
It's only gay if balls are touching
Vet många som byter ut zoloft/cipramil mot gräs. Jag skulle inte rekomendera det, då jag sett att beroenderisken är mycket högre hos just dom perosnerna. Dom verkar må som gudar några veckor är superlyckliga över att ha hittat "sitt sätt". sen så går det ofta som det går. Jag blev satt på remeron nyligen, jag slutade igår, det gick 5 dagar. Hade panik i hela kroppen hela tiden. Och så ska man ha det i tre veckor. Aldrig
Antidepressiva tabletter är ingen lösning på problemet, men det visste ni säkert redan... Det bara skjuter fram problemet ett tag...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kleton, eller så orkar man ta itu med sina problem under tiden man är bedövad. Sen slutar man med dom och tar itu med altihop..
kleton - njae, det där vet jag inte om jag kan hålla med om. för min del är min medicin nödvändig för att min dopamin- och serotoninproduktion skall ligga på normala nivåer. samma sak för en del andra människor jag känner; det är en lösning för dem, inte ett framskjutande.
Asdöd - åt också Remeron, fast i ett år. Blev smått dyslektisk av det, blev lite som en hinna över den delen av hjärnan. Skum biverkning. En annan människa jag känner drömde mardrömmar efter att hon börjat med dom.
It's only gay if balls are touching
gick på zoloft mådde förjävligt gick av zoloft hade kvar biverkningarna i ett halvår började röka, och har gjort så i ett år ändrade levnadssätt gick i bra kognitiv terapi läste på om cyklotymi nu mår jag perfect.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
skippa den där skiten, det är som konstgjord andning för dig. du blir likgiltig, torr och eventuellt beroende och du kommer troligtvis få värre med skit när du lägger ner medicineringen
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
ja röka gräs kanske förvärra allting en miljard gånger så försök inte ens med de inte säkert mediciner hjälper heller, du kommer antagligen få byta mediciner 100 ggr innan du hittar en som fungerar. men mår du dåligt så är det väll värt ett försök.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
jag käkade zoloft i ett halvår, funkade skitbra. när jag slutade blev det ännu bättre! att börja med dom var nåt av det bästa jag gjort, förändrade mig helt. från att gå runt och vara helt svart och tung i sinnet, till att bli glad, och kunna glädjas åt att leva.
Wisdom is wonder
lider du av manodepressivitet bör du nog kontakta läkare i vilket fall, det är inget roligt. du kan bli jättesjuk och antidepressiva tabletter är inte lösningen.
förlita dig inte heller på mediciner inte säkert att de du har problem med kan läkas av mediciner se över hur du lever ditt liv o överväg att gå i intensivterapi och ändra din livsstil. jag har ändrat min livsstil radikalt. om du tror du har ngn form av bipolärsjukdom kommer de ta många år o komma fram till. de e inget man bara slänger ur sig att man har.
buddasmoka varför tror din flickvän att du är manodepressiv?
Gräs har jag funderat lite på men det är inte ett allternativ eftersom vi har barn och blir jag påkommen så är det inte det bästa för oss.
Roni P21 Jag har ingen lust att ta massa piller egentligen men måste för att se om det kan bli en förbättring.
3becka F20 Nej det är väl sant. Men jag tycker det är så jävla svårt att prata om sådan här saker, helst med en person man aldrig tidigare träffat. Hon tror det på grund av mina humörsvängningar ! ena stunden kan jag vara hur glad som helst sedan behövs det i princip i ingenting för att jag ska bli låg som fan och känna att jag inte klarar av vardagen.
Nu håller hon på att plugga till undersköterska också och i boken hon har finns ett kapitel om deprissioner och hon kikade igenom det och fann flera tecken på att jag är manodepressiv. Så nu tror hon det och vill att jag ska snacka med en läkare eller något för att fixa det.
Peppis F23 Vad menas med intensivterapi då ?
att börja röka gräs låter som en sällsynt dålig ide. alla som hållt på med gräs länge vet att det lika gärna kan leda till att man blir kroniskt nedstämd och än mer deprimerad
Ates Jo jag vet men att börja med pix känns inte heller som en höjdare ! Men som sagt så blir det inga illegala medel för mig.
sen skall det också sägas att bara för att du passar in på symptomen till manodeprissivitet så betyder inte det att du är det. Det är klassikern när man börjar läsa de här grejerna, man tycker alla passar så bra in på allt, men det finns olika grader i helvetet på symptomen så att säga och manodepression är ett jävligt gravt tillstånd som kan verka extremt handikappande. jag tvivlar på att det är vad du lider av. Om din flickvän fortsätter läsa i sina sjukvårdsböcker kommer hon också upptäcka att man inte behandlar mandepression med antidepressiva utan med ett betydligt tyngre läkemedel som kallas litum. men det finns mildare former av depressiva åkomor som kan göra att du går upp och ner i sinnesstämning. att ta medicin är dock verkligen inte det enda eller självklara sättet att behandla det. Tycker du verkligen det här utgör ett problem för dig så gå till en läkare. mitt råd
intensiv terapi- dvs terapi mer än en gång i veckan
nej lugnande/sövande stay away for that shit jag får knapra 5-6 stycken för å känna ngt, tog alldeles för mkt av den skiten.
for=from
kontakta öppenvården (typ vårdcentral), där får du tala med en kurator. anser denne att dina problem är lämpade för psykolog så får du träffa en sådan. har din tjej psykologexamen? om inte, så kan inte hon komma o säga "testa antidep för du verkar vara manodepressiv", även om hon har läst om det i sin USK-utbildning. en sån sjukdom ska man inte ta så himla lätt på. gräs är heller ingen bra lösning, tvärtom, det förvärrar ångesten.
We call them winerbrods.
För Guds skull börja inte röka gräs för att bota ångest. Om du lyckas styra av ångesten när du röker så ok, men det är fortfarnade en risk. Jävligt jobbigt att ha ångest och samtidigt va bäng. Atarax är ångest och oro-dämpande samt lugnande. Håll dig borta från benzo bara, men det är nog ingen chans att du får det utsrivet om du inte gått hos psyk ett bra tag. Annars som Peppis sa, kognitiv terapi är bra skit. Eller, bra för vissa antar jag.
fortsättning följer.
atarax är inte mot ångest.inte mot oro. det är rent lugnande.
najs? de händer inget mer än att du somnar.
Peppis, du verkar inäten på SSRI Det enda som fick mig attt gå med på att hoppa på Remeron va att jag hade 200 mg sobril ordinerat om dagen från läkare. Men trots dom doserna benzo så mådde jag riktigt jävla illa. Vet du om benzon inte biter när man käkar antidepp?
aldrig tagit benzo (tackar för de)
Asdöd - Benzo går hur bra som helst att käka när man går på SSRI. De facto skrivs lättare benzodiazepiner ofta ut för begynnelsefasen av SSRI-behandlingen, då man, som du säkert vet mår ganska piss. Käka på du om du vill. Angående atarax, så lurar ni er själva om ni verkligen tror att det är lugnande. Det är en antihistamin, mycket bra om du är allergisk, men mycket onödig om du behöver psykisk hjälp. Att få atarax mot ångest är, i princip av läkaren ett sätt att säga att h*n inte tror på att du mår illa egentligen. Men visst, placebo kan hjälpa. Vissa tecken pekar på att det är möjligt att bli lite trött på dem, men mot ångest är det fortfarande verkningslöst. buddasmoka P20 - Prata med en läkare, beskriv dina symptom och följ läkarens råd. Försök dock själv ta reda på så mycket som möjligt själv, då vissa läkare är idioter.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>
semantix, jo jag vet att det skrivs ut ohc så. men jag hajjar bara inte varför benzon inte funkar när jag käkar remeronen. men jag skiter i vilket ..
vad ska man säga för o få sånt utskrivet då ?
Toastare
2006-11-04 20:11
Man är nte bedövad av antidep... det är en myt och beror på vad man käkar. Jag äter 30mg citalopram och har gjort det i ca ett år. Får inga biverkningar och kan både bli ledsen och glad. Men det hjälper mot den eviga tröttheten jag annars känner och får min vanliga sinnestämmning att hoppa upp några snäpp, så jag inte är ledsen som normal sinnestämmning. Åt zoloft innan och det fick mig att må piss, då gick humöret som en bergochdal bana och jag kände mig nästa mano... Men ett tips är ju att sluta röka weed om du känner dig manodepressiv... det lutar starkt åt att det är boven i dramat. Även om folk vill tro att det är en medecin mot nedstämdhet.. det om något skjuter upp det hela. Men som sagt, boka tid hos läkare på vårdcentral. Snacka med honom/henne och var ärlig... beställ tid hos kuratorn där så kan du få prata lite. Tyvärr så får du i de flesta fall bekosta psykologhjälp själv... vilket jag gör. Å det kostar en hel del.. jag betalar 800kr/gången. Men det är värt det som stöd 1 gång/månaden. Att rensa, analysera och sen kunna förändra till det bättre...
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2006-11-04 20:12
taditukschu P18 man ska vara ärlig. Känna efter om det är det som behövs.. eller om det är något annat som ligger bakom som kan avhjälpas av kognitiv terapi eller samtals terapi.
Toastare
2006-11-04 20:14
...det viktigaste är nog att jag rannsakade mig själv och vad jag kunde ändra i mitt liv för att må bättre. Det gav mig så stort självförtroende att jag vågade för andra gången hoppa av en påbörjad utbildning och helt byta inriktning och våga söka till en ny utbildning. Som jag kom in på... för 1 år sen hade jag aldrig trott det.
jag är inne på min tredje variant av olika antidepp och jag märker fan ingen skillnad öht, just nu har jag skitit i att ta dom öht då jag inte har råd att hämta ut dom och det är skit ivf
"Your greatest fear is to not be missunderstood"
peppis what? jodå, så säger käre doktorn och på kartongen. menmen, du kasnke har rött
fortsättning följer.
Toastare
2006-11-05 00:57
xdrjag är inne på min tredje variant av olika antidepp och jag märker fan ingen skillnad öht, just nu har jag skitit i att ta dom öht då jag inte har råd att hämta ut dom och det är skit ivf Först gäller det att hitta det som funkar bäst. Det kan ett tag.. för du kanske behöver en hög dos. Man ska inte höja en dos med mer än 10mg åt gången.. och låta det gå någon vecka emellan. När du så hittat en dos som passar så ska det gå minst 4 veckor innan du får full effekt. Att inte hämta ut medicinen är ju värdelöst...
Toastare
2006-11-05 00:58
..å hae råd till din medicin så får du ju fråga soc om pengar. Eller så köper du den helt enkelt istället för att lägga dina pengar på annat.
jag vet allt det där bountyboo och även påtalat det för läkaren... och det är svårt att prioritera något som inte ger dig något ist för saker som faktiskt gör dig glad
"Your greatest fear is to not be missunderstood"
men om man inte vill vara ärlig o bara få det utskrivet vad ska man säga
käkat. skulle käka 6månader blev 2½ år vettefan om det funkade.. men jag e inte lessen för att jag åt dom om vi säger så.. antidepp tar i bästa fall bort dalarna... gör fallen mindre jobbiga att gå igenom.. en liten hjälp på vägen mot bättre mående.. kraft att ta itu med sin situation Emeye, problemet är att det finns en mycket större problematik kring röka.. skulle aldrig rekommendera en deppig person in i något som kan resultera i ett drogmissbruk.. det förvärrar bara saken.
cry me a river! --> thcrew
förövrigt aslätt att få utskrivet.. gå till närmsta psyk. berätta om din situation fråga om du kan få testa antidepp.. vips så har du ett recept i handen medicinera först behandla sen är dagens motto!
sist men inte minst.. funkar det inte så funkar det inte.. big deal.. funkar det så funkar det.. _big_ deal :D Du har inget att förlora på att försöka.. lycka till amigo!
som någon sa gräs. funka ialf när jag va deppad/allmänt nere. vet dock inte hur riktigt nere man måste va för att man ska få antidepprisiva och så
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
problemet med gräs om något är ju att gräs, som andra droger verkligen skjuter problemen framåt.. knappast så att man tar i tu med saker när man e nerrökt.. att använda droger i samband med problem är flykt.. medicinering är ett steg mot att kunna ta tag i det hela..
joda O m man tar medcin för att bli frisk från sitt problem och gräs gör samma sak då borde väl gräs oxå va medcin eller antideppresiva droger?
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
gräs gör inte samma sak som antidepp. det är det som är poängen.. typ som att jämföra att dricka mjölk med alkohol liksom
Det som vissa säger ang. missbruk av cannabis är sant, det är lätt att halka in på det och inte kunna sluta. Men det gäller även legala antidepressiva, man kan lika gärna bli beroende av dem och få en hel del jobbiga biverkningar som folk vittnat om från egen erfarenhet... Så det bästa är väl egentligen att hålla sig ifrån alla typer av droger, lagliga såsom olagliga, och försöka med någons slags terapi. Gå till någon ungdomsmottagning och prata med dem, eller beställ tid hos kurator/läkare/psykoterapeut/psykolog vad vet jag.
WHADUP
emeye, att likställa ett beroende av antidepressiva, som förövrigt enligt det jag läst gällande dessa inte är beroendeframkallande, och i den mån de är det så är det ytterst lite i jämf. med cannabis. Visst biverkningar förekommer även om dom blir färre och färre allt efter att medicinerna blir bättre, men dessa biverkningar är bra mycket färre än de oönskade effekterna vid cannabis bruk för behandling av depression.. antidepp ska inte användas som ett substitut för behandling av depression utan som ett komplement.. det går itne att fly från problem.. särskilt inte genom att röka ner sig och tro att det blir bättre.. problematiken kring cannabis som en olaglig substans leder i sin tur även till försämrat mående i och med skuld och skam på ett sätt som inte finns vid bruk av antidepp i dagens samhälle.
råder dock delade meningar angående huruvida ad mediciner är beroende framkallande.. i medicinsk mening är inte ssri preparat beroendeframkallande.. WHO varnar dock för att zoloft kan orsaka beroende då abstinensliknande biverkningar kan uppstå vid avslutad behandling.. Detta är dock inte så märkligt då ett abrupt avbrytande av en medcinering orsakar en obalans i systemet som kroppen försöker jämna ut, under denna övergångsperiod uppstår således mer eller mindre kraftiga biverkningar av olika slag. Detta problem avhjälps dock på ett bra sätt genom en planerad nedtrappning av preparatet i fråga för att fasa ut medicinen, detta leder till en mjukare landning och mindre obalans i kroppen.
kaos, förövrigt blir du inte frisk av att röka gräs.. depression är säkerligen inte heller klassat som en sjukdom utan ett psykiskt tillstånd.. så känns fel att prata i termer som frisk och sjuk.. sådana begrepp hör vanligtvis ihop med medicin området och inte psykologin =)
För den verkligt intresserade:
Antidepressiva Utsättning av psykofarmaka kan ge obehag. Utsättningssymtom har beskrivits för samtliga typer av antidepressiva läkemedel; de klassiska tricykliska antidepressiva medlen (TCA), den nyare gruppen av selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI-preparat), monoaminoxidashämmare (MAO-I), venlafaxin och mirtazapin.
SSRI-preparat och TCA potentierar serotonins respektive noradrenalins effekt i synapsen. En potentiering av monoaminerg transmission åstadkommes även av MAO-I, men genom en annan mekanism. Det är därför viktigt att inte kombinera SSRI eller TCA med MAO-I. Detta gäller framförallt de MAO-I som ger irreversibel hämning av enzymet.
Läkemedelsbyte
Särskilda problem kan uppstå om man måste byta antidepressivt läkemedel. Vid terapisvikt kan det bli aktuellt med byte från MAO-I till SSRI eller tvärtom. Om effekten av en MAO-I är irreversibel (tranylcypromin) bör minst 2 veckor förflyta innan ett SSRI-medel sätts in. Om den däremot är reversibel och har en kort t½ (t.ex. moklobemid, som är selektivt för MAO typ A) kan behandling med SSRI påbörjas redan något dygn efter utsättning av moklobemid. Selegilin är en MAO-I som är selektiv för MAO typ B. Det hämmar dopaminets nedbrytning och används därför vid Parkinsons sjukdom. Selegilin ska inte heller användas tillsammans med SSRI-preparat och kan därför behöva sättas ut. Vid en sådan utsättning bör det medicinfria intervallet vara 1-2 veckor eftersom selegilins effekt på MAO typ B är irreversibel.
Om en övergång från SSRI eller TCA till en reversibel MAO-I ska göras, måste hänsyn tas till läkemedlets t½. Den varierar mellan de olika preparaten. En utsättningstid av 2-3 × t½ torde i de flesta fall vara tillräcklig för att undvika att en farmakodynamisk interaktion (potentiering) inträffar när MAO-I sätts in. Efter 2-3 × t½ har läkemedlets jämviktskoncentration sjunkit till 1/8-1/4 av den ursprungliga. Vid övergång från behandling med sertralin (t½ = 20-90 h) till en MAO-I bör således det behandlingsfria intervallet vara 3-8 dagar.
En speciell situation kan uppstå om fluoxetin byts ut till ett SSRI eller TCA preparat som metaboliseras av cytokrom P450 2D6. Fluoxetin är en uttalad hämmare av detta enzym. Vid kvarvarande koncentrationer av fluoxetin kan hämningen dröja kvar och förorsaka en större ackumulering av det nya läkemedlet än vad annars vore fallet.
Tabell 3. Terapibyte - Medicinfritt intervall
Från \ Till
TCA
SSRI
MAO-I
TCA
-
2-3 × t½
2-3 × t½
SSRI
2-3 × t½
-
2-3 × t½
MAO-I, reversibel
2-3 × t½
2-3 × t½
-
MAO-I, irreversibel
2 v
2 v
-
Tabellen visar rekommenderat medicinfritt intervall, uttryckt som antal halveringstider eller som veckor, vid byte från läkemedel i vänster kolumn till läkemedel i kolumnrubrikerna. Halveringstiden för de vanligaste TCA medlen varierar kraftigt mellan 1 och 4 dygn. För SSRI är variationen 1-4 dygn, något längre för fluoxetin, i allmänhet 4-6 dygn. För moklobemid är halveringstiden endast cirka 3 timmar.
v = veckor, t½ = läkemedlets halveringstid
Utsättning
Det finns inga allmänna eller specifika rekommendationer för hur utsättning av TCA och SSRI ska göras. Den bör göras successivt i minst två steg under en sammanlagd tid av minst 2-3 × t½ för vartdera steget.
Utsättningssymtomen efter behandling med TCA- eller SSRI-läkemedel uppträder i de flesta fall inom 2-4 dagar efter en abrupt utsättning, mycket sällan efter 1 vecka. Hos känsliga personer kan de uppträda även efter en försiktig nedtrappning av dosen. I regel är utsättningssymtomen kortvariga och försvinner inom 1-2 (3) veckor. Läkemedlets halveringstid har betydelse för när utsättningssymtomen uppträder; ju tidigare desto kortare halveringstiden är. Fluoxetin, som har lång halveringstid, ger sällan utsättningssymtom. Paroxetin, som ger mycket högre risk för utsättningssymtom, även efter 3-5 dagars uppehåll i pågående behandling, har en betydligt kortare halveringstid, liksom venlafaxin. Men det finns skillnader mellan olika preparat, som inte enbart kan förklaras med olika t½.
En uttalad interindividuell variation i elimineringen av ett visst läkemedel kan också medföra att ovanstående tumregler inte alltid stämmer.
Vid bipolär sjukdom finns en stor skillnad i risken för återfall i mani eller bipolär depression mellan patienter som får en snabb respektive långsam utsättning av litiumbehandling. Risken är betydligt större om läkemedlet sätts ut hastigt.