Efterbrandstiden
Klockan 01:55 går brandlarmet i min lägenhet.
Dåligt jävla brandlarm, det är med nöd och näppe det lyckas överrösta ett av Jean Grae's enastående verk.
Förvirrar flyger jag upp från stolen och märker att hallen är rökfylld.
Min första tanke är inte "helvete, det brinner!", min första tanke är att jag måste hitta något att slå sönder det jävla brandlarmet med.
Tillbaka till köket, hittar den trådlösa luren (machine against machine) och återvänder till hallen.
Viftar febrilt med luren emot larmet vars ljud sliter i öronen på mig.
Sekunden senare inser jag att det inte luktar rökelse längre, att det femtontal ljus jag tänt inte kan ryka tillräckligt mycket för att lägenheten ska se ut såhär.
In i mitt rum, ser att en kudde är i brand i sängen och under den en bit av överkastet, täcket samt madrass med tillhörande lakan.
Jävla skit.
Slår sönder elden med en annan kudde tills det bara är glöd kvar.
På väggar, på kläder, i hela sängen.
Men ändå, det brinner inte längre.
Kuriosa: Inte en enda av mina grannar varken knackar på eller ringer för att kolla läget.
Det finns inte en chans i helvete att de INTE hört mitt brandlarm gå.
När jag spelar på hög volym är dörrarna tillräckligt tunna för att jag ska höra det längst ner i trapphuset (fyra trappor ner), spelar jag på medelvolym, på en sketen bärbar stereo i köket, kan man utanför ytterdörren tala om vilken artist, låt och skiva jag snurrar.
Varför jag berättar detta är därför att jag nyss träffade min granne i lägenheten jämte i trappuppgången.
Idag alltså, imorse, flera timmar efter "branden".
DÅ är den imbecilla jävla kärringen smaklös nog att klämma ur sig orden "jag hörde att brandlarmet gick inatt.."
Men fan vad betryggande att du HÖRDE att BRANDLARMET gick men stannade kvar i sängen och LYSSNADE!!
Äckliga jävla skitkärring, jag borde pissa dig i ögat, ditt satans ärkeluder.
Hon är ny i trapphuset, hon ska genast mobbas bort.
Bättre vore om hon låtsades som ingenting, uppenbarligen sket ju hon i om jag brann inne, att höra hennes omtänksamhet via ett "jag hörde att brandlarmet gick" får mig att kväljas.
Vidare:
Sedan börjar saneringsarbetet och utvädring.
Nattsömnen spenderades i köket, med ett avbrott av hög rumskompis hemkomst och tramp runt i lägenheten, samt beskedet att vår hyresvärd kommer imorgon bitti klockan 09:00.
För att sätta en poäng på morgonens halvkassa författarskap har jag följande frågor:
1. Finns det något jag kan göra för att bli av med röklukten?
2. Fyra lager tapet brann bort från väggen, jag får ta och måla över skiten men behöver sandpappra.
Kan man hyra några mastermachines med sladd som sandpapprar?
Jag kan tänka mig att dessa kan gå under benämningen Slipmaskin.
Vad kostar det?
Var hittar jag det?
3. Och hyresvärden: är det smidigare att låtsas som ingenting om han nu påpekar röklukten, eller ska man spela med öppna kort och rådjursögonen (/urringat)?
4. Vad