I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska språket.

Övrigt - Blandat

   

2006-10-23 09:48

Svenska språket.

Är de bara jag egentligen som tycker att Svenska språket saknar en logik?  D.v.s att det finns ord som man kan använda mer än en gång.

Tex: Jag måste lösa ut pengar för att lösa uppgiften.
        Man kan inte äta fil med filen
        Om du vill så kan jag prata om vädret.

Sedan så har jag också upptäckt (Har inte så stor koll på andra språkfamiljer men) att Slaviska språk har en väldigt stor logik bakom sig.

D.v.s att alla adjektiv slutar med en speciell bokstav och alla verb slutar på på ett speciell sats.

Det enda jag kan se med Svenskan är att i princip alla verb vi har slutar på bokstaven A (SpelA,ÄtA,KörA,HoppA,SkrivA).

Det kan ju ha med våran språkfamilj också att göra eftersom Engelskans har samma meningsuppbyggnad som vi.

Hur är de med Persiskan/Arabiska/Kurdiskan eller kanske Mandarin/Japanska/Thailändska?

Det enda jag har märkt med vissa asiatiska språk så handlar det mer hur man uttalar ordet, har hört att ett ord kan betyda flera olika bero på hur man uttalar det om det går uppåt eller nedåt o.s.v.


Det vore kul att spekulera mer om vårat språk, jag har nu insett varför Svenska är ett svårt språk.