I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska språket.

Övrigt - Blandat

2006-10-23 09:48

Svenska språket.

Är de bara jag egentligen som tycker att Svenska språket saknar en logik?  D.v.s att det finns ord som man kan använda mer än en gång.

Tex: Jag måste lösa ut pengar för att lösa uppgiften.
        Man kan inte äta fil med filen
        Om du vill så kan jag prata om vädret.

Sedan så har jag också upptäckt (Har inte så stor koll på andra språkfamiljer men) att Slaviska språk har en väldigt stor logik bakom sig.

D.v.s att alla adjektiv slutar med en speciell bokstav och alla verb slutar på på ett speciell sats.

Det enda jag kan se med Svenskan är att i princip alla verb vi har slutar på bokstaven A (SpelA,ÄtA,KörA,HoppA,SkrivA).

Det kan ju ha med våran språkfamilj också att göra eftersom Engelskans har samma meningsuppbyggnad som vi.

Hur är de med Persiskan/Arabiska/Kurdiskan eller kanske Mandarin/Japanska/Thailändska?

Det enda jag har märkt med vissa asiatiska språk så handlar det mer hur man uttalar ordet, har hört att ett ord kan betyda flera olika bero på hur man uttalar det om det går uppåt eller nedåt o.s.v.

Det vore kul att spekulera mer om vårat språk, jag har nu insett varför Svenska är ett svårt språk.

2006-10-23 10:01
Jag har hört att det svenska språket är ett av de svåraste språken att lära sig. Tror inte att det finns så mycket regler heller, tex böjandet av verb är nog ganska oregelbundet.
Ordföljden är ju praktisk iaf tex Gör du? är en fråga men blir till ett påstående bara genom att ändra Du gör!.
Det bästa är väl att vi slipper feminima och maskulina ord, som många andra språk använder sig av.
Det svåraste måste vara som utlänning att lära sig en/ett då vad jag har förstått, inte finns några regler för det. Engelska är ju ganska simpelt i denna fråga, då man sätter a/an beroende om det är konsonant eller vokal oh bara behöver sätta the framför bestämd artikel. Vet någon om det finns bestämmda regler för den här böjningen?
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-10-23 10:05

Du kan ju börja med att stava rätt, sedan ge dig på större "problem".

2006-10-23 10:47
jobbade som engelskalärare för mexikanare vilket visade sig vara lärorikt inom detta ämne...

vanlig fråga: hur kan man veta skillnad mellan
cheap(billigt)
ship(skepp)
sheep(bäbä)

Moderator

2006-10-23 12:17
Cheap uttalas med ett t. Tjeap typ
Ship uttalas precis som det skrivs. Shipp
Sheep uttalas också ganska enkelt. Shiip.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2006-10-23 12:50
de flummigaste me svenska spraket e: ETT glas, EN flaska. Finns ingen logik dar. Om man jamfor me t ex spanska: UN vaso, UNA botella. Nastan alltid beror det pa vilken bokstav substantivet slutar pa.

O betoningen e ocksa svar. det gar upp o ner sa mycket o det kan betyda olika saker hur man sager nat.

Ja tycker svenska later nice. Hatar nar folk pastar att det later som tyska. Svenska e bra mycket mjukare o flyter pa.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2006-10-23 13:42
spetsnaz
innebär logik här att språket måste sakna ord som är likadana men har samma betydelse?
i dina exempel är ju t.ex. "lösa ut" två ord, medan "lösa" är ett. "se ut" och "se", "se ut" kan ju innebära att man ser utåt, t.ex. genom ett fönster, eller att man ser ut på ett visst sätt. det finns flera exempel på hur två ord tillsammans kan ingå i ett uttryck.
man får väl utgå från att språket inte är ett system påkommet av en människa, som bestämt vad allt ska kallas och bestämt alla grammatiska regler, utan att språket ständigt utvecklas, och därför kan ta underliga vändningar, att ord förenklas, glöms bort, nya tillkommer, vissa kanske skiftar i betydelse, o.s.v.
i.e. att språket inte aspirerar på att vara fullkomligt logiskt, om detta är vad logik i ett språk skulle innebära.
eller hur menar du att ett språk är logiskt?

isofu
att svenska substantiv böjs är inte heller särskilt flummigt.
i de latinska språken är det knappast en regel utan undantag att man kan utesluta vilket genus ordet tillhör med hjälp av sista bokstaven. kanske är det glasklart i spanskan? i franskan var det för mig lättare att lära mig utantill vilket genus ett ord hade. i latinet kunde man såklart ofta använda sig av ordets ändelser, men i vissa böjningar gick det ändå inte.
och i japanskan var det helt meningslöst att hitta ett sånt samband, eftersom språket är så pass ljudfattigt att stavelser och kombinationer av stavelser oundvikligen måste återanvändas, och under den korta perioden jag försökte lära mig det så fann jag iaf inga.
där kunde det däremot innebära stor skillnad var man lade betoningen.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2006-10-23 14:09
isofu
glaseT - etT glas
flaskaN - eN flaska
stoleN - eN stol

eller nåt :/

2006-10-23 14:16
jag tror att thailändska är rätt logiskt.. dom har bla. inga artiklar för att krångla till det.

och i bahasa (malaysiska) har jag lärt mig att pluralformen alltid är fett logisk... t.ex.
ett barn - kanak (eller hur det nu kan tänkas stavas...)
flera barn - kanakkanak
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2006-10-23 15:26
tänkt på en sak, hur kan man uttala samma ord på olika sätt och så blir det en annan betydelse? typ som kör (köra bil) och kör (sjunga i kör). vad är det för regler där?
 Haters gon' hate...