I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tågluffa i Europa, tips?

Övrigt - Blandat

2006-10-05 00:03

Tågluffa i Europa, tips?

Ska tågluffa nästa sommar med en polare och skulle behöva lite tips. För det första, någon som har erfarenhet och vet ungefärligt hur mycket pengar man måste ha i reskassa? Minimum? Om man vill leva glassigt?
Hur ser det ut med camping? Hur dyrt?
Vad kostar bers, boende och mat? Skillnad i priser mellan länderna osv.
Och bara allmänna tips, på vad man ska ta med och vart vi ska åka. Hade planerat att första dra förbi östra dele, gå på festival i Tjeckien, och sen, beroende på hur mycket pengar som återstår, dra över till västra sidan.
Pallar man två månader eller äe en månad lagom länge?

Vem fan bjöd henne?

2006-10-05 00:06
Köp "Lonley Planet: Europe on a shoestring"
Det är det vettigaste du kan göra med fyrahundra spänn på en tågluff.

Finns många bra websidor som komplement. missa inte
www.hostebookers.com
www.holstelworld.com
www.backpackeurope.com

glöm inte tandborsten
Tuna? Tuna is worth NOTHING!

2006-10-05 00:08
missa inte slovenien i östra delen. Huvudstaden Ljublijana är jävligt soft när det kommer till shopping, bira och löst folk i allmänhet. Dessutom är det ganska annorlunda mot gränsländerna, typ italien.

2006-10-05 00:10
invaderZim P22

ska testas, har du koll på vad boende/bers/mat kostar? och om det finns tillgång till camping?
Vem fan bjöd henne?

2006-10-05 00:15
Var i spanien, andorra, portugal, frankrike, holland, belgien, och tyskland i somras.. Levde lyxigt med mat, öl, festivaler och annat gött.. var ute i nästan 2 månader. Bodde mestadels på vandrarhem / hotell + lite camping (VARNING!). Kalaset gick nog på en 30 - 40 000. Inklusive tåg, flyg, 2 festivaler, massa museum och 1 vecka i amsterdam ;). Interrail är väl ok, men det tillkommer en jävla massa avgifter hela tiden.

Jag skulle gärna skippat spanien dock och kört mer på ötseuropa. När man väl har hamnat i spanien är det svårt att snabbt ta sig därifrån eftersom tågtrafiken suger kuk.

lycka till! Väl värt det.

pop full a beer

2006-10-05 00:17
min tumregel är att aldrig bo för mer än 20 euro per natt. Då sover jag hellre på en strand eller i en viadukt. Ska ni åka på somamren är det rätt lugnt, ni kommer träffa massa andra backpacker som gör likadant.
men ett sunkigt och mysigt vandrarhem landar ofta på 16-17 euro per natt. Vandrarhem är superduper att träffa folk på, alla är hur öppna som helst för att träffa nytt folk. Camping har jag aldrig testat utomlands, men det står mycket om det i LP-boken. Bär sär väl jävligt olika i olika länder, billigt i tjeckien vet jag. Brukar bränna lika mkt som på krogen i Sverige, så det sluta oftast med att man inte minns ett dyft av ölen egentligen kostade =)

jag vill speciellt lobba för ett skitbra ställe som jag brukar utgå ifrån.. Euro Youth Hotel i München. ta natttåget från köpenhamn så e ni framm vid niotiden på morgonen, gå dit, ställ in ryggorna och kolla stan lite. Sen är det VÄRLDENS ös på hotelbaren på kvällen, happy hour mellan 20 och 00 typ. Ni kommer träffa så kmt folk därså det är helt sinnessjukt. Bättrre start på resan kan ni inte få... kanske ses vi där i sommar =)

2006-10-05 00:19
Håller med Kalibr
Skulle lätt skippa spanien för det mer exotiska östeuropa...
men 30000 låter saftigt! Jag klarade mig på 10000 i sex veckor,fast då var det såklart sjukt snålt med mat bitvis. och en delnätter utomhus

2006-10-05 00:21
Vi kommer försöka vara ganska snåla, kommer väl sitta inne på 13000 - 20000 när det bär av, och då tänkte vi dra förbi festivalen i Tjeckien, kostar bara 200 spänn och Summerjam eller nåt typ
Vem fan bjöd henne?

2006-10-05 00:22
åter till "Lonley Planet: Europe on a shoestring"
Det är rena bibeln. den är dessutom skriven av backpackers, så det är inte nån vanlig reseguide. Den visar snarare var de klassiska ölhaken ligger, hur man bor billigt, vart man träffar kul folk, hur man sparar pengar i allmänhet och hur man lätt tar sig från ett land till ett annat.
Det är mitt absolut bästa råd, KÖP DEN.

2006-10-05 00:23
invaderZim P22

jo, måste bara uppdatera engelskan en hel del först, det är väl våran svaga sida nu när vi ska ut och resa =/
Vem fan bjöd henne?

2006-10-05 00:32
run-to-the-sun F18
Den kommer naturligt när man är omgiven av folk som inte pratar svenska.. det är därför jag gillar att åka ensam, så blir man tvungen att snacka andra språk hela tiden. Man lär sig så jävla mycket!
I boken jag jiddrar om hela tiden står det även en hel del om hur det är för kvinnor att tågluffa, vilket kan vara ganska vettig läsning.

2006-10-05 23:29
Vem fan bjöd henne?

2006-10-06 00:57
Fan grabbar o tjejer, det här lät ju skitkul. jag har alltid gillat att resa och tåg har jag gillat sen jag var liten.. borde fan åka iväg i sommar
Holden makes a great deal to australia

2006-10-06 01:45
Amsterdam e jävligt shysst. Inte bara för att man kan ligga å blaza på ett hotel rum hela dagarna utan för folket å shopingen e suveränn, var i city hitta typ 4 footlockers på 1h. vi var 3 å pröjjsa iof 600 per natt på ett halv shaskigt hotel mitt i kärnan men de var under VM så allt var uppbokat.
De e shysst att gå ut där oxså alla e skit trevliga.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2006-10-06 09:40
I'm a writer, a poet, a genious, I know it
I don't buy cheeba, I grow it
www.eyegasm.se

2006-10-06 13:06
var ute i somras, brände väl runt 15 lax inklusive IR-kortet. var ute en månad. bodde bara på vandrarhem när vi inte bodde hos vänner och bekanta vilket gjordes kanske en vecka sammanlagt.

var i: Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Spanien, Monaco, Italien, Schweiz.

Luxemburg bör du kolla in riktigt cool stad (huvudstaden med samma namn).
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2007-05-16 11:53
uppa

2007-05-30 22:54
Men hur ser det ut med biljetten? Måste man betala extra för sittplats eller måste man betala någon extrasumma när man åker tåg? Har hört att det ska vara något i den stilen...
Vem fan bjöd henne?

2007-06-19 18:27
Drar till munchen nu och sen vidare till slovenien, kroatien, ungern, tjeckien.

Tacksamma før tips på utestællen som inte spelar akon och rihanna. Det som ligger i vårat intresse ær billig øl och skøna mænniskor.

Æven tacksamma før tips om skøna hostel och boenden samt dagsaktiviteter, platser mm.
Vem fan bjöd henne?

2007-06-19 19:18
du MÅSTE till kabul hostel i barcelona. lova mig det! sjukt soft ställe!
http://www.kalvinhiphop.com

2007-06-19 19:22
Hade också tänkt att dra i sommar, berlin - rotterdam - prag - ljubliana - random stad  - barca och hem!

gött för vi verkar ha gratis boende i holland och spanien, nice ju :)
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-07-23 01:26
kabul i barca är iofs shiet. småställena i gotiska stadsdelen är bra mkt softare... om man inte bara vill knulla och dricka budweiser vill säga.

2007-07-23 12:48
ska ni till ljubliana så kolla upp en liten by som heter Bled. Ligger kanske 10mil därifrån om jag minns rätt, jävligt vackert ställe.
You are not the content of your wallet. -Tyler Durden

2007-07-23 14:02
Köp ett Interrail kort.Kostar typ runt 2000-3000kr och med det kan du åka hur mkt tåg du vill i hela europa i en månad!! Min kusin gjorde det.det är jättebra sätt att spara tid på istället för att köpa en massa olika biljetter hit o dit
The Greatest Story Never Told....

2007-07-23 14:10
Daddy_Brooklyn 

många kräve platsbokning
dom flesta gör inte det men ett par gör det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-23 14:20
Erorone

Det gör det nog säkert men kussen tyckte att det ändåså var bättre för när han åkte så var han tvungen att boka plats en gång-det var när han åkte Paris-Lyon. det beror nog mest på vilka linjer och destinationer som man får boka plats på.typ storstäder som ex.Paris-Lyon så måste man boka men om det är mindre städer så behövs det väl knappast^^
The Greatest Story Never Told....