Civilkurage vs djurplågare
En god vän ringde mig igår och berättade om en händelse han varit med om på väg hem från jobbet. Efter arbetsdagens slut
promenerade han hemåt utefter den fina (men något smutsiga) å som rinner genom våran stad. På en plats utefter denna å stod
ett litet gäng ungdomar, han uppskattar deras ålder till 16-18 år. Tre av dem var killar, ytterligare 3-4 var tjejer.
Plötsligt kastar en av killarna något mot två änder som simmar i ån, vilket får min kompis att sura till ganska ordentligt.
Min vän är en helt vanlig kille, strax under de trettio, med jobb, sambo, lägenhet och kombi. En hederlig och produktiv medborgare utan anmärkningar alltså. Han har också det som kallas civilkurage, vilket är något att avundas. Jag menar inte att han är en petig surgubbe som hytter med näven om någon går mot röd gubbe, han gör bara det som alla människor borde göra; försöka få vår värld en aning bättre.
Det var just civilkurage som min vän visade igår eftermiddag. Han stegade nämligen fram till ovan nämnda ynglingar och frågade vem som kastade sten mot änderna. En av dem föll genast till föga och golade ner kompisen som kastat. Min vän vänder sig då till den utpekade och frågade vad fan han höll på med. Killen erkänner direkt att han kastat en tändare mot änderna och verkar väl vara ganska förlägen för stunden. Allt är bra så långt, min vän verkar få fram sitt budskap och ungarna verkar fatta vinken. Men så vänds allt upp och ner då den tredje ynglingen äntrar scenen. Han är stor som ett hus, fet och jävligt aggressiv. Han ställer sig öga mot öga med min vän och börjar jiddra.
Fetto: - Vad fan ska du göra åt saken? Va?
Vän: - Öh, inte ett jävla dugg. Hurså?
Fetto: - Vad fan ska du göra åt saken om min polare kastar sten? Kasta honom i vattnet?
Vän: - Ja, kanske det, inte fan vet jag. Gosse, sluta elda upp dig. Jag påpekade för din kompis att det är jävligt olämpligt att kasta saker på fåglarna.
I det här läget har även de två andra maskarna fått fötter och är redigt på tårna. De börjar också jiddra som fan. Stämningen är jävligt hotfull och min kompis är i desperat underläge. Ynglingarna vill provocera fram bråk. Min vän är ingen bråkstake, han blir snarare jävligt illa till mods eftersom han vet att han inte kan vinna det här. För att ta saker och ting ytterligare ett steg vidare tar det stora fettot upp stenar och skickar iväg dem efter änderna. Han vill ha fighten som han vet att han kommer vinna. Min vän, som vägrar att ta det till en fysisk nivå, står maktlös. Det börjar hotas med brorsor och en av killarna gräver i jackfickan, min vän blir än mer spak. Förnedringrundan tar vid, det slängs flera stenar och min vän får höra en fin liten samling av glåpord. Även någon av tjejerna slänger ur sig något. Min vän finner sig besegrad och går därifrån, självklart hör han glåporden i ryggen och hur stenar plaskar i vattnet med änderna flyr för sina liv. Han är lite skraj men framför allt jävligt besviken. Precis som jag blev när han ringde och berättade om det inträffade.
Jag hade nog ringt till polisen ganska omgående, eftersom ungjävlarna beg
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.