I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-10-03 00:02

tiden.

Egentligen är tiden ett rent stressmoment, eller rena plågan när saker och ting går segt. Vad jag vill komma fram till är;  kan vi handskas med tiden? Utan att kanske bli galna, vad tror ni? Kan man kanske övervinna tiden?

http://trocaroc.blogspot.com/

2006-10-03 00:33
Öh...ja. Planering ger dig kontroll över tid.
•pave paradise•

2006-10-03 01:43
att diskutera en sådan sak uppfattas huvudsakligen som värdelös. men jag håller med dig på den punkten tär tiden antingen flyter iväg.
det finns många filosofer och psykade svampnissar som har försökt analysera tiden i ett begrepp. när du är glad så går tiden fortare och du reflekterar inte saker på samma sätt som när du är sur eller allmänt sett på saker överhuvudtaget.
olika människor prioriterar sin tid på olika sätt och framförallt så lägger folk den på onödiga saker som att röka braj, titta på tv, ha sex, skåpäta eller sitta på whoa å skriva ett sånt inlägg du just skrev...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-03 05:11

Vid ett svarthål står tiden stilla. Likaså är det för fotoner, och för dem händer allt på en och samma stund, just eftersom tiden inte existerar för dem...

Sen kan man också resa i framtiden.

Helt sjukt, men den som är intresserad kan väl läsa Einsteins universum av Nigel Calder

2006-10-03 07:28
tiden är ett sätt att hålla babylon i stress!!!!!!!!!
~~~War, Hate & Confusion~~~

2006-10-03 22:58
jag har tänkt på en sak som du sa...den som sitter utanför biografen åldras lika långsamt, alltså går tiden lika fort, fast de upplever den olika? alltså måste ju tiden vara ett oberoende ting?

Söker en bra definition av tid...

2006-10-04 00:33
egentligen så finns det inget som heter tid egentligen, d är bara en jävla definition på varv runt solen och ett varv med månen.
det sägs att om man skulle klara av att bo på mercurius skulle man leva en betydligt kortare tid.
skulle man leva på mars, så skulle man bli 300 år gammal eller nåt sånt.
 svar till arez: tid är ett räknesätt som är till för att hålla koll på hur lång tid det har gått efter kristus födelse. tid har man för att räkna olika typer utav varv och roteringar i solsystemet.

jag älskar att ta dö på alla svampnissars teorier som aldrig kommer nån vart...

haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-04 17:15
så tid är alltså en enhet för att beräkna solsystemnet enligt dej?
Okej, mr. Clever man, de mekanismer i din kropp som gör att du kan finnas och därmed åldras? vad har dessa mekanismker med jordens rörelse att göra? 

2006-10-05 00:20
jaaa det stämmer.

2006-10-05 19:17
Är ni dumma i huvet?

2006-10-05 20:59

Kakan F5
Det beror ju på vart i rymden. Där det är helt tomt, eller vid någon stjärna/svart hål/planet??

2006-10-05 21:43
föråldring är en biologisk process som inte är beroende av några snurr runt solen
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2006-10-06 16:56

LYSSNA NU ALLIHOPA SÅ KAN NI KANSKE LÄRA ER NÅGOT!!

Att tiden finns och har en riktning har med atomer att göra. En atomär värld blir hela tiden mer kaotisk, så om man identifierar tid med "oordning" kommer tiden att växa parallellt med oordningen, En varm pizza som tas ut ut ugnen kan illustrera situationen. I det kalla köket är pizzan det varmaste föremålet, och dess atomer rör sig därför snabbast. Skillnaden mellan varma och kalla atomer är en ohållbar grad av ordning. Då pizzans atomer oavbrutet krockar med luftens atomer, kommer hastigheterna för båda att förändras. och de komemr så småningom att ha samma genomsnittliga energi, vilket representerar oordning. Den princip, där den totala mängden av oordning stiger, ligger bakom alla andra fysiska processer. Är tid oordnig, växer därmed tiden också-det är ren sannolikhetsberäkning. Detta är fakta så kom nu inte med era korkade motargument.
Big Bang startade alltså i en hög grad av ordning och styrdes mot allt mer oordnad struktur.

2006-10-07 15:42
Jo men jag tycker det är korkat att säga att tiden i sig inte betyder nåt, för alla ord är meningslösa utan dess symboliska innebörd...ordet "bord" betyder inget i sig, om inte folk förstår att det står för en sak...

2006-10-10 04:36
Man kan ge tiden en box om mna använder tidshandskar.

2006-10-10 22:36
strihdfeldt

Men herregud, va försöker du komma fram till? att tid inte är ett substantiv, okej u win...Men vad jag menade var att tid är en term/ett begrepp, givetvis abstrakt...
Jag tror inte på ditt argument att tid inte är något annat än en mätning på jordens varv runt solen...Tid är ett begrepp för att mäta all slags rörelse och inte enbart jordens, alltså inte ett människopåfynd menar jag...Det måste ju som sagt finnas en länk mellan olika sorters verkan, och den länken kan på något vis definieras som tid, eller va säger du?
Tiden genomsyrar världsaltet, och är namnet på den kända fjärde dimensionen, alltså länken mellan verkor (konstigt plural), och utan tiden tror jag inte något skulle kunna ske, då all verkan måste ha en orsak (förutom det som utlöste big bang, som ju är sin egen orsak)...

Vad jag försöker säga är att tid inte är relativt, som du antyder...jag kan ha fel för detta är bara vad jag tror, men övertyga mej om nåt annat så blir jag glad

2006-10-10 22:42
LYSSNA NU ALLIHOPA SÅ KAN NI KANSKE LÄRA ER NÅGOT!!

Vad är tid? En osynlig linje som ritats upp under årmiljonerna - där händelser trätts upp på rad, som smultron på ett grässtrå om sommaren? Riken har uppstått och fallit. Kungar och drottningar har visat sin styrka - och dödlighet. Miljoner och åter miljoner människor har fötts: arbetat, ätit och älskat - för att sedan förvandlas till mull och falla i glömska.

Långt fram på denna oändliga tidslinje har du själv fötts - för att leva din tid. Du räknar din tid i år. Och du bryter ner den i smådelar: månader, dagar, timmar, minuter och sekunder.

Om någon frågar dig när du är född, vet du genast besked: år, månad, dag och kanske till och med klockslag. Och du vet att det en gång kommer att finnas ett datum när din tid på jorden är över. Men själva tiden fortsätter ändå - längs en linje som aldrig tar slut.

Linjen är en bild av tiden som nog känns naturligt för många. Vi har noga reda på vår egen och vår tids plats på linjen. Genom föräldrar, TV, böcker och tidningar vet vi att mycket var annorlunda för bara några tiotal år sedan. Också framtiden försöker vi hålla reda på: hur kommer världen se ut om 50 år? Skulle vi känna igen oss om vi fick se in i framtiden?

10-4 over
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2006-10-11 17:36
jag tror inte tiden bara är en linje som går framåt, eftersom vi kan minnas våra handlingar från det förflutna..vi kan inte gå tillbaka, men vi kan tänka tillnbaka alltså måste det betyda att det finns en länk tillbaka också

2006-10-11 18:47
Arez

Länk tillbaka? hmm, bara för att våran hjärna är kapabel att lagra information länge betyder det inte att vi kan "länkas" tillbaka. Vi lever trots allt inte i Sciense Fiction xP

2006-10-11 22:09

men det finns naturlagar som kan berätta hur det såg ut förr...tiden kan då beräknas bakåt också

2006-10-11 23:36
asså nu kanske jag har helt fucking fel.. men det tror jag inte.

entropi är en termodynamisk tillståndsfunktion, som visar ett slags mått på oordning (som arez sa tidigare)

det finns en formel som visar att entropin ökar oavbrutet i universum, och det är entropin som avgör tidens riktning; därför kan tiden inte gå bakåt.
Det vill säga, "senare", betyder egentligen bara att det finns mer entropi än "tidigare".

så när universum går mot sitt jämviktstillstånd ( då det går mot en bestämd ordning och entropin inte längre ökar) kommer inte heller tiden längre att råda.

soo... all you have to do is wait a couple of billion years and you will be emperor of time.....

peace
each one, teach one! för hiphopen vidare

2006-10-12 20:55
strihdfeldt P46

Hehe, okej orkade inte läsa igenom tråden ;)