C- uppsats!
Någon mer som sitter med ångest eller någon som har gjort sin som kan komma med lite tips hur man ska strukturera upp sig för bästa resultat?
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright The more you stay the same, the more they seem to change. Don't you think it's strange?
jag skrev en i våras, det jag kan säga är att du ska starta tidigt, för tiden går så sjukt snabbt och sen sitter man där med en vecka kvar till inlämning av grovmanus med bara 5 sidor skrivna.
börja tidigt se till att veta vad du ska komma fram till ha god kontakt med handledaren låt många läsa den under processen håll dig till ämnet välj ett smalt ämne, för det blir ofta mer än man först trodde och ingen vill opponera på någon som har skrivit 70-80 sidor ha kul, så välj ett ämne du är intresserad av alkohol kan ofta vara bra som avslappningsmedel när pressen börjar komma se till att göra allt rätt från början, med det notsystemet ditt universitet rekomenderar (har sett många som försöker gå sin egen väg och fått mycket skit för det) skriv hela tiden, även om det bara är nonsens, det räcker inte att spendera de första månaderna med att läsa, då blir det stressigt som fan i slutet och återigen, se till att ha kul
Please, save me Jebus!
starta i tid... få ner saker på papper även om du klipper bort det sen så känns det bra mycket bättre att öppna ett dokumkent som inte är helt tomt..... Ha en bra relation med handledaren så du inte sitter sista veckan innan du ska vara klar och handledaren säger att det inte är godkänt för att gå upp.... Sen är det ju helt klart ett plus om du har ett ämne du verkligen tycker är kul. Lycka till!
Haven't found a way to say Fuck You politely!
Gör upp ett veckoschema, håll dig till den. Försök inte skriva akademiskt om du inte behärskar det till fullo. Välj att skriva om något som intresserar dig. Välj bra teorier och byg upp med tidigare forskning. Bli klar minst en vecka innan inlämning och korrläs resten av veckan.
"Help the grown folks, they need more help than the children do"
jag kan hålla med föregående skribent och lägger därmed till en punkt i min lista:
Skriv med ditt eget språk, om handledaren påpekar någonting som han/hon anser är felaktigt eller att du kan använda ett annat uttryck, följ det rådet.
Please, save me Jebus!
Detta fixar du gabby! :)
http://www.earforcefm.blogspot.com
ohh nervigt.. tack för tipsen ! Jag har valt ett jätttee brett topic, vet inte riktigt hur jag ska minska ner på de o välja en tes.. men ska lägga upp ett strukturerat shema.. tack igen !
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?
Gaby, Vad ska du skriva om egentligen? Välj ett syfte och frågeställningar som är så pass specifika att du KAN besvara dem. För det är det hela uppsatsen går ut på, att besvara frågeställningarna.
Jag sitter också med min c-uppsats nu, eller, jag har suttit med den hur länge som helst! kommer nog aldrig bli klar.. och då har jag ändå ett ämne jag behärskar, en nära kontakt med min handledare, struktur och mitt eget språk i texten, blir ändå aldrig klart. Men lycka till Gaby, du klarar det förhoppningsvis bättre :)
Let´s diffuse it, old school!
Det bästa rådet jag kan ge är, välj ett ämne där du kan överblicka källmaterialet och det inte är en massa jox för att ha tillgång till det. Både för urvalets skull och för din egen skull, inte kul att åka till ett bibliotek i övre jonsele för att få tag på det du ska ha.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Och som folk sagt, välj ett smalt ämne, det är lättare att addera till ett smalt ämne än att skära i ett som är för omfattande. När man skriver kommer man ändå alltid på massor av nya uppslag för att skriva mer, så i slutet är det skönt att ha lite extra utrymme så man får plats nog för att skriva den uppsats man vill skriva.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
icon Ursäkta min snorkighet, men det säger väl mer om dig än om ditt upplägg, att du inte får klart uppsatsen alltså. Sedan så är det rätt vanligt att de uppsatser som har en uppsatsförfattare och inte två, inte lämnas in i tid.
börjar om några veckor.. ska bli.. intressant :S
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
ush jag börjar egentligen också om några veckor med själva uppsats, jag lämnade in första draften idag och ska börja researcha.. Jag ska skriva om social movements och gräsrots organisationer. om engagemang.. jämföra ungdoms organisationer i sverige och världen.. kolla sambandet med tidiga sociala rörelser och etablerade ungdoms organisationer idag.. om nya sociala rörelsen kort o kott.. låter väldigt brett och har själv problem att avgränsa mig!
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?
oj.. ja de låter som en o annan avgränsning behövs :) ja ska nog anta mig något uppdrag från företag som vill ha lite research gjort.. i mediaområdet
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
S Du får vara precis hur snorklig du vill, jag är medveten om att det har med mig att göra, jag är nämligen lite av en perfektionist när det handlar om min uppsats. Dessutom önskar jag så innerligt att jag hade fått skriva med någon annan, men det fick jag ju tyvärr inte. Men i dag har jag dock gjort framsteg, så även jag ska nog klara av det här en vacker dag!
Let´s diffuse it, old school!