I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Iranier? Hjälp med pass!

Övrigt - Blandat

2006-09-11 15:03

Iranier? Hjälp med pass!

Okej, om nån icke-iranier vet något om detta så är det också alright.
Det är såhär, jag ska till Iran i början av november och upptäckte precis att mammas pass som jag har varit i - har gått ut. Så nu ska jag skaffa ett nytt, men jag har ett ogiltigt iranskt ID-kort eftersom jag av nån skum anledning inte har ett foto på mitt så jag måste först skaffa ID-kort och sedan pass och detta kommer typ ta en evighet. Så nu till frågan, är det möjligt att ansöka om turistvisum för mitt svenska pass istället? Det känns som om det borde funka, för inget i mitt pass syftar på att jag är iranie (födelseort: bangkok) förutom mitt typ iranie-klingande efternamn.
Iran är ju så jävla besvärliga med sånnahär grejer, och jag har stått i eviiiiga telefonköer till ambassaden och letat som en idiot på hemsidan och tiden rinner iväg utan att jag får ett svar. Vill ju inte fixa turistvisum och sedan få problem... Så äre nån som gjort den här "genvägen" eller vet nåt om detta sätt? Tacksam för all hjälp!

baeng

2006-09-11 15:44
finns ett pass man kan skaffa, går över dagen tror jag, som gäller i tre månader, kostar nån hundring, i väntan på the real thing.

2006-09-11 15:57
Made in Japan//

Borde funka med turistvisum, MEN det är ltie extra svårt just nu sägs det så jag hade hellre fixat det med ambassaden. låt stå att det tar timmar i telefonkö. Och sedan timmar på själva ambassaden.

2006-09-11 16:21
Åk upp till ambassaden och fixa det om du har tid. Det går att få nytt pass på en dag. Eller förnya det , tamdid kardan. Annars tar det bara nån vecka att få turistvisum, men då måste du fylla i massa blanketter, som finns på ambassadens sida.
"Help the grown folks, they need more help than the children do"

2006-09-11 16:55
Åk till Iranska Ambassaden, det fixar sig.
För mig tog det 3 månader från att jag ansökte till att jag fick ID-kort o pass hemsickat..

2006-09-12 18:58
men åh, ni gör mig nervösa! jag har inte tid eller möjlighet att åka till själva ambassaden (bor i gbg) och om det panthea säger stämmer så har jag inte tid/möjlighet för att fixa ID-kort och pass utan får hoppas på det bästa med turistvisumet. så vad säger ni, ska jag fixa turistvisum? för jag menar, de får ju in alla blanketter först och godkänner ju det, och om de godkänner och verkligen får turistvisumet så har det ju gått igenom? då borde ju passkontrollanterna inte ha några invändningar...? eller?

Sociopat - "sägs det"? uh say what! vem säger det och vad exakt händer om man dyker upp med ett turistvisum? shit, jag är så himla nervös. vill liksom inte hamna i värsta jihad-bråket typ, iranska flygplatser är ju så jävla läskiga :( berätta allt du hört om det! please!

L-grann - snackar du om såntdär svenskt sista-minuten pass? för isf har det ju ingenting med det här att göra och kostar precis som one säger 1000 dollaz och kan endast användas för in och utresa.
baeng

2006-09-12 19:07
980 krono kostar ett provpass men gå bara o få tag på hos arlandapolisen och i landskrona tror jag.

du kan väl hämta ut ett personbevis hos skattemyndigheten om nån intygar att du e du typ som en förälder sen ere bara gå upp och fixxa sig ett vanligt pass emn kanske e helt ute o cyklar nu
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-09-12 19:14
Snålgubben - que? det är inte det som är problemet kompis, jag snackar om mitt _iranska_ pass, jag har redan ett svenskt pass. skattemyndigheterna och arlandapolisen kan inte hjälpa mig med detta, endast iranska ambassaden.
baeng

2006-09-12 19:17
aw gullet, det verkar liiite kört för din del..sånt tar alltid lång tid vad jag vet...du får helt enkelt ringa tills du kommer fram..när inte du inte har möjlighet bänka morsan framför telen å låt henne ta reda på hur det egentligen ligger till.. :)

2006-09-12 19:21
Haha håll dig undan från orter som är kända för sin kärnkraftsforskning, bomberna kan ju börja falla närsomhelst och någon förvarning lär det inte bli tal om.

2006-09-12 19:23
jag har exakt samma problem (shenasname har gått ut och utan foto) och tyvärr det finns bara en utväg - åka till ambassaden. men jag råder dig starkt att ta med en förälder eller äldre, dom älskar att jävlas med en.

2006-09-12 19:26
Dazzling_Visions P24: Tror inte USA kommer gå in i Iran så snart. För mycket som står på spel långsiktigt (ekonomiskt och oljan såklart) plus att dom har gjort bort sig både i Afghanistan och Irak. Så krig är det inte snack om såvida inget drastiskt händer väldigt snart.
Men men, lite offtopic.

2006-09-12 19:32
Amra - min mami har sina egna passproblem just nu, så jag är ganska alone. men fan, så enda lösningen är att åka till ambassaden? jag har inte tiiiiid... :(

Dazzling - amen ok, du kan stanna hemma i din madrassvadderade bunker och låt oss andra ha lite roligt...

ninosh - men vad exakt är det dem kan hjälpa mig med på ambassaden? svara på min turistvisum-fråga eller öka takten med att fixa ett nytt iranskt pass? det känns ju rätt uteslutet om jag ska tänka realistiskt.. så då återstår bara turistvisum-frågan och vore det inte bättre om jag bänkade mig med telefonen istället? mitt problem är att alla iranier jag känner typ inte kan gå in på ambassaden, antingen problem med politiken eller utebliven militärtjänstgöring så jag får försöka fixa det där själv med min knaggliga persiska. åh jag är så nervös!
baeng

2006-09-12 20:27
Jag menade skaffa nytt pass. turistvisumet har jag ingen aning om men det klingar inte rätt i huvudet just nu.. men om du ändå inte är född där.. ahh jag vet inte, jag hade iaf ringt dom tidigt på morgonen, när telefontiden öppnar i princip och frågat ut dom. be din mamma eller pappa prata med dom när du kommer fram.
om du åker dit måste du vara förberedd med massa papper, 8 passfoton osv.. glöm för allt i världen inte att komma propert klädd med en sjal runt huvudet, det är trots allt iransk mark.

2006-09-12 20:58
ninosh - telefontiderna är ons-fre 16-17:00 så det är ju rätt bekväm telefontid så jag ska försöka igen. men vahettere... jag tror nog jag måste försöka med turistvisumet ändå, hinner inte med shenasname OCH passgrejen innan november. wish me good luck :/
baeng

2006-09-12 21:04
vaa har dom öppet fredagar också?? weird med tanke på att det är helgdag i iran då.. aja det var min pappa som ringde dom åt mig men aight lycka till..

2006-09-12 21:21
ninosh - ja enligt telefonsvaren. dessutom enda dagen för visum-frågor.
baeng

2006-09-12 21:28
Baba, jag åkte dit jättetidigt en morgon, ensam, fixade mitt problem på ett par timmar och tog tåget ner till Göteborg sen. Det tog en halv dag eller så.. Ta "ledigt" från skolan, det är värt det.

2006-09-12 21:34
S - går inte i skolan så det är inte det som är problemet, men som det ser ut just nu så ska jag upp till sthlm nästa helg (illa tvungen) och klämma in måndagen också (besökstiderna är tydligen mån-ons), fast jag kommer sitta fastnaglad vid telefonen resten av den här veckan först. men vad var ditt problem då? hur hjälpsamma och tillmötesgående var dem?
baeng

2006-09-12 21:48
Jag frågade min mamma nu.Fast, alltså min mamma är inte en jättesäker källa. Hon säger att det
1. Inte finns datum på shenasname, så även om du inte har foto så gäller det. Jag har inte heller foto på mitt...

2. Dom har tydligen en bra hemsida där du kan ladda ner blanketter och få svar på de allra flesta frågor. Finns på både svenska och persiska. När min pojkvän skulle ha turistvisum till Iran så laddade dom ner blanketter från den sidan och skickade, sedan fick han två-tre veckor innan han fick turistvisum.

Jag tror det var så att datumet hade gått ut och jag fick ta med mig massa kort på mig själv och sånt. Dom behandlade mig helt ok, jag var livrädd först.. För vi upptäckte att passet inte gällde bara ett par dagar innan jag skulle åka till Iran. Men du behöver inte säga så mkt, var bara där i mkt god tid och ta en nummerlapp. Dom har med såna som oss att göra varje dag. Dom är vana.. Glöm inte att ha på dig roosari..

2006-09-12 22:23
har inte läst tråden men snckade med farsan och vi är från Iran. det finns en ny lag som säger att det inte går. det tar minst 2-3 månader och du måste förnya den på ambassad.

farsan säger att du ska skaffa ett eget pass om du ska fixa ett nytt. du kan hinna om du pushar dem oxå. segt med alla blanketter och så.

Det finns ett annat hopp oxå och det är om du inte har varit där förut?? men jag tror att du har det eftersom du är med i hennes pass. För om du inte är dubbel medborgare så kan du åka dit som turist. med Svensk visum och pass.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-12 22:27
kanske inte gav så mycket men jag hade han på luren så jag bara skrev. Allting som jag skrev är 100% säkert iaf. Om du bor i sthlm så borde det vara lugnt med att hinna för då kan du ju bara springa med papperna fram och tillbaka och slippa posta och den skiten. Han kom precis hem från Iran förra veckan och sa att det var en ny lag från förra månaden typ.

ciao. Lycka till

Du kan lätt klara det.

Khodafez
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-12 22:37

Hej gumman,

att du fixar ett nytt id-kort hos din bank borde inte ta så lång tid, däremot att ansöka om nytt pass i ambassaden.. man vet aldrig det kan gå jättesnabbt till aslångsamt broende på hur jävliga de är.

Du kan åka med ditt svenska pass såvida du har iranskt visum .
Passa på att skaffa ett eget iranskt pass. jag fixade det i 13årsåldern och det är grymt skönt att ha sitt eget ändå.

bild med sjal måste du ta och de går ju att fixa rätt lätt, ha på dig en mörk sjal och dölj hår för att minska risk för att de jävlas med dig på ambassaden om kortets ogiltighet etc. Ghertibazi kan du göra när du väl är där hahaha

som Tidsfördriv säger, fixa nu nu nu så kan de lösa sig til november
Femme fatale

2006-09-12 22:39

made-in_japan,. ska du till ambassaden på Lindingö? Glöm inte sjalen för guds skull. iransk mark och territorium you know, iranska lagar som gäller. okej de lär inte hoppa på dig men för att slippa tjurskallighet, samt fördröjning/jävlandes så ha den på dig bara..
Femme fatale

2006-09-12 22:49
Amar: Hade jag varit tjej så hade jag kommit ihåg det men det du säger är sjukt viktigt. De är riktigt jävliga där. Vi var tvungen och åka 2ggr fram och tillbaka från linköping bara för att döpa min jävla lilleborsa. Haha Vi ville döpa honom till Nick då sa de att det var tjejnamn???????? då fick han inte heta det liksom. haha det slutade med att han fick hete Nikhan men vi kallar han nicky.

Men som sagt, glöm inte sjalen

2006-09-12 23:29
S - jag har läst hemsidan, innan och utan på de tre språken som finns. och det står klart och tydligt att de gamla shenasnamena utan foto inte är giltliga längre och att jag måste skaffa ett giltligt med foto INNAN jag ansöker om ett pass. kruxet med detta är att shenasnamena fixas i iran, så ambassaden skickar grejerna till någon myndighet i iran. och därför tar det tid, och den tiden har jag inte. sedan angående turistvisumet är allting redan clear för vi har gått igenom turistvisum-grejen med en svensk vän som ska åka med mig, så jag vet att blanketterna finns där och att det går smidigt. mitt problem är om det är giltigt för en som egentligen har iranskt medborgarskap? alltså att de i passkontrollen ser att jag är iransk och sen kommer göra livet surt för mig när de ser att jag glider på mitt svenska pass, eller nåt. man kan ju aldrig räkna med iransk byråkrati. men supertack för dina svar!

Tidsfördriv ååh, vad snällt att du tog dig tid att fråga din pappa!
vad är det för lag din pappa pratar om? en lag emot att en person med dubbelt medborgarskap inte kan söka turistvisum på det andra medborgarskapet för att komma in i förra hemlandet, eller?
jag har iranskt medborgarskap men jag tänkte eftersom det inte står i mitt svenska pass att jag har nån anknytning till iran (förutom mitt utseende och efternamn) att jag skulle komma undan med det... eller tror du att de typ jämför i nåt dataregister om jag egentligen har iranskt medborgarskap och försöker "fuska"? fast alltså, om jag nu lyckas få ett turistvisum från ambassaden så har jag ju lyckats i "första anhalten" och jag menar, om ambassaden har godkänt detta och gett mig ett visum... så borde ju inte passkontrollanterna i iran krångla? för de har väl inte tid att stå där och kolla vem som "egentligen" är iranie? de borde ju lita på ambassaden eftersom de utfärdat ett visum åt mig? för det är väl just "min rätt" till turistvisum som dem beprövar i ambassaden när jag skickar förfrågan om turistvisum för att passkontrollanterna inte ska behöva krångla?
jag bor i göteborg, så det blir nog postande :(

Amar
- alltså, jag har alla mina svenska idhandlingar. det är mitt iranska shenasname (som krävs för att få ett iranskt pass, och för att skaffa ett iranskt shenasname så vill de se ens svenska shenasname. krångligt as hell) som är ogiltigt och måste förnyas.

"Du kan åka med ditt svenska pass såvida du har iranskt visum ."

det är just det min oro handlar om, om det _verkligen_ går att göra så? jag vill inte att de ska krångla när jag kommer fram.
allt det här handlar ju om att jag vill/måste skaffa ett eget pass för min mammas iranska pass som jag var i - har gått ut. men som jag sa tidigare, så måste jag först ha ett giltigt iranskt shenasname för det - och det har jag inte.

och till er alla, sjalen glömmer jag inte :) ingen fara. vill inte hamna i jihadbråk angående mitt hår, så jag kan ta på mig en burkha om så krävs! haha.
baeng

2006-09-12 23:45
Alltså ska jag vara ärlig så fattade jag inte hälften av avd han sa. Han babblade om att det handlade om ID handlingarna iaf.
En sak du inte ska ta för givet är iaf att de inte kommer vilja bråka med dig. De tar chansen att fucka upp det för vem som helst. Fel dag och fel man så är du körd. Men ta tag i det imorgon direkt, och varför inte bara ringa och fråga ambassaden om det är något som är oklart. Har du tur så kommer du till en tjej =). Man tycker ju såklart inte att de ska behöva krängla med dig och jag vet att om du vill så behöver du ju inte ha ditt medborgaskap i Iran om du inte vill men dte var en svår fråga. Det ända farsan sa helt säkert är att om du har varit i Iran förut och om du är medborgare så kommer du inte in med ditt svenska som turist.

värt att dubbel och trippelkolla: tel till ambassaden 08-636 36 00

lycka till

2006-09-12 23:57
Tidsfördriv - jag har redan försökt nå ambassaden, jag har suttit i eviga telefonköer (så länge en dag att de stängde ned skiten, dessutom har de en skitläskig och psykande "vänt-melodi" som typ bryter ner en, haha) men jo jag ska försöka imorgon igen. men grejen är att jag egentligen inte vill fråga dem, för att "fuska" på det här sättet är väl antagligen ingenting dem gillar. så de skulle nog aldrig erkänna att det faktiskt skulle kunna funka. ifyaknaamsayin?
men jo, jag har varit i iran två ggr tidigare.. så det kommer inte funka? varför inte då, enligt din pappa?
fuck, jag blir opepp :(
baeng

2006-09-13 00:08
Shit jag bangar ur. vette fan vad jag ska säga. Han babblade om att du finns med i databasen osv. men för helvette samla all fakta du kan hitta om dig själv och ta med det. typ gamla passet nya passet. turist visum och all jävla skit. Lär ju endå sluta med att de måste släppa in dig. Bli inte opepp det fixar sig

2006-09-13 00:53
Tidsfördriv - haha, det var inte meningen att få dig så involverad :) sorry, men supertack!
baeng

2006-09-13 01:05
haha np

2006-09-13 01:06
Plöstligt känns det som att alla på Whoa kommer från Iran.

2006-09-13 01:12
Posta era sjalbilder så man får garva lite.

2006-09-13 01:18
caupolican - jag ska loads of them, med min svenska vän! jag tror det blir cool.
baeng

2006-09-13 01:33
nilsL
haha
sorry men var bara en så söt kommentar...

made_in_japan

Jag har hört mycket om att Iran är ett väldigt strikt land.
(Jag tror alla förstår vad jag menar när jag säger strikt.. innefattar många saker)
Jag är nyss hemkommen från Turkiet och var med om en ganska skakande upplevelse ala Bankok Hilton när jag skulle flyga hem och mitt visum var slut (men hade kvittot *som skall gälla* på att jag betalat men ej fått min blå bok -deras visum-thingy)
Jag kan ju lite turkiska så kunde göra mig förstådd och som jag uppfattade så kan du ju (såklart) persiska, men är ändå ganska omskakande att sitta där utan nån som kan backa upp dig och de behandlar dig som en brottsling.
Men oavsett Turkiet är ej ett särskilt -strikt- land och ändå var det sjukt hårda.. så var försiktig. jag kände bara att jag ville skriva och avråda dig att åka på turistvisa... better to be safe then sorry... är mitt nya motto och ja.. man kanske skall följa det så ofta det går.

hoppas allt går bra... och lycka till!

2006-09-13 01:47
Är det ingen som läser i tråden vad hon skriver innan ni börjar ge råd eller? 4 pers har nämnt att hon ska ha sjal, she ain't illiterate.

Och JA man måste ha shenasname med foto, inget snack om saken.

2006-09-13 02:19
La_Latina - jo, det är ju det jag är så nojig över. finns inget läskigare än att fastna i sånnadär problem, shit alltså. men jao, leva farligt ;) haha nej men jag åker ju inte om det inte är garanterat fixat.
men tack så mycket för din berättelse.
baeng

2006-09-13 17:22
Asså jag vill inte skrämma dig o så, men fixa ditt pass på ett ordentligt o bra sätt. snubbarna vid flygplatsen i iran bara väntar på att de ska typ sätta dit nån o krångla till det. i värsta fall kan de tom inte låta dig resa tillbaka till sverige. saker som du skulle tycka är bagateller tycker de att de e skitstort o du kan få straff etc. så ett gott råd är att vänta hellre så att ditt riktiga pass är helt felfri o ditt id-kort också än att skynda på allt så att du får ett "halvt" fungerande id-handling och pass. för besväret som du kanske skulle sättas ut för i iran är absolut inte värd det!
Tizzle Tazz

2006-09-13 17:29
haha Booo!

stackars dig madeinjapan..stackars dig.. jag hatar krångel av det härr slaget..

REVOLUTION!
Femme fatale

2006-09-13 20:20
Booo - suck, det är just vad jag befarar. fan för sånt här krångel :( men jag åker inte om jag är garanterad en smooth resa. tack!

Amar - haha aaw.. tack för stödet :)
baeng

2006-09-14 11:46
Du kan inte åka på turistvisum om du är iranier, min pappa försökte med det för 2 år sedan men ambassaden nekade hans ansökan och sa att alla som är iranier måste åka med iranskt pass.

Jag fixade shenasname och pass och det går 6 veckor.
Ladda ner blanketterna och fyll i dom och skicka dom nu så får du dom snabbt tillbaka i alla fall snabbare än att du väntar i telefonkö i 3 år liksom. :) Allt löser sig...