I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rasistisk??

Övrigt - Blandat

2006-08-29 21:34

rasistisk??

idag på lunchrasten på mitt jobb började vi prata om invandringspolitik och om övervakningskameror. min chef och jag har helt olika åsikter när det gäller politik, och brukar ofta ha politiska diskutioner på jobbet. ingen av oss är ifrån sthlm, och har aldrig bott där heller.

jag säger att jag tyckter att det inte är så bra att det sätts upp kameror i varenda gathörn.

då säger han att det borde sättas upp lite kameror i akalla och rinkeby så att svenkar vågar flytta dit igen.

jag tycker helt klart att det är en rasistisk åsikt, men inte han.

tycker ni att det är ok att lägga en sån komentar på lunchen eller att killen har helt fel???

ÄBOD

2006-08-29 21:37
ja, man ska väl få uttrycka sin åsikt även när det är lunch. fel och fel - det är vad han tycker.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2006-08-29 21:40
rastahunden

shuno, var realistisk, akalla och rinkeby är fanimig inte svergies säkraste ställe, delvis har han rätt .p
www.gbg031.se

2006-08-29 21:43
nja det var nog en ala jacob =)

jo klart man får ha sin åsikt. men jag menar att det helt klart är en rsistisk kommentar. och han säger att han är så långt ifrån rasist som man kan va.

min åsikt är att om man har den åsikten så kan man fan inte va långt ifrån att gå me i nationaldemokraterna.
man jag vet inte... =(
ÄBOD

2006-08-29 22:56
nej, åsikten i sig är inte rasistisk men 9 av 10 personer som säger saker i stil med det där är ändå rasister...så stämpla honom som rasist, du har min tillåtelse iaf :)

2006-08-29 23:05
ifall han inte var rasistisk skulle han inte velat ha övervakning i rinkeby av anledning av att fler svenskar skulle våga bo där utan för att minska brottsligheten. att säga att brottsilgheten är hög där där pga invandrartäthet är att generalisera, och det är nog enligt mig en av dom fulaste ovanor människor kan ha.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-08-29 23:08
en brud i min klass sa idag att hon hatde när invandrare prata på bussen för dom prata så högt speciellt afrikaner. Men det va för att dom prata för högt och inte för "dialekten". tyckte jag va anningen rasistiskt
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2006-08-29 23:10
fridge P17
varför ville han då ha kameraövervakning på just dom ställena?

2006-08-29 23:19
fridge P17
hur menar du då? att han anser att svenskar skulle vara så rädda för invandrare att de behöver vara kameraövervakade när de beblandar sig med dom för att vara trygga?

2006-08-29 23:27
rasism är fett med överreklamerat, en kommentar gör ingen till hardcore nazi.

slutsats: enligt mig var inte kommentaren rasistisk, bara samhällskritisk.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2006-08-29 23:29
men se dig omkring människa, folk säger värre saker än så på lunchraster i landet de lovar jag

du är helt klart överkänslig, och de är inte rasistiskt, rinkeby och diverse ställen är inte nojjiga för att de är invandrare, utan för att de just är rinkeby
Street savvy

2006-08-29 23:31
Inte alls rasistiskt, om nått så är det antirasistiskt (fel ord men det är sent och kommer inte på ett bättre)

Han vill att svenskar ska flytta dit, integrera med dom som redan bor där, inget fel med det. Sen vet jag inte var brottsstatistiken är i Rinkeby men kanske kameror kan bättra på det så svenskar känner sig säkra för vem vill flytta dit med en barnfamilj om det är högt brottssnitt.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2006-08-29 23:34
fridge P17
alright, då vet jag. men det som jag uppfattade så var personen i fråga(jag drog slutsatsen av att trådskaparen uppfattade kommentaren som rasistisk) den typen som har fördomar som gör att han "kräver övervakning för att beblandas med en viss typ av människor". den kommentaren han sa är bara ursäktad av extremt blåögda personer.(de e så uppenbart, men hade aldrig tänkt hur den senaste meningen skulle visa sig så opassande i en sån här debatt)

2006-08-29 23:46
fridge P17
det är nästan farligt att leka vid gränsen på vad som är rasistiskt eller inte pga att alla har olika uppfattningar om det.
så i grund och botten tycker jag man ska koncentrera sig på vad folk menar med det dom säger, men då ska dom kunna motivera det dom vräker ur sig. och ja har lite svårt att tänka mig hur man ska förklara sig ur den kommenteraren utan att på nåt sätt smutskasta någon etnisk folkgrupp, av dom orsakerna till hans åsikter som du och jag nämnt har han ju antingen talat negativt om den svenska befolkningen eller resten av världsbefolkningen.

2006-08-30 00:08
ok, men ser du inte rasism som en förgrening i samhällskritik rent generellt? vi talar om samma sak fast du talar om det fack som rasism i princip skulle kunna placeras i! och nu för du vidare frågan om rasism till frågan om behovet och efterfrågan om huruvida vi behöver kamerabevakning, vilket ironiskt nog är det omvända vad som skedde i trådförfattarens historia. Om man tänker enkelt, skulle det inte vara effektivare att säga att man vill ha kameror i dom mest kriminella delarna av sthlm istället för: "det borde sättas upp lite kameror i akalla och rinkeby så att svenskar vågar flytta dit igen"? om man inte vill att det ska uppfattas som rasistiskt så är det så förbannat mycket enklare att formulera sig på ett bättre och lättare sätt

2006-08-30 00:13
Att sätta upp kameror på platser med hög kriminalitet är väl inte rasistiskt, de som inte begått några brott åker ju inte dit, endast de som förtjänar det...
<3

2006-08-30 00:17
Och det är väl bra att blanda ihop invandrare och svenskar, det är ju fakta att invandrare inte lär sig lika bra svenska om de enbart umgås med andra invandrare, och då får de inga jobb och då blir det lättare att de begår brott...

Fast det finns ju fler ställen än platser med många invandrare som det behövs sättas upp kameror på, men...

Lite fördomar är bara bra att ha, annars skulle man inte ha lika mycket att tala om...=)
<3

2006-08-30 00:53
Herregd, vad jag ångrar att jag läste den här tråden.
"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."