I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cyklar man i kurdistan?

Övrigt - Blandat

   

2006-08-25 12:01

Cyklar man i kurdistan?

Eftersom jag är en mycket observant människa har jag upptäckt ett fenomen som jag hoppas kunna få lite klarhet i. Det handlar om invandrare och cyklar.

Hur står det till med cyklar i arabvärlden egentligen? Är de vanliga? Jag har nämligen märkt följande:

1. Väldigt få invandrare från arabvärlden tycks cykla, inte ens de svenskfödda knoddarna gör det i någon stor utsträckning.

2. De få invandrare från arabvärlden som verkligen cyklar tycks inte trivas riktigt på sadeln. De är liksom inte ett med cykeln, de ser obekväma och lite osäkra ut. Stelhet verkar vara ett genomgående tema. Först trodde jag att det berodde på att de är nybörjare, men jag har följt några enskilda män i flera år nu och de tycks aldrig komma över det där stadiet.

3. Ett flertal gånger har jag observerat hur invandrare från arabvärlden har vänt sina bockstyren åt helt fel håll. De har liksom vridit styret ett halvt varv så att 'hornspetsarna', som egentligen ska ligga närmast gatan och riktas från färdriktingen, är högst upp och riktas mot färdriktningen. Har aldrig sett någon svenne göra så. Kan någon ge en förklaring?

Finns det något tabu i arabvärlden som säger att man inte ska cykla? Anses det som omanligt eller barnsligt? Att kvinnor nästan aldrig cyklar vet jag, men männen verkar också ha något emot det. Har ni ert ursprung i området så får ni gärna berätta om hur cykelns ställning är där nere. För något fuffens är det...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.