I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Yrken som fotograf?

Övrigt - Blandat

2006-08-22 15:16

Yrken som fotograf?

Tjaba! Jag heter John, är 86a och gick ut gymnasiet i år. Media närmare bestämt, detta framtidsbegrepp.
Nu sitter jag här, 3 månader senare, röker hasch o undrar vadfan jag ska ta mig för.
Egentligen tycker jag musiken är roligast, jag kommer alltid syssla på ett eller annat sätt med den, men det känns väldigt svårt att leva på.
Jag har börjat inse att jag är duktigt på att fotografera och manipulera foton, allt och alla som ser mina foton blir djupt imponerade.
Mycket av det jag ser i media tror jag verkligen att jag skulle kunna göra så mycket bättre.

Nu till frågeställningen, Ni som är fotografer:
Vad gör ni egentligen? Vad har ni för yrkesbeskriving?
Går det att leva på frilansfotografering, finns det många bildbyråer som köper av frilansare?
Är det lätt att komma in i branschen?
Hur mycket jobbar ni? ;)

Tack på förhand för svar!

(förlåt för ytterligare en Vad-ska-jag-göra-när-jag-blir-stor tråd)

I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence

2006-08-22 15:18
Alla fotografer jag känner hatar sina liv. Bara så att du vet vad du ger dig in på.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2006-08-22 15:26
Haha, då e jag redan halvvägs!
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence

2006-08-22 15:32
alla fotografer jag känner älskar sitt jobb, bara så du vet vad du ger dig in på ;)

det är skitsvårt att komma in i branschen, man MÅSTE ha kontakter.
livet älskar mig, likt jag älskar livet. Eller för att uttrycka saken på ren skånska, fan va gytt!

2006-08-22 15:34
du lär väl kanske få ta en fotoutbildning också, så du lär dig ordentligt. man använder sig bara av proffs. och vad man gör som fotograf, man får jobb, man fotograferar, man redigerar. det är rätt mkt tid framför datorn/photoshop, om man arbetar digitalt vilket de flesta fotografer gör.
livet älskar mig, likt jag älskar livet. Eller för att uttrycka saken på ren skånska, fan va gytt!

2006-08-22 16:58
Vad gör ni egentligen? Precis avslutat ett sommarvikk på TV4, studiofotograf.

Vad har ni för yrkesbeskriving? Frilans, och andra jobb vid sidan

Går det att leva på frilansfotografering, finns det många
bildbyråer som köper av frilansare? Japp det går att leva på, måste skapa sig ett namn och massa bra kontakter så ska det nog gå vägen.

Är det lätt att komma in i branschen? Nej.

Hur mycket jobbar ni? Beror ju helt på, men en del till höst & vinter får vi hoppas.

So keep it up, roligare jobb kan man inte önska!!!

2006-08-22 17:02
Visa gärna lite foton

2007-04-10 23:38
BurstMode P20:Det krävs inte speciellt mycket för att imponera på en vanlig svensson eller bildläraren i plugget, visa upp bilderna för en erfaren fotograf istället. Bildjournalistik bygger på att visa sanningen och därav så SKA bilderna vara omanupilerade, men du kan ju alltid bli redigerare om du nu är så duktig som du själv framställer dig som. Tyvär så räcker inte mediaprogrammets kurser speciellt långt.
Toastare

2007-04-11 08:55
BurstMode finns kvalificerade yrkesutbildningar för foto... där jag går min utbildning (KY-akademien påLindholmen Göteborg) så finns det en.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-04-11 08:57
...glömde att skriva det viktigaste. den utbildningen är på 80 och innehålleren tredjedel praktik så att du kommer ut i yrket.

länk
Jag skyller allt på Emma!

2007-04-11 09:06
Lägg upp lite foto på http://www.fotosidan.se, där kommer du få hård, men konstruktiv, kritik.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.