I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"DNA-test avslöjade rattfull som våldtäktsman"

Övrigt - Blandat

   

2006-08-20 21:06

"DNA-test avslöjade rattfull som våldtäktsman"


"En kväll tre år tidigare överfölls, våldtogs och misshandlades en kvinna på väg hem, i Södertörn utanför Stockholm. Utredningen av våldtäkten las först ner i brist på spaningsresultat, men öppnas nu upp igen.
Ett DNA-prov säkrades nämligen, troligen från gärningsmannens sperma, och kunde nu matchas med DNA-provet från rattfylleristen i Sundsvall."
länk till nyhetsartikel i dn.)

ganska så trevligt att se när ouppklarade brott får en oväntad lösning (ja, jag går händelserna i förväg, ni förstår varför).

"Risken för missbruk av sådana befogenheter bekräftas av all historisk erfarenhet. Myndigheter som korrumperas, där makten inte växlat på många år, får instrument av helt nytt slag att sabotera enskilda människors liv. Vågar vi lita på att dagens rättssäkerhet också är morgondagens? DNA-registret kan vi inte längre radera ut när det finns där."
källa, debattartikel kring för- samt nackdelar mot ett nationellt dna-register.

frågan om huruvida ett nationellt dna- samt fingeravtrycksregister vore vettigt eller ej är ju faktiskt fortfarande aktuell. jag vet inte riktigt vart jag står själv, det är, precis som ovanstående skriver, en mkt svår fråga, men man börjar fundera i pro-banor när man läser statistik som tex:

"Vid vissa typer av vardagsbrott, såsom bostadsinbrott var andelen personuppklarade brott endast 5 procent. Vid våldtäkt var den 12 procent. Vid mord, dråp och misshandel med dödlig utgång var den 33 procent. Siffrorna talar sitt egna dystra (och orättvisa) språk. Varje brottsling som går fri och som kan återfalla i brott kostar samhället pengar. Till det ska läggas kostnaden av komplicerade polisiära insatser för att lösa brott. Ett dna-register behöver med andra ord inte vara någon kostnad; det kan mycket väl vara en samhällsekonomisk besparing."
källa med aktuell artikel

...vad anser ni, folket på whoa?

lev väl