I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uppdatera mig!

Övrigt - Blandat

   

2006-08-15 17:25

Uppdatera mig!

Bloggar, ätbara tallrikar och batiktröjor. En gång i tiden var dessa fenomen, (plus alla andra nymodigheter i världshistorien,) glödheta på marknaden, på den berömda tapeten och människor i var och varannat vardagsrum pratade sig svettiga och harmynta över dessa fräcka ting.

Precis likadant är det idag när en ny guldkalv eller favoritleksak presenteras för den förväntansfulla men skeptiska allmänheten. Folk verkar inte kunna få nog, alla vill upp på den sabla nykonstruerade vagnen och nyvässade armbådar och fulspel används frekvent för att vara först, modernast och mest "up-to-date". Tidningar, tv-program och andra medier hänger givetvis på och hjälper till att blåsa upp denna enorma ballong till oanade propotioner.

Efter ett par veckor när Herr Tid fått spader och lessnat rejält spelar han ut sitt hederliga triumfkort och nyheten glöms bort och totalignoreras. Människor fortsätter därefter sina stillsamma men (paradoxalt nog) stressade liv i väntan på nästa stora grej.



När ett nytt fenomen dyker upp vid horisonten på det här viset, ställer jag mig alltid skeptisk och trevande till det och dess anhängare betraktas med stor skepsis. Likt en kufliknande pessimist placerar jag mig alltid på den varma åskådarläktaren och väntar på att den förväntade stormen skall passera. Detta smarta, men fega drag resulterar i att man med förakt i rösten kan utdela försmädliga kommentarer till svaga vänner under pågående hausse, samtidigt som man i efterhand kan gratulera sig själv och känna stolthet.

Ett annat resultat är dock att man missar en hel drös med nymodigheter och förpassas till den ovetande skaran fårskallar.

Därför vill jag att ni, med denna tråd uppdaterar och upplyser mig om de senaste årens finesser. Det är inte så att jag suttit i en källare på österlen med några UR-repriser som ända sällskap de senaste tolv åren, men det är fullt möjligt att jag missat några sköna prylar eller personer längs vägen... Så:

Vilka tidigare nymodigheter anser du förtjänar en ny stund i rampljuset?

Vem försvann alldeles för snabbt från det varma strålkastarljuset och borde välkomnas tillbaka?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.