I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur länge tar det att ta A1 (lätt mc) kort?

Övrigt - Blandat

2006-08-06 12:24

Hur länge tar det att ta A1 (lätt mc) kort?

Goddag, jag har tänkt köpa en 125a, jag har redan hittat den jag vill ha och ska byta min moped mot den av han som säljer den.

jaja, hursomhelst, hur länge bör jag räkna med att det kommer ta innan jag kan köra den? Jag har knappt kört något med mer än 3 växlar i stan förut, knappt nånstans när jag tänker efter.

Men jag kommer att övningsköra med morsan en hel del (hon har mckort) så jag kommer väl lära mig, jag bor dessutom i skogen, och har flera mil små grus ovh asfaltsvägar där ajg kan köra utan att behöva oroa mig för trafik och poliser.

Jaja, hinner jag ta kortet innan vintern ifall jag börjar med det typ nästa vecka? Jag har inte råd med särskilt många körlektioner, då varje 80 mins körlektion kostar 950 kr (!!!)

Teorin är nog inget problem, jag är ganska snabblärd och så kan jag ju ändå allt grundläggande i trafiken.

Sen har jag bra balans och koordination också, så jag tror att jag skulle lära mig köra bra ganska fort.

Tack på förhud.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-08-06 12:41
Innan vintern kommer du lätt kunna ta det, boka teoriprov nu så fort som möjligt, typ i September och kör så mycket du bara kan.
Göteborg på låtsas.

2006-08-06 12:45
ok, för jag vill ju ha det i vinter, så satsar jag på ett par dubbdäck :)

En Honda RX -04 ska jag köpa. 17500 skulle han ha, och han ska ta min moped i inbyte :D

Vet dock inte hur mkt jag kommer behöva lägga emellan, min moppe kostade 14.000 ny, och jag har bara kört den i sommar, och den har gått typ 150 mil. Den har inte varit trimmad och är ordentligt inkörd. JAg har även 2 integralhjälmar (800 kr styck) och en packbox (kostar väl ett antal hundralappar iallafall).

Så vad tycker ni, vad ska jag säga för pris på den?
Just born to die

2006-08-06 12:47
ett byte rakt av skulle ju vara bra som fan, men det tror jag inte att han går med på (han hade "flera bud på den, men ett byte mot en eumoppe är vad han prioriterar", men det där om att han har flera köpare redan tar jag med en nypa salt :P).
Just born to die

2006-08-06 12:51
Kan du inte spana på blocket vad din moppe ligger i pris ungefär? Vet inte hur prisfallet brukar vara på moppar, men den borde väl vara värd typ 12-13kkr om den bara är några månader gammal?
Göteborg på låtsas.

2006-08-06 12:54
jag tror prisfallet på moppa rär ganska fett :/

Jaja, är sjukt sugen på 125 alltså! skulle vara sjukt nice!
Just born to die

2006-08-06 12:55
Köp en 250 istället , å kör olagligt :P .. snuten kan ju ändå inte ta dig , är då vad jag ska göra inom kort

2006-08-06 12:59
palla. För det första skulle jag aldrig få köra 250 olagligt för mina föräldrar (och utan deras pengar kan jag aldirg köpa en ändå). Dessutom vill jag inte köra olagligt, då jag skulle vara paranoid för att polisen ska ta mig hela tiden. Dessutom vill jag inte köra oförsäkrat (vilket jag antar att man gör om man kör 250 utan kökort).
Just born to die

2006-08-06 13:05
okok ioförsig , jag har egentligen ingen aning om försäkringsgrejen , men óm du ska köra 125 måste den ju vara enduro reggad eller ? , haha jag blir då paranoid såfort jag ser polisen när jag åker på en kompis otrimmade moped menmen kör 125 , men det blir mycket skruva

2006-08-06 13:13
den är inte enduroreggad, den är vanligt reggad som en vanlig 125 cc/11 kw lätt mc.

det är inte en cross alltså. Eller, det är ju en cross/supermotardmodell, men det är inte en vanlig cross.
Just born to die

2006-08-06 13:14
Kör du trimmad moppe så gäller inte några försäkringar, kör du 125 utan kort så är det samma straff som på trimmad moppe, så 250 är nog samma, fast du åker garanterat dit gör nåt mer.
Just born to die

2006-08-06 13:14
www.blocket.se

den är det :)
Just born to die

2006-08-06 13:18
haha okej. najs , själv tycker jag då att det är en extrem kick av att dra polisen, far min säger då att jag får köpa vad jag vill bara jag inte åker fast xD

2006-08-06 13:21
det ger äkert en kick att dra polisen.

Men tro mig, den dagen du står utanför polisbilen på sundsgatan och står och försöker ljuga dig ur situationen, den dagen kommer du ångra dig :P

Tro mig, jag har varit där :)
Just born to die

2006-08-06 13:25
Aldrig att jag ska åka fast av bilen .. blä xD det är ju skämmit, kanske på fyllan . crossen går ..

2006-08-06 13:54
klart den är enduroreggad ? det är ju en enduro ?

2006-08-06 14:34
ettsär P60

enduroreggning är väl något man har på crossare som ska köras "till och från tävling"?
Just born to die