I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det är ingen nyhet att folk dör.

Övrigt - Blandat

2006-07-29 01:09

Det är ingen nyhet att folk dör.

Ibland undrar jag hur nyhetsbevakningen i andra länder ser ut. Jag har ju bara Sverige som referens men finner mig själv allt oftare sittande, kliande på mitt skakande huvudet med axlarna uppe i höjd med öronen, undrande, stirrande. Jag vet inte om det alltid har varit så här eller om det har blivit så på senare år, att nyhetssändningarna är utformade som dom är. Jag menar, när jag var liten så ville jag bara se väderprognosen för att veta om jag skulle göra snöänglar eller bada nästkommande morgon.

Visst är våld och vansinne en del av vår vardag och det är självklart att det ska inkluderas i nyhetsbevakningen. Man måste ju vara medveten om vad som pågår utanför ens dörr och gränser. Jag kan ändå inte låta bli att undra om det verkligen är allt det folk vill höra, om det är det enda som folk vill höra och läsa om.

Det är ingen nyhet att folk dör. Tvärtom, döden är det enda säkra vi har här i världen, det enda självklara. Nyhetssändningarna verkar inte dela den tanken utan hetsrunkar ikapp med dödstal och offer. Det är våld, blod och bråd död. Inte konstigt att folk mår dåligt, att folk är rädda. Rädda för att resa för at flyget kan krascha. Rädda för att älska för att någon kan misstycka och begå våldsbrott. Rädda för att leva, rädda för att göra och för att känna.

Jag vill ha en nyhetskanal som sänder "dynamiska" nyheter. Jag vill veta läget i världens krig och konflikter men jag vill också se att bra saker händer. Jag tror vi alla behöver se att bra saker händer, inte bara när Kolmårdens Koalor har lyckats para sig i fångenskap. Jag tror att vi alla behöver stimuleras konstruktivt och positivt. Jag tror våra själar stelnar och spricker annars. Jag tror vi blir deprimerade annars. Jag tror att vi alla, i Zolofts namn behöver se att bra saker händer i världen.

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)