Uppsala - Studentboende och nation
Mjo, man kanske förflyttar sig en bit åt nordost till hösten, inte bestämt ännu, men men... Lite efterforskningar skadar inte. Så var vill jag bo och vilken nation vill jag bli medlem i? Angående boende har jag fattat så mycket som att Rackarberget/Studentstaden ligger mest centralt och därför är att föredra, men om det inte går. Flogsta eller Kantorsgatan? Nationer har jag ingen större koll på överhuvudtaget. Motivera...
"jag har fin hår. som en waterfall."
vad kommer du att läsa (och var?) Rackarberget/Studentvägen/Triangeln är väl mest attraktivt av det som finns att tillgå via studentstaden..
mensvärk är livets krydda.
Vilken nation man väljer är inte så jävla viktigt tycker jag, det är ju knappast så att du "låser dig" på nått sätt.. Själv är jag med i norrlands och känner mig väl ganska nöjd med det. Du får iofs lättare att fixa boende via vissa andra nationer, men där har jag inga tips att ge då jag är rätt dåligt insatt.. Vet bara att värmlands korridorer (främre luthagen) är ganska ruttna, att göteborgs rum (ett stenkast från nationen) fina och att de korridorsrum som norrlands har renoverat (studentvägen) är helt ok.
"Flogsta eller Kantorsgatan?" kantorsgatan är så vitt jag vet bra mycket mer centralt än flogsta fast det är ju ett helt område samma med flogsta så avstånden kan ju variera lite
//thugz4hugz marremuff representerar klenhet vekhet kärlek och tuffhet allt i en gosig och flottig pizzaförpackning,,, //
Från centrum/nationerna är det väl marginellt längre till flogsta.. men pluggar du tex vid MIC/Ångström/BMC är det hyggligt mycket närmare till flogsta. Själv tycker jag att kantorn ligger på "fel sida av ån".. å andra sidan kan jag nog räknas som jävig efter 3 år i flogsta :)
Kommer isåfall att plugga kinesiska på Humanistiskt centrum. Jo, såg att Kantorsgatan var mer centralt, men det betyder ju inte per automatik att det är bättre. Kan ju vara bättre stämning på det ena stället och/eller helt enkelt bara schysstare område på något vis.
Pluggar du vid engelska parken så blir det ju faktiskt längre från kantorn..
Jag har bott på Kantorsgatan/Väktargatan sedan hösten 2003 och trivts bra. Hyggligt avstånd till stan, nära till billiga livsmedelsbutiker, granne med Moskén. Sen att alla mina polare bor här också är ju ett plus. Lägenheter och korridorsrum har bra standard, tvättstugor funkar bra och sådär. Det finns mer som talar för Studentstaden/Rackarberget än för Flogsta, som jag ser det.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Vet inte riktigt om en moské ger några plus. :) För att ingen ska bli upprörd utan anledning så ska väl nämnas att det inte ger några minus heller, den bara intresserar mig inte så hemskt mycket. Verkar som att vi samlar ihop till plus med båda områdena, men det är nästan så att närheten till centrum lockar mer... Man får väl kolla lite hur det ser ut när de slänger upp lägenheterna också... Nationer då? Jag kanske inte låser mig, men om jag flyttar upp den första så är jag ju sugen på billig öl den andra och vill ju veta var man helst dricker den. ;)
inget av det e så värst ocentralt hela uppsala e nära
gräv en grop
Studentstaden/Rackarberget är definitivt att föredra lägesmässigt. Tyvärr håller de flesta med. Flogsta anses generellt vara det minst attraktiva alternativet, men jag tycker inte att Kantor är någon höjdare heller. Mitt ex bodde där, och såväl området som läget uppfattade jag som ganska trist (eller så var det bara jag som var jävligt trött på att ta mig dit...). Det stämmer dock som dekker säger; att standarden på lägenheterna är helt OK. Själv bodde jag i andra hand i Luthagen när jag pluggade i Uppsala, vilket fungerade riktigt bra. Det bästa området att bo i, i min mening. Dock, som skribenten ovan nämnde, så är Uppsala väldigt litet till ytan, och du kan i princip gå (eller cykla, om du är lagt åt det hållet) överallt. Nationerna är en smaksak. Om du inte planerar att jobba på nation, vilket jag personligen gjorde i relativt begränsad utsträckning, så kvittar det nästan. Jag var själv med i Stockholms, som jag för övrigt kan rekommendera, men jag svinade runt lika mycket överallt. Akta dig förresten för juristdamerna; de bits.
Allmänna Idrottsklubben
Jag har just fått ett rum på rackarberget.. Tycker det verkar vara bästa området.
Jo, det är ju dit man helst vill. Hur många ködagar krävdes det för dig?
Flogsta är bra, kul område som aldrig sover. Schysst mataffär finns det också. Dessutom ligger det på rätt sida av stan, man slipper beblanda sig med pack när man ska hem från nationerna. Dina framtida vänner kommer antagligen bo i Flogsta, studentvägen eller rackarberget, så se till att hamna nära dem. När det gäller nationerna så skulle jag föreslå Norrlands, det händer mycket där och det är nån sort ihopkok av alla typer av människor. Bra pub har de också. Sen äger de mycket studentbostäder och har relativt kort kö, kan vara bra att veta inför framtiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Flogsta såklart, finns alltid något nytt upptåg runt varje betonghörn. Man kan säga så här, man må leva in the projects men flogsta är ett lokomotiv vars drivkraft utgörs av en väldans massa studenter, kan det bli bättre? Sen så har jag även bott vid kantorn och kan säga att flogsta känns bättre, även om det stundtals är närmare till ens resemål.
Whoa - där folk möts och våldtar det svenska språket.
kyola__: Mjo, men hemsidorna säger inte så värst mycket om vad det är för folk som hänger där, om de har schysst pub, vad för typ(er) av musik som föredras och bara sådär allmänt om det är schysst stämning. Är väl som påpekats inte jätteviktigt, då man kan ändra sig senare och ändå slira runt på alla ställen, men tänkte ändå om folk hade några tips. Det är ju aldrig en nackdel att välja "rätt" från början. Kan ju dessutom alltid vara kul att ha lite koll på ställena innan man kommer dit. Alltså, det är ju studenliv man delvis är ute efter i början, så man kanske borde placera sig mitt i skiten redan från början. :) Sen har man ju alltid möjlighet att ta sig därifrån senare om man tröttnar.
Som flera påpekat kvittar det vilken nation man är medlem i. Jag är med i Värmlands, men har inte varit på Värmlands på flera år. Om man inte räknar deras luncher, som är helt okej. Norrlands och VG har förmodligen de bästa pubarna och när Norrlands kör klubb (på senaste tiden fr.a. Dynamic) är det bra, men det gör de inte så ofta. Enda fördelen man har med nationsmedlemskapet när man ska ut, är att det ofta är gratis att komma in på den nation man är medlem i. Men det gör inte så mycket i längden ändå. Och det är klart att det är ett plus med moské. Lite exotism när man vaknar, grymt :) Från Kantorn har man dessutom ett Max och ett McDonald's, samt världens bäst inredda pizzeria inom gångavsrtånd.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Jag hade 1400någonting ködagar så jag kunde välja och vraka rätt bra. Det rummet jag helst ville ha norpade någon med typ 2000 dagar åt sig!
dekker: Ok då, moskén får ett pluspoäng. :) deZZe: Jo, några sådana ködagar kommer man ju inte i närheten av. Här ska det bos i skogen.
kyola__: Gött! Jo, har också för mig det, men har sökt och ej funnit. För gammal gissningsvis. Nån får gärna fylla på!
Flogsta är där kärleken finns! jag gillar "mitt" flogsta skarpt! inte så fräsch o piffigt, men wtf! då behöver man inte anstränga sig för att hålla eller göra de frächare... allt man behöver finns här så träffar man mkt skönt folk på alla korridorsfester. dessutom lätt att få rum som recce! som sagt, KÄRLEK!
marackas och kastanjetter!
Säger som DitchyTEE: Flogsta är kärlek!
försök få en kvart i ett av
höghusen !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha, vackra är de. :) Bara krogen är riktigt sunkig, och den lokala pizzan riktigt dyr och äcklig så är det tre pluspoäng till Flogsta! :D
nu e jag inte så hajj på studentgrejer... men min kompis bodde i en studenlägenhet på Storgatan 1, och det är jättecentralt. schyssta lägenheter oxå :)
Wisdom is wonder
boogey P22: Haha Sernanders Krog har sin charm. Snubben som äger stället är för skön. En dread i skallen å resten ett ormbo. Påminner lite om Ozzy i sättet. Tror han har/har haft tunga drogproblem. Träffade karln på hultsfred förra året. Då firade han 20-årsjubileum på festivalen. haha. Pizzab vet jag inget om men kebabtallriken är riktigt skön :D
Redaktionschef
2006-07-23 07:33
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
dekker P25 Värdens bäst inredda pizzeria? Menar du pizzerian på kantorn? Jag gillar att dom har hemkörning, även inom Kantorn :) Jag bodde på Kantorn i lite över ett år och kan bara säga gott om det stället, trevligt folk, trevlig lägenhet, nära till det mesta.
Eru-dum-eller: Låter fint det där. Tummen upp för sunkiga pubbar med sunkiga ägare. :) Oracle P23 Och här trillar det in en man som uppenbarligen vet hur en lever ska behandlas. :) Tipsa på...
Hmmm, en fråga förresten. Åtkomst till det världsomspännande nätet Internet från studenboendet, kostar det? Och hur bra funkar det egengligen med programvaror från upphovsrättslagens gråzoner?
Fy fan för sernanders krog, jag bor exakt ovanför skiten med fönstret mot "rökrutan" och jag vet inte hur många nätters sömn jag har förlorat p.g.a. spelningarna. Nog att man är grymt stökig själv framförallt i sällskap med korridorarna, men spelningar mitt i veckan tar död på en. Ett upp för den trevliga chilenaren som alltid är redo att fixa ännu en trasig cykel och som envisas att enbart prata spanska med mig.
Jag hörde rykten om att sernanders krog skulle klappa igen (strul med hyresbetalning, sura grannar osv), ligger det nån sanning i det? Det hade kännts konstigt om den försvann :/ Lasse-Maja har för övrigt de bästa pizzorna i Uppsala. Student kebab special, mmm.. Själv har jag bott i hus 10 och 12 men bor nu i låghusen sen ett år tillbaka. Ser ni några grabbar som kickar boll nere vid låghusen är det mycket möjligt att jag är en av dom :) Hmmm, en fråga förresten. Åtkomst till det världsomspännande nätet Internet från studenboendet, kostar det? Hos studentstaden ingår det i hyran och med UpUnet-S som leverantör. Funkar okej men förvänta dig inga bbb-hastigheter.. Och hur bra funkar det egengligen med programvaror från upphovsrättslagens gråzoner?(/i Funkar bra för mig.. det mesta du söker finns dessutom på studenthubben.
Frozen Precis den. Inrädningen är, eh, vacker :)
dekker Den är minst sagt orginell iaf! En blandning av tysk bordell med österikiska inslag av jaktsäsongen och en massa kitsch.
johanman: Låter gött. Fungerande uppkoppling går ju faktiskt inte att leva utan i dessa tider.
Frozen Något i den stilen. Kryddat med några av de mest vulgära inslagen av 80-talet, exempelvis indiandetaljer.
johanman Yepps, skiten ska bort. Ägaren har försökt fjäska för oss som bor på våningen över men no can do, vill han ha vårt stöd ska han fan bjussa på mer än 5:- rabatt på vissa rätter, inte för att jag hade käkat där ändå.
Redaktionschef
2006-07-24 14:35
Frozen > haha ja eller hur! När man är så bakis på lördagsmorgonen att man ber dom köra ut pizzan fast man bara bor 8 meter bort, en klassiker... dom blir alltid råförbannade :P
boogey > Det mesta är redan sagt i tråden. Jag har pluggat i Uppsala i 3 år nu, ska inleda min sjunde termin (läste på Hum senast, nu blir det på ILU bortanför Fyrishov) och har testat på det mesta i nationsväg och privata fester under den här tiden :P. Har bott på Kantorn vid två tillfällen (bor där nu, flyttade tillbaka för jag trivdes så bra, plus att typ alla mina polare bor där) och rackarberget i 1,5 år (jag hade förmodligen bott kvar på rackarberget om jag haft tillgång till egen toa/dusch, men det hade jag inte, så tillgång till detta på Kantorn lockade). Rackarberget och Studentvägen är helt klart att föredra pga läget.. det tar 3 minuter att rulla ner med cykel till stan liksom och det är nära till Humanistiska om du ska plugga där. Ekonomikumparken ligger nära, med en stor jävla gräsyta där man kan softa, plus en ica butik och pizzeria runt hörnet. Men så ser det å andra sidan ut på typ alla bostadomsråden... man hittar det viktigaste i butiksväg på alla ställen (resturang, ica, apototek, frisör osv). Flogsta har likadant som sagt (Sernanders krog osv) och Kantorsgatan/djäknegatan har Shima (som jag bor granne med) plus Heidenstamstorget som bara ligger 200 meter bort. Personligen trivs jag som fisken i vattnet på Kantorn... gräsytorna ligger ännu bättre till än på rackarberget (Flogsta har inte så mycket i denna väg, är mer betong, så är du OG så kanske det är nåt för dig...), med grillplats och beachvolleyplan som självklar höjdpunkt på våren/sommaren. Tvättstugesystemet funkar bra både på Kantorn och Rackarberget alla fall, vet inte hur det är med Flogsta.
Flogsta skulle jag aldrig tipsa någon att flytta till, även om det har sin charm på sitt sätt. Anledning? Det ligger mer i utkanten än dom andra studentområdena och är lite stelare. Å andra sidan är det en hel del fester där ute som sagt och större korridorer (är väl typ 8-12 som bor i varje korridor till skillnad från rackarberget/kantorn som har 4-6 i varje). Ska du läsa på Hum så blir det lång raksträcka från Flogsta att cykla (många har visserligen busskort som bor där ute, men det skulle jag personligen aldrig slösa pengar på) och från Kantorn ungefär lika lång sträcka fast upprförsbacke dit och nedförsbacke hem (du passerar stan på vägen, vilket alltid är ett plus). Jag cyklade från Kantorn till Hum nu i två terminer utan problem.
När det gäller nationer så måste man helt enkelt prova sig fram. Allt beror på vilken typ av person du är. Jag har pratat med mycket folk under mina terminer här och alla verkar ha olika åsikter om nationerna och folket som hänger där. Personligen har jag varit flitigast besökare på Värmlands (och är numera medlem där, för man får gratis inträde då, var medlem förut på norrlands, men det gav inget gratis inträde på deras nation...), men mer städat folk brukar tycka att den är för "köttmarknad" om man säger så. Annars är Stockholms och Norrlands dom största nationerna och deras utekvällar är givetvis alltid softa... även om musiken kan variera (olika teman osv). Finns nationer för alla smaker... hårdrock, drum & bass, reggae osv också om inte gillar vanliga mainstreamen. Hur som helst... spelar som ingen roll vilken nation du väljer att vara medlem i första terminen... välj bara nåt... och sen får du väl ändra kommande terminer när du fått bättre inblick. När det gäller ölpriset så kommer du undan med 19-25 kronor på i princip alla nationer :)... men Orvars (norrlands pub) är nog min favorit.
hehe... jag kan prata på i år om det här, men var inte rädd att messa mig om du har nå frågor :P
Om du inte kikat runt på
www.studentstaden.se än så gör det!
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Ojdå, det var ett långt svar :) Mjo, har spanat runt lite på avstånd och sådär, och Flogsta som ligger längst bort har ungefär lika långt avstånd till centrum som jag har här hemma nu. Inga problem alltså. Cykel är en självklarhet, buss tar ju oftast bara längre tid och jag har ovettigare saker att lägga pengarna på. Skulle dessutom aldrig få för mig att röra en fena om det inte medför att jag tar mig från punkt A till punkt B, så ett par cykelturer är bara nyttigt för mig. :) Jag tar era råd och låter det ordna sig som det självt känner för. Ole dole doff kanske. :)
Redaktionschef
2006-07-24 15:08
yeah.. cykel är perfekt i uppsala, men ha inte en för fin cykel för då blir den förmodligen snodd (om du inte har massa kedjor och skit som lås), det är cykelstöldernas stad det här.
Jodå, det är jävligt mycket cykelstölder här nere med, så jag är härdad. :) Här har jag iofs alltid låst in den, så det får lösas på något vis. Börjar faktiskt bli riktigt sugen på att flytta nu, har varit mer inne på att fly landet för hösten. Kanske man kan lära sig ett eller annat vettigt också om man väljer Uppsala istället :)
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."
Eui, fan hittar inte den gamla tråd som jag skrivit om det här i. Men berätta vem du är, dina intressen, vad gör du när ingen tittar osv och jag kommer att ge dig alla svar. tjoo För övrigt ska det bli spännande att se vad den nya hiphopklubben på ÖG kan ge.
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."
Oracle Haha det bästa är när dom gnäller att man är lat och sen tar DOM bilen och kör ut till huset brevid :) Klockrent!
fatback: Ohh, svaret på alla livets gåtor. :) Hmmm, vem jag är och vad jag gör. Spenderar alldeles för mycket tid framför datorn uträttandes ingenting, och på helgerna dricker jag gärna 2,3 eller 7 öl i goda vänners lag. :) Lyssnar på en mängd olika typer av musik, men reggae/dancehall hamnar högst på listan. Hiphop inget som hårdlyssnas, men går hem rätt bra så hiphopklubb kan bli intressant, ja. Schysst uteställe är avslappnat, inte för uppstyrt, inte en massa drägg som är fulla som ägg. Varierar iofs med humöret för dagen, men rent generellt. När ingen ser så svänger jag rumpan framför datorn, försöker se sexig ut i spegeln, smetar snorkråkor under skrivbordet och tankar amatörporr. Hit me!
Jeajeah, du ska försöka få bostad genom någon nation och den nation som nog passar dig bäst och som dessutom har bra bostäder är nog ÖG. Teesta. Sen vet du att du kommer till Palermo o dricker öl med mig på måndagkvällar efter 01.
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."
Var lite inne på det, så det låter bra. Palermo? Anar jag ett schysst sunkhak? :)
Redaktionschef
2006-07-25 16:43
Fatback > ey berätta mer om nya hiphopklubben! Soft!
Oracle. Jag tror att det är killarna som hade Kamel som ska köra på ÖG. Men utan indieskiten. Kamel hade ju några riktigt bra kvällar, bland annat när John Spring från Kilotin var där plus lite annat. Jag träffar deras polare på fredag och ska kolla upp lite mer då. man kanske kan vara med o påverka lite. nu ska jag ner till snerikes som ju är det enda tänkbara en sån här kväll.