Ställa krav på allmänbildning hos dagispersonal?
Jag vet inte om dagispersonal har någon som helst pedagogisk utbildning eller inte men jag kom på mig själv att tänka på det jag minns från den tiden och jag har alltid varit intresserad av astronomi genom hela livet och i den åldern så hade man ändå lärt sig en del från TV och så. Men grejen var att denna dagisfröken försöka agera lärare och hade sina stunder då hon försökte lära oss 4 åringar att skriva och liknande och jag minns hur irriterande vi alla tyckte det var men det jag minns som tydligast var just den gången då denne försökte lära oss om 'rymden' Hon sa att stjärnorna var pittesmå, stora som sandkorn och att planterna bildades då en enorm sten exploderade. Redan på den tiden visste jag bättre än så där så jag satt hela tiden och hoppade upp och ner ur sackosäckarna och prosterade hejvilt. Det jag tänker är att man borde ställa krav på dagispersonal att de inte ska lära ut en fel, jag vet inte om hon gjorde det för att hon inte vet bättre eller ifall hon ansåg det för svårt att förklara för 4 åringar hur "ingenting exploderade överallt och bildade väte som genom fusion blev till de resterande grundämnena" Nu till saken, så vad tror ni om det här? Dagispersonal har en riktigt stor makt att lära in barnen fel och sen får de sitta helt förundrade då när de tar upp de igen i skolan. Har ni nån gång varit med om att som liten blev lärd fel av någon? Kanske med flit eller just som i mitt fall att personen inte vet bättre.
facebook.com/idiomatisk - fan page
|