I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

CSN, studiemedel/lån fråga..

Övrigt - Blandat

   

2006-07-16 14:53

CSN, studiemedel/lån fråga..

Jag försökte få svar på min fråga i "Universitets-tråden" men den tråden försvann långt bort :P så jag testar med att göra en egen tråd till min lilla fråga^^

Hursomhelst så skummade jag igenom csns hemsida och läste lite om kraven för att få studiemedel det mesta var logiskt och begripligt men däremot har jag svårt att tolka följande text saxat från hemsidan :

" Vad krävs av mig för att få studiemedel? CSN tittar främst på din prognos när de beslutar om du ska få studiemedel eller ej för fortsatta studier. Med andra ord tittar de på hur det har gått tidigare och försöker bedöma hur du kommer att klara dig i fortsättningen . Som heltidsstuderande har du rätt till fortsatta studiemedel om du uppnår 25 poäng under de första 40 veckorna av heltidsstudier. Därefter är resultatkravet 30 poäng under 40 veckor. Även om du inte uppfyller dessa krav har du rätt till fortsatta studiemedel om du uppnått 0,5 poäng per heltidsvecka under den senaste perioden och dessutom i genomsnitt 0,75 poäng per heltidsvecka under samtliga veckor med studiemedel, d.v.s. 75 procent av ditt studieåtagande. Som forskarstuderande krävs att du uppnår studieresultat som tyder på att den totala studietiden förlängs med högst 25 procent i förhållande till studieplanen. Från statliga universitet och högskolor hämtar CSN uppgifterna genom automatisk dataöverföring från Ladok, där dina poäng registreras. Är du osäker på om dina poäng blivit registrerade så kontakta din institution. Blir du av med studiemedlen har du en möjlighet att få tillbaka studiemedlen genom att uppfylla återupphämtningskraven "

Vad innebär det jag har markerat? Eftersom jag nu till höst läser för första gången på universitetet , hur ska de kunna göra en " prognos " för mig? Tittar dom hur det har gått i gymnasiet eller nåt då eller? *kliasigihuve*

Tack på förhand

" If you're gonna beat down MY friend in MY bar, there's a two drink minimum " - Moe <3