I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Överklaga tullavgift?

Övrigt - Blandat

   

2006-06-30 21:03

Överklaga tullavgift?

Vet inte om det finns någon här om har järnkoll på detta, men det verkar vara ganska många som beställt grejer från usa, so here goes:

Jag köpte ett par skor (adidas dakota hemps) från en amerikan på ebay för ca 20 dollar för ungefär en vecka sen. Fullt medveten om riskerna med tullavgifter tänkte jag att om det nu blev så, så skulle det inte bli så farligt eftersom skorna var så billiga (avgiften skall ju vara procentuellt baserad på varans värde). Därför blev jag besviken när jag hade avi'n i brevlådan idag och det satt en fet gul tull-lapp fasthäftad med avgiften 277 kr . Med andra ord MER än vad skorna ens kostade. Efter att surt ha lagt upp pengarna för att få ut paketet, kommer jag hem och ser då att idioten till försäljare fyllt i 69.90 $ i Value-fältet på paketet!

Kollar nu ännu argare på postens hemsida och läser följande:

Om försändelsens sammanlagda värde är högst 200 svenska
kronor (22 euro), och inte innehåller parfym, luktvatten
eller tobak, behöver du inte betala någon tull.


Med andra ord skulle jag inte behövt betala någon avgift alls, om han skrivit den summa jag verkligen betalade, så min undran nu är alltså:

Kan man överklaga tullens beslut genom att visa att de debiterat mig på felaktiga grunder? Det enda jag kunde hitta på nätet var något om att man kan gå via domstol och tjafsa? (knappast värt det, och syftar antagligen också till avgifter i en helt annat prisklass än denna)

Och ja, han hade märkt paketet som Gift..

You love New York / But New York don't love you