I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Plugga upp betyg

Övrigt - Blandat

2006-06-01 18:08

Plugga upp betyg

Hur ar det egentligen, far man lasa upp ett gymnasieamne som man redan har godkant eller mer i? De snackade ju om att ta bort det fran och med 2007 forut, kommer de gora det eller inte? Vet nan?

2006-06-01 18:22
Winny Jo jag vet att man kan an sa lange, men eftersom jag inte bor i Sverige just nu sa vill jag veta om jag kommer kunna gora det nasta ar eller om jag maste plugga pa distans.
Och hogskoleprovet vill jag verkligen inte gora. Vill helst aldrig mer behova rakna matte. Hehe.

2006-06-01 18:27
som jag har förstått det så kommer man fortsättningsvis också få tenta upp betyg, MEN upplästa betyg kommer inte att räknas med när man söker till högre utbildning från och med höstantagningen 2007, OM man inte har särskilda skäl till varför de ska räknas med (t.ex. allvarlig sjukdom under gymnasiet).

fast alla bara säger olika saker. men så har iaf jag förstått det.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-09-25 00:20
hjälp nån som vet hur det ligger till? när ska dom göra det svårare för de som läst upp sina betyg att komma in på utbildningar??

2007-09-26 07:38
"upplästa betyg kommer inte att räknas med när man söker till högre utbildning från och med höstantagningen 2007"

Vad är då syftet med att läsa upp betyg?

2007-09-26 07:39
*doooh*
Man kanske ska söka jobb också *haha*

2007-09-26 12:28
Ska pappa Jumpcut komma in och reda upp begreppen? ;)

Om du får läsa upp betyg som du har G eller högre i beror helt på i vilken kommun du bor. Exempelvis i Stockholms kommun får man sedan årsskiftet inte längre läsa kurser där man har betyget godkänt eller högre (utan enkom om man har IG eller saknar betyg i kursen).

Det talar om är sanning med modifikation. 2010 kommer man inte längre kunna söka in till högre studier med samlat betygsdokument (alltså studier på gymnasiet blandat med komvux-studier). Detta innebär INTE att man inte längre kommer kunna studera upp särskild behörighet om man redan har slutbetyg från gymnasiet dock, så sluta bete er som skrik och panik. Dessutom kan man - om man inte har slutbetyg från gymnasiet - studera de kurser man behöver på komvux och plocka ut ett slutbetyg från komvux där man tillgodoräknar sig sina gymnasiekurser (förutsatt att det var som mest åtta år sedan första betyget är satt).

Ska vi ta några exempel?

Ronny har pluggat på gymnasiet, plockat ut ett slutbetyg och vill söka in till högskolan. Där säger de att han måste ha Matematik C för att komma in. Då kan han gå till komvux och studera MaC och sedan komma in.

Conny har pluggat på gymnasiet men hoppat av halvvägs igenom. Om han börjar plugga på komvux inom åtta år efter avhoppet (vi återkommer till de åtta åren) och tar in alla de poäng och betyg som behövs så kan han plocka ut ett slutbetyg från komvux där kurserna från gymnasiet tillgodoräknas. Börjar han däremot studera mer än åtta år efter sitt avhopp så måste han gå om alla kurser för att kunna få ett slutbetyg, annars får han ett samlat betygsdokument vilket han inte kommer kunna söka in till högre studier på.

Jonny skiter i plugget men vill i vuxen ålder börja studera. Han kan då studera på komvux i tre år och plocka ut sitt slutbetyg och kan söka in till högre studier.

Detta under förutsättning att jag inte misstolkat de nya tillträdesreglerna, men det tror jag inte att jag har :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-26 12:28
Ah, dessa nya regler träder i kraft den första januari 2010, så se till att söka dagen innan så är det lugnt ;)
-QanA

2007-09-26 13:01
fan, där gick min framtid åt helvete
Groupie

2007-09-26 13:15
Skriv högskoleprovet istället, jag gjorde det och slapp ångra att jag skolkade mig igenom sista året på gymnasiet.

2007-09-26 13:17
riot_starter P22 : Ja, för då slipper man ha grundläggande  behörighet har jag hört...
-QanA
Groupie

2007-09-26 13:26
Där sa du något, det glömde jag helt!

Det jag menade var nog snarare att man ska satsa på att gå godkänt i alla ämnena, det borde ju vilken idiot som helst klara tycker man. Då är man safe om man skriver ett vettigt högskoleprov.

2007-09-26 13:28
riot_starter P22 : Njae, jag skulle väl säga att det kan vara en bra sak att skriva högskoleprovet minst en gång per läsår på gymnasiet, men inte istället för att plugga :P
-QanA