Ska pappa Jumpcut komma in och reda upp begreppen? ;) Om du får läsa upp betyg som du har G eller högre i beror helt på i vilken kommun du bor. Exempelvis i Stockholms kommun får man sedan årsskiftet inte längre läsa kurser där man har betyget godkänt eller högre (utan enkom om man har IG eller saknar betyg i kursen). Det talar om är sanning med modifikation. 2010 kommer man inte längre kunna söka in till högre studier med samlat betygsdokument (alltså studier på gymnasiet blandat med komvux-studier). Detta innebär INTE att man inte längre kommer kunna studera upp särskild behörighet om man redan har slutbetyg från gymnasiet dock, så sluta bete er som skrik och panik. Dessutom kan man - om man inte har slutbetyg från gymnasiet - studera de kurser man behöver på komvux och plocka ut ett slutbetyg från komvux där man tillgodoräknar sig sina gymnasiekurser (förutsatt att det var som mest åtta år sedan första betyget är satt). Ska vi ta några exempel? Ronny har pluggat på gymnasiet, plockat ut ett slutbetyg och vill söka in till högskolan. Där säger de att han måste ha Matematik C för att komma in. Då kan han gå till komvux och studera MaC och sedan komma in. Conny har pluggat på gymnasiet men hoppat av halvvägs igenom. Om han börjar plugga på komvux inom åtta år efter avhoppet (vi återkommer till de åtta åren) och tar in alla de poäng och betyg som behövs så kan han plocka ut ett slutbetyg från komvux där kurserna från gymnasiet tillgodoräknas. Börjar han däremot studera mer än åtta år efter sitt avhopp så måste han gå om alla kurser för att kunna få ett slutbetyg, annars får han ett samlat betygsdokument vilket han inte kommer kunna söka in till högre studier på. Jonny skiter i plugget men vill i vuxen ålder börja studera. Han kan då studera på komvux i tre år och plocka ut sitt slutbetyg och kan söka in till högre studier. Detta under förutsättning att jag inte misstolkat de nya tillträdesreglerna, men det tror jag inte att jag har :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA