I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"övergrepp mot barn i flyktinläger"

Övrigt - Blandat

   

2006-05-08 10:03

"övergrepp mot barn i flyktinläger"

www.dn.se

"Övergrepp mot barn i flyktingläger
Flickor så unga som åtta år kan ha utnyttjats sexuellt av bland andra hjälparbetare i flyktingläger i Liberia, uppger brittiska Rädda barnen.

Enligt organisationen är sexuella övergrepp mot barn av hjälparbetare, fredsbevarare och lokala affärsmän vanligt förekommande i lägren i landet. Den baserar sitt uttalande på en studie av tillfälliga läger för de som förlorat sina hem i inbördeskriget och de som nyligen återbördats till sina städer och byar.

- Det här kan inte fortsätta. Det måste göras något åt saken. Män som använder sin maktposition för att utnyttja sårbara barn måste rapporteras och avskedas. Stödet till barn och deras familjer måste öka så att de kan överleva utan att ta till sådana här desperata åtgärder, sade organisationens vd Jasmine Whitbread till AFP.

315 barn och vuxna har lämnat sina vittnesmål till rapporten. Ungefär hälften av dem befinner sig fortfarande i flyktingläger."


så sjukt att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. blir så jävla pissed off. det är nu jag börjar tänka på citatet "alla män är potentiella våldtäksmän".

baeng