I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

networking

Övrigt - Blandat

2006-04-10 21:46

networking

Vad tycker whoaiterna om att blanda business and pleasure? En värld där visitkort byter händer och champagnen flödar... är det helt fel eller kan nåt gott komma ur det även när det handlar om motsatta kön? Ska man ta allt som sägs efter 22.00 med en näve salt? Nån som fått ett seriöst jobb på detta sätt?

Dela med er, jag behöver råd!

2006-04-10 22:54
löjligt är det. men säkert nödvändigt i vissa branscher.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-04-10 23:17
varför löjligt?

2006-04-10 23:22
Svårt att sätta ord på, men det känns synnerligen falskt. Att gå ut och vara trevlig, skåla och dricka till med något slags baktanke. Annat än romantisk sådan förstås ;)

2006-04-10 23:28
ok, så du är på ett relativt lugnt ställe och minglar med någon, happens to anyone right? :) visar sig att personen du har framför dig rekryterar och du passar in på mallen, hade du nappat? hade du ens velat veta mer?

2006-04-10 23:32
jo det hade jag såklart. men att man snubblar på ett tillfälle tycker jag ändå är lite annorlunda än att aktivt gå ut för att networka.

2006-04-11 00:04
håller med dig, f.ö. så stör jag mig enormt på orden networking och kontakter. Att aktivt networka är inget jag själv sysslar med utan fann mig av slump i ett möte med en betydelsefull person som hade ett lockande erbjudande och undrade mest om omständigheterna (branchfest m. öppen bar) gör så att man borde vara på sin vakt. sen finns det ju otroligt många brancher som avancerar via networking...

2006-04-11 00:07
och det där skrev jag då innan jag läste brodpinnens inlägg, riktat till refused

2006-04-11 00:16
brodpinnen, är väl lite annorlunda när det handlar om kvällsjobb (antar att det var den typen av jobberbjudande du fick?), då känns det mer på sin plats men om nån du träffar på kvällen säger kom förbi kontoret imorn så pratar vi anställning hos företaget, gör man det?

hursomhelst, jag ska nappa och se vart det leder innan det blir försent, kan ju inte skada.

2006-04-11 00:29
klart man ska nappa.
man ska inte vänta sig för mkt men om det är något som verkar intressant så ska du självklart gå dit, men om det sen visar sig att personen i fråga lovade för mkt så är det bara att ta det med en klackspark.
å andra sidan kanske personen i fråga var allvarlig bara väldigt full.
och ibland räcker det med att pusha lite för att få ett jobb ändå.
det kan vara så att dom kasnke lovade lite för mkt men om man trycker på lite så ger dom en en chans iaf..
Original Cassidy- fixar biffen och står för skandalerna.
(A)- Det vet du!

2006-04-11 00:32
inte alls

i mitt fall handlar det om att flytta till ett land ännu längre bort än det jag befinner mig i nu, så en stor dos tillit krävs. men var det bullshit så visar det nog sig :)

2006-04-11 00:33
svar till brodpinnen

2006-04-11 00:44
bästa sättet att få ett jobb är ju genom att känna folk och att networka!
Självklart ska man kunna blanda business med pleasure..
Men såklart, jag skulle inte sticka till ett annat land på en gång utan lite vettig fakta och rejäla löften.. på papper typ :)
mimmi - Imma smooth chick

2006-04-11 09:33
De flesta jobben tillsätts idag efter regeln "kompis kompis", så networking är helt rätt. Ju fler man "känner" desto större är chansen att man får ett reda på samt får ett jobb.
... mitt svar är definitivt ja! Blanda business och pleasure för att lyckas avancera i livet.

Lägger dock in en brasklapp; man kan självklart lyckas utan att networka, men det kräver oftast väldigt mycket mer engagemang.
"Du föddes gråtande medan folk stod omkring Dig och log. Lev så Du kan dö leende medan folk står omkring Dig och gråter"