Jävla byråkrati..
Fick ett brev från THE MAN (a.k.a. kronofogden) idag om någon gammal skuld sedan tre år tillbaka. När skulden uppkom var jag inte myndig, därför gick allt till morsan. Varför hon inte pröjsade vet jag inte men det är inte det tråden handlar om. Det här betalningsföreläggandet, som det heter så fint, var alltså det första jag hörde talas om angående skulden. Självklart hade avgifter på x antal hundralappar tagits ut för kuvertslickning och diverse obekväma administrationssysslor eftersom ärendet hade gått till en inkassobyrå (Cosa Nostra). På det här brevet står i alla fall att jag genast ska skicka iväg medföljande lapp som intygar att jag har fått det. Jaha, tänkte jag. Jag går väl och stoppar det i postlådan då. Vidare bland alla referensnummer, datum, räntor och belopp kunde jag läsa att jag hade tio dagar på mig att betala hela beloppet på 1910 kr. Det stod även att jag gjorde bäst i att höra av mig till sökandes ombud, inkassoföretaget, och göra upp med dom om betalning så att dom skulle kunna dra tillbaka skulden från kronofogden och därmed skulle jag slippa att få en betalningsanmärkning, även känd som lepra eller spetälska i folkmun. Men jag tänkte att det skulle väl inte vara så svårt att skrapa ihop 1900 på tio dagar, det är bara tigga och be. Så jag ringer upp en av inkassoföretagets Made Men och undrar över hur jag ska betala, o.s.v. "-Jaa...man brukar ju säga att...vänta lite... ... ... Ja hallå?! -Ja.. -Jo, man brukar ju säga att efter man skickat in delgivningskvittot så har man ju tio dagar på sig att betala och då kan vi ju återkalla skulden från Kronofogden. -Ja, precis.. -Jo, så helst ska ju vi ha betalningen IDAG. -... ... ? ... Va?! Idag? -Ja, vi måste ju få in en bekräftelse på att du betalat och sen ska vi ju skicka det här till Kronofogden och det beror lite på när dom får det och hur lång tid dom tar på sig, o.s.v." Sen pågick samtalet en minut eller två till, under vilka jag satt som ett fån och undrade hur fan jag skulle kunna fixa det här. Jag bad dock om nåd och blev välsignad med "Mja..kanske en dag till då..." Kul! Schysst! Jättetrevligt faktiskt! Nu är ju då frågan: Varför i h-vete skriver dom tio dagar på pappret när dom vet med sig att minst 8-9 går åt till att skicka runt brev och sätta på frimärken eller vad dom nu gör där. Och hur kan dom förvänta sig att man ska kunna betala på en dag? Min skuld skulle ju lika gärna kunnat ligga på 50 lax. Kom nu inte och säg kvasi-förnuftiga saker som: "Men betala räkningarna i tid så händer inte sånt här." Det här var som sagt första gången jag hörde talas om den här skulden. Nu kan förstås inte fogden och inkassoföretagen utgå ifrån att det alltid är första gången en kund (?) hör talas om en skuld, det var inte det jag menade. Utan jag blev lite sådär pesionärs-bitter/sur över hela händelsen så därför vill jag hata lite på alla byråkrater och deras förehavanden. Håll med mig och hata lite...snälla?
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
|