I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

när och varför började ni röka??

Övrigt - Blandat

2006-04-03 11:17

när och varför började ni röka??

jag kan ärligt säga att jag började röka för att vara lika cool som min as coola store brossa men nu så 7 år senare sitter jag nu och tänker "vafan!" kan inte sluta för den delen heller... och jag kommer väl ihåg alla äldre som kom fram till en och sa "bäst ni slutar nu för senare kan ni inte" då man drog ett bloss kollade på dom as tufft och sa " jag kan sluta när jag vill" men så e inte fallet längre... vafan! :S

palle sa det

2006-04-03 11:21
jadu, jag tjuvrökte typ 7an - 9an, sen började jag röka "på riktigt" i 9an.
Så vad blir det? 8 - 9 år nått. förjävligt.

ska fan försöka sluta nu. bara rökt 2 cigg på 3 dagar typ. vart för bakis. : D
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-04-03 11:23
Inte förstått mig på det där riktigt.. jag tjuvrökte som alla andra i högstadiet.. snusade dagligen ett tag.

Men jag utvecklade inget behov direkt.. Varför är det så? Vissa är svaga individer? :P
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2006-04-03 11:29
hehe, började röka cigg samtidigt som jag börja röka annat hehe.. jag va typ 15 i think

2006-04-03 11:33
man blir sjut aggresiv när man slutar röka... i alla fall jag så bättre att röka och vara snäll än att hoppa på folk för ingenting....
palle sa det
Poet

2006-04-03 11:41
Med handen på hjärtat så var det skitlätt för mig att sluta, men det var då man var under 20 år gammal. Nu sitter jag här med en sån där jävla nikotin inhalator, som faktiskt hjälper. Men man blir yr av skiten och lös i magen.

Men jag började inte röka förens jag var 18 år gammal. Alla sa till mig att jag var dum i huvudet. Det var skumt egentligen, jag hade ingen grupptryck på mig på att röka när jag var 18 alla i min vänskapskrets feströkte bara. Så står man plötsligt där på en fest och ba "ge mig en cigg".

Cigg, ska man ALDRIG pröva. Då menar jag verkligen ALDRIG. Jag kunde sluta förrut också, och det gjorde jag. Rökte inte en gång på ungefär 8-9 månader. Sen så började man faan igen.

Fast jag har aldrig rökt mycket heller för den delen, max 5-6 cigg per dag, med undantag för fester. Om man inte kan sluta, så trappa ner åtminstone. Det kan man faktiskt göra.
At the gates of Eternity...

2006-04-03 13:15
Jag började på allvar i höstas när jag började skolan igen.. Sedan slutade jag som nyårslöfte, och höll upp tills mitten av mars, hade inget sug eller ngt! Sedan kom det, efter 3 månader! Blev så jävla röksugen, och jag visste inte vad de va..sen köpte jag ett pkt och sedan dess har de fortsatt tyvärr.. ska sluta snart igen!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2006-04-03 13:18
jag ska börja röka mer
Fucks your life up crew
Tjabo!

2006-04-03 13:27
Fram till ettan i gymnasiet hade jag bara "tjuvrökt", men då fick jag en massa coola kompisar som hängde i rökrutan varje rast. Jag ville vara med i gemenskapen och hängde med ut och var social och efter ett tag började de bjuda på cigg. Först sa jag nej, men sedan föll jag för grupptrycket och började blossa. I början tiggde jag bara, men sedan började jag köpa små paket (Prince, precis som polarna). Sedan rökte jag mer eller mindre regelbundet fram till 25 års ålder, då jag slutade cold turkey (eller inte riktigt, för jag röker fortfarande som en borstbindare på fester...).

Rökningen har gett mig mycket på det sociala planet. Det var enkelt att skaffa nya bekantskaper i rökrutan på gymnasiet, i lumpen och på universitetet. Samtidigt sabbade jag min kondition som var på toppnivå i nian - på mindre än ett halvår flåsade jag som en orangutang efter att ha joggat 500 meter. Att feströka tycker jag är en utmärkt lösning - man får liksom både äta kakan och ha den kvar. Nu för tiden blir det ju heller inte lika mycket rökt ute på krogen eftersom man måste gå ut utomhus och blossa.
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2006-04-03 13:29
i ettan på gymnasiet, för att det var en social grej och det kändes coolt. förövrigt röker jag fortfarande av exakt samma anledningar!
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2006-04-03 13:29
På malmöfestivalen när jag gick i åttan, var lite full så märkte inte att jag rökte förräns typ när jag fimpade den.. det var första gången.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-03 13:34
började på riktigt när jag var tolv, hängde med äldre människor och våga inte säga nej. lägger av emellanåt, för att börja igen... period-rökare. kommer antagligen inte kunna sluta helt förrän den dagen jag får för mig att skaffa barn.

2006-04-03 13:36
började tvuvröka och småsnusa i 5:an - 6:an nånstans, på den tiden då det inte hade blivit åldersgräns på att köpa, på på nyår i 6:an tror jag.. Sedan rökte man sporadiskt fram till 8:an kanske då man var riktig rökare, började snusa mer istället för det kunde man ju ha på lektionerna, men hängde änså och rökte i den inofficiella rökrutan på rasterna.. I gymnasiet gick jag över till mest snus.. Nu är jag snusare och röker ibland när jag har och blir sugen och alltid när jag dricker..

säger ändå som Unrealistic att det hade sina positiva sociala funktioner.. Många av mina nära polare nu träffade jag i rökrutan på högstadiet liksom..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-03 13:41
alltså jag önska jag kunde sluta NU! för när jag ser min lilla kusin hoppas jag att han inte böjar röka... om han skulle ta upp en cigg i min närhet hade jag laveterat honom... önskar store brossan hade vatt lika dan... men det var han som bjöd mig haha!
palle sa det

2006-04-03 13:42
ChrisPaul samma sak med min kusin, men han är en principfast unge, han brukar slänga mina pärons cigaretter och har med sig bilder på förstörda lungor var gång han kommer hit :P

2006-04-03 13:46
låter som en inteligent unge :) men jag vet inte hur bra min kusse klarar sig... hoppas han e smartare nog än vi haha
palle sa det

2006-04-03 14:12
jag slutade röka och snusa för två veckor sen. för mig har tuggumi funkat skitfint! men visst, man blir lätt iriterad på saker.
så fort ni får ett tillfälle så försök sluta, jag hostade som fan, det blev min räddning!

2008-01-25 15:51
När jag var 13 .
För att alla andra gjorde de ....
Korkat.
Men nu så är jag ren från skiten.
4 år senare...
I got it from my mama .
moncans.blogg.se

2008-01-25 16:09
Jag har aldrig rökt.
dagens sanning tyvärr, hata mej gärna era avundsjuka jävlar.

Men jag har o andra sidan växt upp med släktingar som knappt kan gå 10 meter utan problem pga kärlkramp, o morsan rökte tills jag va ca 10 också. Däremot har jag festsnusat typ 3-4 gånger, vet inte varför men känns som att me cigg så inhalerar du o pajar kroppen på ett helt annat sätt. Men snus ska ja fan dissa hädanefter också asså. Va ju bara äckligt, visst blev man yr men..
Min bild är... för mycket naket kanske?
Producent

2008-01-25 16:10
börja röka runt 93 då jag va 13bast....vete fan varför jag ens började.
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2008-01-25 17:08
Jag och alla mina kompsiar började röka sommarlovet efter nian.

Tror att jag kan ha börjat röka cigarrer och cigariller före det, men då var det ju munbloss som gällde.

Sedan rökte jag (fast jag köpte nästan aldrig egna cigg, men jag rökte ändå varje dag) i nästan hela 1:an.

Jag var väl aldrig riktigt beroende. Tar väl en cigg någon gång då och då, särskilt om jag super. Nu snusar jag varje dag, fast jag köper nästan aldrig själv, men mina kompsiar är otrolgit givmilda, och har jag själv så bjuder jag ju givetvis.

För några månader sedan började jag röka pipa, men jag röker nästan bara munbloss.
nej

2008-01-25 17:10
1.grupptryck
2.spela cool

2008-01-25 17:37
började när jag var sexton, som en social grej (mina kompisar rökte, så man kan väl säga att det var ett grupptryck, men de gjorde aldrig det medvetet). jag slutade i somras (efter kanske ett år och nio månader) men det var nog försent, trots att jag bara rökte 2-5 cigg om dagen... röker fortfarande ibland, alltid på fester och ibland på skoldagar också. så mitt tips är att inte börja röka. alls!
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-01-25 17:52
ja snusade i 4 år...la av på ett dygn..inte tagit en enda sen dess...nu e d väl 5 år eller nåt
vi är överallt!

2008-01-25 17:53
jag fattar inte ens vf man ska röka eller snusa?:s....vf gör ni det? ;P
I'd try to play the game
at the same i'l hope i'l get the fame....

2008-01-25 17:54
social grej
vi är överallt!

2008-01-25 18:24
haha hela min familj röker och mina bästa polare röker men ja har aldrig ens testat att tjuvröka?

ja e tillräckligt cool darför ja klarar mig! ;)

dom som säger social grejj.... vf inte bara hänga me folket som ska röka? ba för dom röker behöver väl inte du röka?

fattade inte riktigt de..

pz
Sleep is the cousin of death

2008-01-25 18:25
började för att det såg coolt ut och för att det var ett game. Ska sluta röka i februari, då ska jag börja öva på självdisciplin utifrån en bok jag just läst.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-01-25 18:33
Jag började röka för att det var kul och för att jag gillade det.
nej

2008-01-25 19:15
jag slutade idag.
It's only gay if balls are touching

2008-01-25 21:43
chrispaul!
Jag är alltid aggressiv, borde jag börja röka då?
Toastare

2008-01-25 21:45
jag var 14 och min bästis hade börjat röka... jag gick med henne på diverse punkspelningar och rökte sistan på hennes cigg hela tiden.
Sen så köpte jag egna små paket marlboro lights..

minns när jag drog mitt första halsbloss.. jag var på väg till bussen och skulle på konsert med Prodigy (gruppen, inte rapparn) och fick nickokick..

nu feströker jag bara.. och det har gått 14 år.. rätt lång tid. :(
Jag skyller allt på Emma!

2008-01-25 21:49
Började räka när var jag var 10 år. Testade och testade, testade lite till sen var jag fast.
Började snusa när jag var 14.

2008-01-25 22:35
började smyga i sjukt tidig jävla ålder, tack vare en av mina barndomsvänner som alltid hittade på helt sjuka rackartyg. tror att jag tjuvrökte första gången när jag va en 5 eller 6 ungefär, vi kilade till kiosken å köpte godis på helgerna och då brukade vi köpa med cigg till våra föräldrar.. det var tider de! 10kr för ett pack cigg! fy tusan vad nice
men själva rökandet kom väll inte igång på riktigt förrän i högstadiet. tjuvrökte väll lite till och från under både låg och mellanstadiet med, men först i mellanstadiet, typ 6e klass så började vi med halsbloss. sen i högstadiet blossade man dagligen. då köpte tillåmed mina päron ut cigg åt mig (dom har alltid vart lite konstigt liberala haha) dom sa att om jag endå skulle röka så kunde dom lika gärna köpa skiten åt mig så jag slapp springa å fråga andra..

tänkte sluta röka snart dock, hade det som nyårslöfte i år men har helt enkelt inte pallat än. och nej, det är inte för att det är Svårt öht, det är för att jag helt enkelt trivs med att röka just nu

Men, ska man sluta, så bör första steget vara att man övertygar sig själv såpass mycket så nikotin inte längre är något man Vill ha. för även om nikotin är fysiskt beroende framkallande, så är det med nikotin som med samtliga andra beroendeframkallande substanser (tom starka opiater som heroin), det Psykiska beroendet som är det Egentliga hindret.
har slutat förut i ett halvår eller hur länge det var, slutade även med några andra droger samtidigt så det var onekligen ett intressant "experiment"..
sen fick jag min första lägenhet dock hehehe, å med min softa balkong så blev jag fan mer eller mindre tvungen att börja igen, hur kan man Inte vilja sitta där på sommaren å blossa ;) men nu är det vinter så nu är det bara drygt att behöva frysa för fucking nikotins skull, så de e väll ba lägga ner projektet för gott nu istället. Allt handlar om Vilja... allt!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Toastare

2008-01-25 22:37
10,50 kostade faktiskt ett litet paket ;) och 19,50 för ett stort..

2008-01-25 23:18
Började i sommras pga sällskapet, märkte inte ens att jag var beroende för ens novemberlovet? Mina utbrott går varannan timme så :/
Toastare

2008-01-25 23:21
utbrott? det är inte tjack.. det är nikotin.

jag har väl starkt psyke för jag la av efter 11 år att röka på vardagarna.. utan problem.. nu går det som mest kanske 4 veckor emellan att jag röker.. eller ja att jag tar en cigg på 4 veckor.

ibland tillåter jag mig en cigg på en vardag också på kvällen ...för att det är skönt att sitta på balkongen med en cigg.

tror jag kunde sluta på vardagarna så där för att jag vet att jag får röka om jag vill..

2008-01-25 23:23
bounty, blir väldigt förbannad. Kanske är en sjukdom? blir iaf lugn av det. Kan lägga mig ner och kräla som en bebis om jag inte får röka.
Toastare

2008-01-25 23:25
ProooF, gissar att du är 14-16... det där är bara psykiskt.

2008-01-26 02:24
som alla andra så tjuvrökte jag mellan 13 och 15 års ålder, för att det var det enda rätta att göra. det var coolt, det var hett, det var...inne. men sen la jag av. började inte röka igen förrän jag var typ 19-20? började  ju med feströkning, men eskalerade snabbt till vardagsrökning.
We call them winerbrods.

2008-01-26 02:42
Eftersom jag inte är nån rökare så kan jag inte säga att jag röker regelbundet... men röker gör jag då och då, bland annat på fester, eller när jag är på nån resa i ett mycket billigt land.
Iallafall!

Vi brukade tjuvröka ute på gatan i åttan... då kom man i kontakt... fast det var fett svårt att dra halsbloss då.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2008-01-26 09:43
jag började i sjuan, för att jag tyckte min pappa luktade gott när han rökte hahaha sen testade jag och nu sitter jag här och väntar spänt på cancern!
Sångare

2008-01-26 10:22

Jag var 15 och hade precis flyttat hemifrån till en ny stad.
Jag var på en fest, ville väl antagligen vara lika "cool" som alla andra, fick en cigg av någon.

Sen fick man en cigg av någon ibland när man var nykter, och det fortsatte tills jag köpte mitt första egna paket.

Då var det kört.

Jag är också ett s.k "nikotinbarn", mina föräldrar har alltid varit beroende av nikotin antingen via ciggaretter eller snus, jag vet inte om det är en myt eller om det faktiskt har något med mitt rökande att göra?

I vilket fall har jag lyckats dra ner från ett halvt ciggpaket om dagen till 2 ciggpaket i månaden.

2008-01-26 10:35
11 år sen typ jag smakade min första cigg, mest för att man skulle vara cool som dom äldre
rökte "på riktigt" tills för några veckor sen, har inte rökt något under 2008, huhu
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-01-26 12:04

1. börja röka i 5.an
2. Börja för att alla andra gjorde det. Grupptryck is the shit!

fast sluta röka 1 januari 2008 & hållt mig i 26 dagar.

2008-01-26 12:49
När jag ser/hör tom waits blir jag alltid sugen på att börja röka.
nej

2008-01-26 17:06
BountyBoo F28, 10 spänn för ett stort pack men det var way back
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-26 21:03
BC99 P24 inlägg är vad jag skulle ha skrivit, till punkt och pricka.

2008-01-30 10:28
Haha. Min bästa kompis gick i åttan och jag gick i sexan och hon var grym. Hon lärde mig ta halsbloss en gång hemma i min soffa. Jag fick nickokick som fan och la mej på golvet.. Dagen efter köpte hon mitt första paket vita prince till mig och det här var 2000 och jag röker fortfarande. tycite det väl typ var snyggt att röka eller nåt. det kan jag fortfarande tycka, men jag är inte direkt normal.

JAG KAN f.ö SLUTA NÄR JAG VILL.

2008-01-30 10:39
Ausonius - that's what they all say.
We call them winerbrods.

2008-01-30 13:46
humm.. började röka i 8:an dels för att jag var arg på mina föräldrar, dels för att min två år äldre kompis rökte.. och tjuvrökte förstås så vi gick alltid på "kvälls promenader" , det var då det börja...

men nu sluta jag för ett halvår sen ungefär, helt underbart! dans 6 ggr/vecka + cigg = en dålig kombo
I'm really smart, like... like Jeopardy smart.