I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnad mellan soul och r&b..?

Övrig musik - Soul & RnB

   

2006-01-06 21:12

Skillnad mellan soul och r&b..?

Jag tycker det är ofta folk använder termen r&b för att beskriva nyare r&b och termen soul för att beskriva äldre soul/r&b, som om att det skulle röra sig om namn på två olika musikstilar.

Jag vet inte hur länge termen r&b varit med, men att den användes redan på 60-talet råder det ju ingen tvekan om iaf. Följdaktligen borde särskiljningen enligt ovan mellan r&b och soul vara felaktig.

Som jag ser det är soul en av många musikstilar som ingår i "familjen" r&b. På samma sätt som rockabilly ingår i familjen rock om man så vill. Med detta synsätt är alltså all soul r&b, men all r&b är inte soul. Typ.

Viss begreppsförvirring verkar råda och även om vissa säkert tycker att "vafan man lyssnar på det man gillar, vad spelar namn på musikstilar för roll?" så tycker jag ändå det kan vara intressant att höra hur ni andra definierar begreppen soul och r&b.