I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Årets bästa album 2008!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-12-14 16:20

Årets bästa album 2008!

Nu är det dags att sammanfatta skivåret. Inget höjdarår enligt mig. Men vad vet jag? Jag kanske lyssnar på fel musik. Ska försöka göra en lista men kommer säkert glömma några album. I och med att jag är måttligt imponerad av skivåret kommer det komma med album som jag inte är överförtjust i.

9. Alkaline Trio - Agony & Irony
Innehåller några riktigt bra låtar. I sin helhet dock ett mycket svagt album för att vara Alkaline Trio. Överkänslig produktion och textmässigt deras klart svagaste insats hittills.

8. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
Ungefär samma som ovan. Det finns bra låtar men man förväntar sig ett bättre album utav Atmosphere.

7. Rise Against - Appeal To Reason
Betydligt bättre än deras förra släpp The Sufferer & the Witness. Ett jämnt album rakt igenom.

6. Tom Gabel - Heart Burns EP

Frontmannen från Against Me! följer upp gruppens storbolagsdebut New Wave. Bortsett från ett par spår där det blir på tok för experimentellt med åttiotalsekande trummaskiner så är det en fin liten EP. Bäst blir det när han skalar ner det till akustisk gitarr och sång. En bekväm miljö för Tom Gabel med tanke på att det var så Against Me! startade en gång i tiden.

5. The Loved Ones - Build & Burn

Lite mognare och tempot är mer nedskruvat än på deras debut. Inte riktigt lika bra album som Keep Your Heart men en solid platta med några riktigt bra toppar.

4. Dillinger Four - Civil War
I en genre som har förstörts, med stor hjälp av MTV-generationens tonårsband, visar D4 att det faktiskt går att göra riktigt bra poppig punkrock fortfarande. Vi fick vänta sex år sedan förra skivan men dom har inte tappat stinget. Bättre än de flesta inom genren.

3. LaGrecia - On Parallels
Ett kortlivat band som splittrades redan innan debutalbumet hade hunnit släppas. Albumet tog sin tid att växa på mig men jag tycks inte kunna ogilla nånting som Jason Shevchuk gör. När det är som bäst är det helt fantastiskt!

2. Calexico - Carried To Dust
Calexico hittar tillbaka till sin rätta miljö med detta album. Det hörs att detta är ett gäng superkompetenta musiker men det slår aldrig över till show-off. En fantastisk konsert på Nalen i höstas höjer heltsintrycket ytterligare ett snäpp på ett fantastiskt album.

1.The Gaslight Anthem - The '59 Sound
Ett band som jag upptäckte när dom precis hade fötts och endast hade några få tusen träffar på myspace. Nu är dom ett av årets mest upphaussade band och efter att ha frontat på omslag till ett flertal stora musiktidningar världen över är dom knappast min egen lilla hemlighet längre. Men dom förtjänar all framgång. Believe the hype!

Bandet sneglar tillbaka på 50 och 60-talet och deras musik kommer fram som en punkig nostalgitripp. Omskrivna som punkens motsvarighet till E Street Band försöker bandet inte dölja sina influenser. Musiken är en hyllning till Bruce Springsteen, Bob Dylan, The Clash och många andra av bandets idoler. Flera kandidater till årets låt finns att hitta på The '59 Sound!

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-12-16 01:05
ska försöka få ihop det här, kan hända att man glömmer något

1. Eldkvarn-Hunger hotell

vad ska man säga, dom blir bättre och bättre för varje år och dom har verkligen hittat hem, allt
plura gör är fantastiskt...

2. Vapnet-Döda Fallet

extremt bra skiva tycker jag, såg aldrig dig är en fantastisk låt.

3. Parken-Länge leve parken

Jag har vart vilsen lisa och Vi som visste är två av årets bästa låtar, helt klart...

4. Ulf Lundell-Omaha

Kjell Andersson förstör denna skivan i sin lilla studio, väntar på att lundell får släppa en avskalad "Omaha raw", utan alla pålägg och effekter...Omaha är även årets bästa titel.

5. Bob Dylan-The Bootleg signs....

Fantastiska versioner av Dignity och Aint talking, samt missisipi och Cross the green mountain.

6. Melissa Horn-Långa nätter

lite för mkt winnerbäck över Melissa, men då jag är kär i henne och hennes debutskiva är helt fantastiskt vacker.

Detta är nog de enda skivorna jag köpt som släppts i år...kan ha missat nån..
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-12-16 01:10
fan va dålig jag e

Joel Alme och Hästpojken ska givetvis in på den listan...

2008-12-16 20:15
jag gillade Håkan Hellströms platta väldigt mycket trots att jag inte lyssnat på honom sen hans första. har ju ogillat honom mest, men när jag hörde den senaste kände jag att han mognat faktiskt. det är kanske mkt pga att han den där fjanten timo räsissnenennrnfjdsfd inte jobbar med håkan så mkt.
få tyst på ungen kvinna!

http://myspace.com/the1manboyband

2008-12-16 20:43
Ojoj ska lätt få ihop en lista snart!

2008-12-17 03:05
sen har ju black lips och king khans alster (king khan & BBQ show och king khan & the shrines) detta året varit sjukt bra. garage rock n roll/punken är tillbaka och bättre än någonsin.
få tyst på ungen kvinna!

2008-12-17 08:17
David Sandström Overdrive - Pigs Lose

Inte en dålig låt på den.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-12-17 11:17
Hunger Hotell är inte i närheten av Svart Blogg.

Jag är ingen listmänniska men The Last Shadow Puppets, Fleet Foxes och Crystal Antlers ligger högt upp. Svenskt så har vi Alme, Nordpolen, Håkan o.s.v.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-12-17 12:44
Midas

näeee, svart blogg är jävligt bra, men Hunger Hotell är smutsigare på nått sätt. o smutsigt är bra...

2008-12-18 00:07
Listan är inte klar och kommer att publiceras på annat håll, men då som definitivt kommer med kan jag iaf nämna här:

Lydia - Illuminate
TV On The Radio - Dear Science
The Gaslight Anthem - The '59 Sound
Tiger Lou - A Partial Print
Thursday/envy - Split EP
Sigur Rós - Me? su? í eyrum vi? spilum endalaust
United Nations - United Nations
Thrice - The Alchemy Index: Vol.III & IV - Air & Earth

Och då är jag tveksam till åtminstone två-tre av dessa...konstigt skivår, massa bra artister som slog på stort och fint med paketeringen o så men sedan gav oss rätt mediokra skivor...
•pave paradise•

2008-12-18 08:14
Glömde att nämna Neon Neon - Stainless Style.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-12-18 17:20
Dessa släpp från i år har gått varma!

Satyricon - The Age Of Nero
Null$katte$nylterne - Skrot
The Hellacopters - Head Off
Hästpojken - Caligula
Markus Krunegård - Markusevangeliet
Testament - The Formation Of Damnation
Danko Jones - Never Too Loud

Bubblare som kan komma upp till favoriterna för i år!

Nachtmystium - Assassins: Black Meddle Pt. 1
Civet - Hell Hath No Fury
Supersuckers - Get It Together
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-18 20:38
Här är lite grejer jag hitta när jag skumma igenom skivsamlingen.. har säkert glömt massor.

Inte Svenskt:
Okkervil River - The Stand Ins
Bon Iver - For Emma,Forever Ago
Drive By Argument - Drive By Argument
Glasvegas - Glasvegas
Hot Chip - Made In The Dark
Why - Alopecia
Fleet Foxes - Fleet Foxes

Svenskt:
Joel Alme - A Master Of Ceremonies
Kleeprup - Kleeprup
Lykke Li - Youth Novels
Pacific - Reveries
Kristian Antilla - Lille Napoleon
Tgr Lou - A Partial Print
Veronica Maggio - Och Vinnaren Är...

2008-12-18 23:03
Vikktorius P21

asså allvarligt, okkervil rivers platta var ju fruktansvärt värdelös (om man ser till vad de annars har åstakommit), och det säger jag som haft dem som absoluta favoritband sen 2004. den var dock inte sämre än the stage names, fast stand ins hade ju iofs bara 8 låtar, var väl mer som en EP. stage names skulle ju egentligen ha blivit ett dubbelalbum så det är ju bara låtarna som inte hamnade på stage names helt enkelt. såg dem live strax innan de släppte stand ins och fyfan vad de tappat stinget. eftersom meiburg hoppat av för att satsa på shearwater hade de fått hoppa runt lite i konstellationen mellan instrumenten så de hade hyrt in en fjantig tjej på gura. totalt värdelöst eftersom hon bara stod där helt still på scen och såg ut som alla andra tjejer gör nr de spelar gura, nämligen för liten för gitarren och inkompetent till yrket. ironiskt med eftersom många av okkervils låtar är mörka och handlar om våldtäkt och kvinnomord (inte mot det, utan för. därför jag alltid gillat dem).

bon ivers platta däremot, den går inte av för hackor.
få tyst på ungen kvinna!

2008-12-18 23:03
Min 5-i-topp:

Nordpolen - På Nordpolen
Glasvegas - Glasvegas
The Last Shadow Puppets - The Age Of the Understatement
Roses Kings Castles - Roses Kings Castles
Mystery Jets - Twenty One
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-19 14:41
Glasvegas - Glasvegas
Kings Of Leon - Only By The Night
Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends
Rock is not dead!

2008-12-20 20:55
Fleet Foxes- Fleet Foxes

2008-12-20 21:11
skrämmande att ingen nämnt Parken, den skivan e fantastisk

2008-12-20 23:12
1. Hello Saferide - More Modern Short Stories From Hello Saferide
2. David Sandström - Pigs Lose
3. Frida Hyvönen - Silence Is Wild

2008-12-21 01:01
Mja, frida hyvönens platta bör fan nämnas. Coolt att det finns folk på whoa med vettig smak... :P
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-12-22 10:28
the tallest man on earth har ju faktiskt gjort en helt fantastisk skiva han med...får inte glömma de

2008-12-22 22:29
MGMT - Oracular Spectacular
Nordpolen - På Nordpolen
The Hellacopters - Head Off
Afasi & Filthy - Fläcken
Busy Signal - Loaded
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2008-12-23 01:39
Frida Hyvönen

Q-TIP

Fleet Foxes

NAS

Och självklart Lightspeed Champion - Falling off the Lavender Bridge!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-12-23 15:33
dekadens P21 : Jag tycker båda Stage Names och Stand Ins är gryyyma skivor! Sen är deras äldre grejer också svin bra men jag kan inte undgå att nämna Stand Ins på min årets bästa lista. Will Sheff skriver texter som är heeelt otroliga och den följer upp Stage Names jääätte fint, sen är det ju som du säger att den skulle vart en dubbel platta egentligen men men.. skivan är endå inspelad efter Stage Names släpptes.
Sen såg jag dom Live på Way Out West iår och det var äckelpäckel bra! Så där får du säga vad du vill om tjejer med gitarr osv osv.

Ja Bon Iver är ett riktigt mystroll!

Soulable: Lightspeed Champion är ett uuutmärkt val...förutom att den släpptes 2007.

2008-12-23 17:31
Vikktorius: Wikipedisk information suger verkligen!

"Age ain't nothing but a number"

PZ

2008-12-23 20:06
soulable: Ja det är väldigt tråkigt att kunna sina skivor... Det är en av dom skivor jag lyssnat mest på iår dock men vi kan inte förneka faktan!

2008-12-23 20:15
Jag vill även ha med MGMT´s skiva och så inser jag ju att DEATH CAB FOR CUTIE släppte sin Narrow Stairs iår.. den vill jag också ha med på min lista :D

2008-12-24 01:30
1. radiohead - in rainbows (ja, den får vara med iår igen eftersom den är så jävla bra, och dessutom släpptes fysiskt 2008)
2. fleet foxes - fleet foxes
3. glasvegas - glasvegas
4. kings of leon - only by the night
5. bon iver - for emma, forever ago
6. tv on the radio - dear science
7. vampire weekend - vampire weekend
8. the last shadow puppets - the age of the understatement
9. cut copy - in ghost colours
10. no age - nouns
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-12-24 01:41
Vik:

"kunna sina skivor" - Är det en pik att man bestämt måste kunna månaden när den är släppt?

PZ

2008-12-24 11:28
soulable P23 : Förlåt fall jag uttryckte mig dåligt. Men orka bitcha om något som är sant från första början..

God Jul!

2008-12-28 12:28
Jag sammanställde min lista igår
Pascal-"Galgberget" vann

(resten)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-12-28 12:36
Vad är resten då? Så folk inte behöver dra till blogspot? :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-12-28 19:25
Glasvegas på andra plats
Wave Pictures på tredje (släppt 2007 i England, 2008 här hemma)

(årets live var Yvonnes återförening)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-12-29 13:24
Utan någon speciell ordning...

M83 - Saturdays = Youth

Steven Wilson - Insurgentes

Opeth - Watershed

Ozric Tentacles - Sunrise Festival

Dungen - 4

Spiritualized - Songs in A & E

Sen har jag säkert missat något... men ovanstående har verkligen utmärkt sig.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-12-29 16:13
1. Pascal - Galgberget
2. Glasvegas - Glasvegas
3. Markus Krunegård - Markusevangeliet
4. Coming Soon - New Grids
5. Håkan Hellström - Försent för Edelweiss
6. Vampire Weekend - Vampire Weekend
7. Henry Fiats Open Sore - Mondo Blotto
8. Jay Reatard - Matador Singles 08
9. Comet Gain - Broken Record Prayer
10. Magnetic Fields - Distortion
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2008-12-29 21:29
Sen så blev jag lite småkär i Stigmas solo-platta New York Blood nu mot slutet av året. NYC hardcore kan aldrig bli fel...

2008-12-29 22:07
Jag tycker årets skiva var RZA - Digi snax Den var dock en av hans sämre
Hade även hoppats på Ice Cube's Raw footage men det blev tyvärr en besvikelse

Jag gillar dock Mikael Mjörnberg's (Joyzine.se mm.) intressanta åsikt

"Årets hiphop är i alla fall inte särskilt svår att kora. Prime Ape Got The Blues platta "It's not easy being a digital being" är lysande" =P
Knatte, Fnatte, Tjatte fuck up!

2008-12-31 11:15
okej, på självaste nyårsafton så kommer min riktiga lista....

i ordning alltså

1. Joel Alme-A master of Ceremonies
2. Eldkvarn-Hunger Hotell
3. Parken-Länge leve Parken
4. Bob Dylan-Tell the signs
5. Vapnet-Döda Fallet
6. Ulf Lundell-Omaha
7. Håkan Hellström-Försent för Edelweiss
8. Melissa Horn-Långa Nätter
9. The Tallest man on Earth-Shallow Graves
10. Hästpojken-Caligula

åh vad skönt

2009-01-23 14:31
Amon Amarth - Twilight of the Thunder God

Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood

2009-01-27 01:47
Vikktorius P21
det var på way out west jag såg dem med. tyckte inte de gav någon vidare bra spelning faktiskt med tanke på att den var så tidsbegränsad och de spelade enbart tre äldre låtar. finns någon youtubevideo från spelningen då man hör mig och min kompis skrika som idioter efter westfall mellan varje låt. men inte fan spelade de den. :(
få tyst på ungen kvinna!

2009-01-28 12:38
eeeeh, kent-boxen var väl årets bästa, även om skivorna inte släpptes så 2008.

2009-01-29 23:00
Oasis - Dig out your soul, med årets låt The shock of the lightning!
Glasvegas - Glasvegas
Eldkvarn - Hungerhotell
 DIF!

2009-01-29 23:03
I övrigt borde Kleerup landsförvisas..
 DIF!

2009-02-05 03:02
danava - unonou
black mountain - in the future
this will destroy you - s/t
witch - paralyzed
tallest man on earth - shallow grave
you can't scare me, i'm sticking to the union.

2009-03-26 18:57

1. Lil wayne - the Carter III
2. Vampire Weekend - Vampire weekend
3. M83 - Saturday = Youth
4. Frida hyvönen - Silence is wild
5. Bon Iver - For Emma, forever ago
6. Q-tip - the renessaince
7. Joel Alme - Master of cermonies
8. Mgmt - Oracular Spectacular
9. Afasi & filthy - Fläcken
10. Sophia Somajo - The Laptop diaries
11. Markus krunegård - Markusevangeliet
12. Santogold - santogold
13. Lykke li - youth novels
14. Titiyo - Hidden
15. Kleerup - Kleerup

Bubblare: Nordpolen, loop troop rockers,Fleet foxes, Lightspeed champion,young jeezy,the bug,cut copy,crystal castles, T.i.,air france,

Det syns väldigt väl på listan att jag är väldigt svag för svensk musik
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)