I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur kopplar man in en elgitarr?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-05-07 13:46

Hur kopplar man in en elgitarr?

Hello.

jag har en fråga.

hur kopplar man in en elgitarr till ett mixerbord? och vilka program behöver man för att kunna spela in?

Mixerbord: Eurotrack MX602A

Gitarr: Fender Telecaster

tack på förhand

Rizzla om blatten själv får välja

2008-05-07 16:01
plugga in den med en vanlig telesladd, vet inte hur ingångarna ser ut på ditt ljudkort, men går ju att köpa nån sån här glutt som ändrar storleken om det skulle vara så

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=64&s=0&articleId=415186 brukar se ut ungefär så där

För att spel in så kan du använda i stort sett vilket musikrpogram som hellst.. men som extra program kan det vara kul om du använder ett program som heter Guitar Rig

Guitar rig är en simulator som ändrar ljudet till diverse välkända gitarrförstärkare och det kan ju va kul

2008-05-07 16:15
Det låter skit att inte mica upp en bra stärkare... guitar rig etc. låter datagitarr.
Better active today than radioactive tomorrow

2008-05-07 16:23
minvänmahatmaD P21 Jo nog är det så, jag kan ju skriva under på att man måste ha en helrörstack från 60 talet för att det ska låta bra också.. Men inte alla har ju råd med sådant

och jag tycker guitar rig är ett smidigt sätt för hobbymekare att få skapligt ljud
Krävs bra mycket mer kunskap för att få det riktigt bra när man mickar upp en stärk också

2008-05-07 16:29
det beror ju helt på vilket ljud du vill ha... finns massa bra som inte är från sextiotalet. Jag har en hiwatt som låter jävligt fint och nya orange stärkare låter bra som fan.
Better active today than radioactive tomorrow

2008-05-07 16:33
a jo helt sant, beror ju på vilken musikstil man spelar
men både hiwatt och orange är ju gamla stärkare, och dom nya dom gör så är ju många modeller replicor av dom äldre modellerna

2008-05-07 20:22
jag har fått det att fungera nu så tack för era inlägg :D
Rizzla om blatten själv får välja

2008-05-07 23:13
skaffa en Line 6 TonePort :)
Thats the shit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.