I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-04-30 00:21

Elliott Smith

Har vi några riktiga Elliott torskar här på whoa?

Själv har jag lyssnat på Elliott nu i ett par år, och kan nog inte riktigt få min kärlek till hans musik att sluta växa.
Till en början hittade jag några strö låtar med honom, men det växte snabbt och blev fler och fler. Och nu gillar jag nog allt han gjort

Så vad har ni där ute för favoriter, är ni även inlyssnade på hans tidigare projekt som Heatmiser?

2008-04-30 00:27
Har inte lyssnat särskilt mycket på heatmiser, förutom låtarna han själv spelat som är deras. Tycker hans bästa låt antingen är "Everything reminds me of her" eller "I don't think i'm ever gonna figure it out". Det kan dock bero på att det är dom låtar jag tyckt bäst om, som jag lyssnat minst på. Utöver dom skulle jag säga "St. Ides Heaven" eller "See you later".

2008-04-30 00:36
Japp, ett riktigt fanboy är man med limited edition-vinyler på väg hem och alla skivor och böcker och...

Svårt att plocka ut favoriter men...
Needle in the Hay, Southern Belle, Angeles, 2:45 a.m., Between the Bars, Say Yes, High Times, Going Nowhere, Miss Misery, Half Right, Waltz #2 (XO), Waltz #1, Bottle Up and Explode! är alla låtar jag håller nära hjärtat.
•pave paradise•

2008-04-30 00:41
schyssta låtval, någon speciell version av see you later du gillar? Själv föredrar jag heatmiser versionen, gillar garagebands känslan den har

ett annat hett tips är ju låten med Stranger Than Fiction som dök upp för ett tag sen
http://www.youtube.com/watch?v=TCJRfKsTdlY

Stranger Than Fiction var elliotts typ högstadie band och dom spelade in en hel kassett som såldes till lite folk på hans sida. Men ingen har lyckats få tag på den kassetten än så länge, men det dök upp en låt iaf som las upp på youtube för ett tag sen
Kanske inte bästa låten man hört, men helt klart skarmigt med en ung elliott, tror han spelar piano, och sången är det ju ingen tvekan om

2008-04-30 00:42
hans skola ska det stå

2008-04-30 00:49
har bara hört see you later versionen som ligger på New Moon, förmodligen samma version som jag hört på någon b-sida! sen finns det några liveversioner, men dom brukar oftast gå rätt dåligt känns det som. stranger than fiction var väldigt annorlunda, men riktigt bra tycker jag! känns som han var före sin tid, speciellt vid 1.20 på youtubevideon!

2008-04-30 00:52
Har inget ljud på datorn för tillfället, men jag gillar ju hela New Moon så..
•pave paradise•

2008-04-30 00:53
tycker du borde kolla in heatmiser versionen http://thepiratebay.org/tor/3641476/Heatmiser__-_Mic_City_Sons__192kbps här kan du ladda hem hela det albumet om du kör på torrents. Plainclothes man är ju för övrigt helt sinnesjukt bra på samma skiva
Jo du har rätt där, tycker jag fick en härlig elliott vibb direkt jag bara hört några sekunder av låten. Får nästan en Son of Sam känsla i den där låten :)

2008-04-30 00:54
Ohhh...har en liveversion av Plainclothes Man, är fan att dö för...
•pave paradise•

2008-04-30 00:55
lhabia X0 Jo new moon är en galet bra skiva, blev riktigt nöjd när jag hörde den. Är vissa låtar jag ifrågasätter lite grann varför dom är där. Men i helhet jävligt bra.
Och var lite tråkigt att jag hört alla låtarna förut pga att dom läckt ut som brusiga råmixar. Annars hade jag nog rammlat av stolen om jag inte hört angel in the snow och så tidigare :)

2008-04-30 00:56
ah :)
videon är ju skön till studioversionen också http://www.youtube.com/watch?v=V_UR61itZxo

Låten Blackout tycker jag är bra med heatmiser också.. Den är ju inte särskillt lik annat med elliott, bra mycket punkigare men hos mig går det hem också

http://www.youtube.com/watch?v=kgNMZbOiCe4&feature=related

2008-04-30 00:57
Jag som inte rotat igenom Elliott Smith-databaserna så noggrant kände inte igen alla låtarna, så för mig var det mest..."hur fan kan det här vara b-sidor, hur kunde de här låtarna INTE hamna på skivorna...?".
•pave paradise•

2008-04-30 01:10
det är både och, en del är ju släppt tidigare, det jag tycker var synd. Grejen med skivan är det inte är så mycket b-sidor utan Elliott låg inne på rehab för att han var döende pga av sitt hårda heroin missbruk
Så när han kom ut därifrån så var han nykter gällande både sprit och droger, han hade slutat äta kött och rökte inte.
Det gjorde honom tydligen ganska så deprimerad, och han började att spela in ett album på en gång. Det albumet blev senare basement on the hill, och handlar mycket om att han längtar tillbaka till sitt liv med droger varvat med självmordstankar.
Skivan fick inget klart namn men han spelade in det som en dubbel skiva. Men i slutet på inspelningarna så dog han.
Då valde hans familj ut hälften av låtarna och släppte det som ett singel album (basement on the hill). Och nu släpptes den andra skivan (new moon), men på new moon la dom in lite extra låtar som:

Thirteen - som är en Big Star cover
Miss missery - som är släppt på soundtracket till Good will hunting
See you later och Half right som är tidigare släppta heatmiser låtar

Och några av dom andra är från lite andra inspelningar genom åren

2008-04-30 01:12
Men enligt albumbookleten så är inga av låtarna från From a Basement on the Hill-eran? :S
•pave paradise•

2008-04-30 01:13
va låter ju konstigt, isf har jag fått precis allt om bakfoten :)

2008-04-30 01:13
Vore ju ganska kul om det var som du säger, då finns det ju ett helt album kvar

2008-04-30 01:14
Meningen är att New Moon ska vara b-sidor från tiden då Elliott var som "bäst", alltså mellan Either/Or och XO. Enligt bookleten iaf...står lite mer på SweetAdeline.
•pave paradise•

2008-04-30 01:16
var förresten mary lou lord med i heatmiser? för hon gjorde väl också en version av half right?

2008-04-30 01:19
ballt, men frågan är ju vart restan av basement on the hill har tagit vägen isf? Jag var helt säker på att det var som jag sa, men kan ju ha varit mina bootlegs fel, Det spreds en hel mapp på internet som hette basement on the hill 2, eller nått i sitl med the rest of basement on the hill.
Och det är exakt samma inspelningar som det är på new moon fast med sämre kvaliet, och den har jag haft länge

2008-04-30 01:21
Jag vet faktiskt inte, hört namnet kastas omkring titt som tätt men har litat på folket kring The Estate of Elliott Smiths version av det hela bara för att det i princip var enklare...kanske är så att det är felmarkerat bara och att de låtarna fortfarande ligger hos dem?
•pave paradise•

2008-04-30 01:22
hooth, nej tror dom var bra kompisar, elliott gav även bort sin låt I figured you out till henne. Han gillade den inte men det gjorde hon :)
Heatmiser hade två sångare, elliott och en kille som heter neil gust, tror han gjort solokarriär också, gått rätt skapligt för han på senaste

2008-04-30 01:24
lhabia X0 jo precis, lär ju ha varit snubben som spred dom där låtarna över internet som skrev in fel. Lär ju inte stå fel i själva new moon skivan, bara jag som varit lättlurad av folk som inte visste :)

2008-04-30 01:26
Lättlurad är du ju inte. Alla trodde ju på det där i brist på annan information.
•pave paradise•

2008-05-01 12:57
Har försökt lyssna in mig på honom litegranna men inte riktigt fastnat helt. Vilken skiva är bäst?
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2008-05-01 15:17
Mina favoriter är Either/Or och XO men killen gjorde inte tillräckligt många dåliga låtar för att man ska be någon som undrar att avstå från en viss skiva. Figure 8 är mer elektrisk, det är allt man kan säga egentligen.
•pave paradise•

2008-05-01 22:05
älskar between the bars. ska verkligen kolla upp han lite mer nu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-01 23:24
Between The Bars är en av världshistoriens mysigaste låtar i min mening.
•pave paradise•

2008-05-03 07:39
Satt precis och tänkte på hur jävla bra Needle in the hay är. Är säkert en riktigt förutsägbar låt att skriva här men jag har inte lyssnat så värst mycket på han. Men det börjar bli mer och mer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-03 19:25
Den är med i The Royal Tenenbaums. Låten får en heeelt annan dimension efter att man sett den i filmen.
•pave paradise•

2008-05-07 20:29
Whatever (folk song in c) är en ny favorit
Tråd dödadar!

2008-05-08 03:27

Så vad tror folk, begick han självmord eller blev han mördad? Sägs ju att de inte kunde fastställa hurvida knivhuggen var självvållade eller inte...

2008-05-08 10:17
Två knivhugg i hjärtat har alltid känts lite väl tveksamt som självmord för min del men...
•pave paradise•

2008-05-08 12:04
Det var ju inte allt för länge sedan som dom tog upp mordutredningen igen, men är ju så svårt att få bevis.

Jag ligger någonstans mitt emellan i frågan, tycker det är lite tufft om han skulle gjort det. Men det låter ju lite otroligt.

Är det någon som har mer koll på hur allt hände, och vad som hänt med utredningen?

Som jag fattat det hela så var Elliott inne i ett helt galet starkt heroinmissbruk där han enligt en av sina bästa vänner köpte droger för 12000 Sek per dygn. Under en lång tid åt han bara glass och tog droger.
Det här körde honom helt i botten och han fuckade up sin relation helt med sin manager när dom försökte spela in musik. Han blev helt galet paranoid och trodde att killar från skivbolaget var efter honom.
Och när allt det här var som värst så åkte han in en tid på rehab. Där han fick stopp på drog och alkhol missbruket. Han slutade även med nikotin/koffein och att äta rött kött.

Fysiskt så mådde han väldigt bra av det här, och ryktet spreds över hela världen om hur Elliott kommit hur skiten. Han pratade ut med sin manager och började spela in musik på nytt. Dom hinner spela in i stort sett ett helt dubbelalbum då Elliott hittas död i sin lägenhet huggen två gånger i bröstet med en kökskniv.

Grannen hade ringt polisen för att det var sånt liv ifrån Elliotts lägenhet. Elliott och hans dåvarande flickvän hade världens största gräl och mitt i grälet så dör Elliott på toaletten. Enligt flickvännen så blev han så ledsen över något hon sa att han låste in sig på toaletten och högg sig två gånger i hjärtat.

Det godtogs och Elliott förklarades ha tagit självmord

Men senare undersökningar visade på att det är fysiskt omöjligt att sticka sig själv i bröstet två gånger med en kniv. Speciellt i helt nyktert tillstånd

2008-05-08 12:07
Det där är ungefär "the gist of it all", finns inte så mycket mer att tillägga egentligen. Jag har boken av Autumn de Wilde men både den och allt som står i New Moon väljer, förståeligt nog, att fokusera på positivare saker än hans död.
•pave paradise•

2008-05-08 12:12
hehe jo dom vill väl vara lite possitiva, är väl för mycket teorier om mord och sånt bland fansen redan som det är

Men om han nu skulle ha blivit dödad av flickvännen. Fan så sjuk hon måste va när hon sjunger in I love you på kings crossing

2008-05-10 12:46

Under en lång tid åt han bara glass och tog droger.

Mitt drömliv! :D

2008-05-12 21:50
Elliott är och förblir den ända sanningen!

2008-05-13 23:19

No bad dream fucker's gonna boss me around...

2008-05-14 17:00
Elliot-torsk är jag inte men XO spelades ganska många fler gånger än en i mitt rum för något år sedan när jag precis avslutat ett förhållande. Fett löser fett och melankoli melankoli.
Gerdaman

2008-05-14 19:13
Fick precis min vinylversion av Either/Or. Mycket glad.
•pave paradise•

2008-05-16 09:38
Trevlig tråd.. Har alltid haft han för mig själv bara.
Inga polare som lyssnat på hans musik.. Men Southern Belle nog är min favorit! Not half rigt är en stänkare också...

Ett tips.