Pinsamma stölder!
Jag minns en skitlåt med gruppen Blue för massa år sedan nu som hette All Rise. När jag hörde den för första gången slog det mig direkt att det var en stöld utan dess like. Hela beaten är ett slags (dåligt) plagiat på rapgruppen Multicydes låt Not For The Dough. Vet inte om detta diskuterats tidigare på Whoa men lyssna och döm själva! Eftersom det är hiphop vi talar om så är det nog god chans att Multicyde samplat sin melodi, men så går det ju till och det är ju inget man hycklar med, men jag tvivlar på att Blue, producenten och allt annat löst folk som står bakom All Rise skulle erkänna att de står för en av modern tids mest uppenbara och dåligt genomförda låtstölder. Kom med egna förslag!Blue - All Rise Multicyde - Not For The Dough
Intressepenisen hårdnar!
Remix of the theme music from Pinchcliffe Grand Prix by Multicyde.
Intressepenisen hårdnar!
Avril Lavigne - Girl Friend - copycat ----> The Rubinoos - I Wanna be your Boyfriend
oh no he didn´t!
Gärna lite Youtube ifall ni får tag i!
Intressepenisen hårdnar!
the offspring hade väl en sketen hit som jag glömt namnet på som var en stöld på obladi oblada av beatles?
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Den största och kanske roligaste stölden jag vet är ett band som spelade i början på 70 talet som hette Oasis.. Dom har blivit bestulna på sitt namn, men sen så har dom gjort låten som Aerosmith kallar dream on, som även eminem samplade senare Oasis har en tjej som sjunger, och den låten låter rätt annorlunda.. men är samma melodier och samma text.. aerosmiths version är väl nån sorts hårdrocksvariant av det hela har försökt hitta något klipp på youtube men det var lättare sagt än gjort, verkar som att det här inte är särsillt uppmärksamat
Riffen från Iron Maidens Fear of the dark är ju snodd av Sisters of Mercys Temple of love
Still in the bridge
Clydish fan, skulle just säga det!
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Enola: Too slow, love ^_^
Still in the bridge
knepigt att ingen har nämnt håkan hellström än då han faktiskt är mest pinsam i sina stölder. han är ju inte ens smidig på att sno. antingen snor han redan kända melodier tillsammans med sin äckliga kumpan timo räserbajs eller så tar han redan kända låttexter såsom neil young - harvest moon, morrisey - everyday is like sunday mfl och bara översätter dem till svenska rakt av.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
wasteapa01. Samplingen kommer från den norska animerade filmen i Multicydes video, dvs Flåklypa Grand Prix. Snygg slinga.
Göteborg på låtsas.
wasteapa01. Såg nu att du skrivt där.. Sökte bara på originaltiteln. :/
Göteborg på låtsas.
Broder Daniel har snott en grej av Rod Stewart, det är jäkligt otippat. Och helt sjukt när även samma rad dyker upp i exakt samma melodi.
Rod Stewart - Baby Jane Broder Daniel - When We Were Winning
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com
Bright Eyes - At The Bottom Of Everything är smått snodd från Billy Bragg & Wilco - Hesitating Beauty. En annan mycket mer uppenbar stöld av Bright Eyes är Another Traveling Song från M. Ward - Helicopter.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
HALLA! paris hilton sjukt uppenbara valdtakt av UB40 Red red wine.
I´m with stupid--->
men mehu, leta sjalva
I´m with stupid--->
Ayaros - ska man vara petig så är Red Red Wine en cover av Tony Tribes låt med samma namn, DEN i sin tur är en cover av Neil DIamond som jag förstått det. Shukt.
Intressepenisen hårdnar!
sen finns det ju låtar som inte är stölder utan uppenbara hyllningar till artisten de tar något ifrån. som t ex Casiotone For The Painfully Alone - Toby Take A Bow. Han drar in många The Smiths referenser i texten då den handlar om ett smiths fan. lyssna själva:
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
wasteapa01: Fuck, jag visste att Tony Tribe gjort den långt före UB40 men att Neil Diamond skrivit den hade jag ingen aning om. Han måste ju ha gjort det jävligt tidigt med tanke på att Tony Tribe gjorde sin version på typ 60-talet?
Still in the bridge
wasteapa01 P20 ja, men de gav credit iaf. syfilis paris och hennes team havdar att de inte ens har samplat nagot \
I´m with stupid--->
Timbaland snodde en synth-line från
Crystal Castles låt Courtship Dating och använde i sitt beat till Ayo Technology med 50 cent och Justin Timberlake. Som tur var blev han busted för det och fick betala en skön summa pengar till Crystal Castles.
courtship dating:
ayo technology:
"I lay chicks like mother goose"
Här är två klipp till där folk har anklagat Timbaland för att ha samplat deras musik utan tillåtelse. Jag vet inte hur sant det är i dessa två fallen men ni får ju bedöma själva:
jag kan fortfarande inte släppa winnerbäcks stöld av hum hum från humlegårn lars, du är en vidrig människa, jag föraktar dig och hoppas att du och alla dina medelklass-akademiker i 25-35 års åldern dör.. omoget men nödvändigt...
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Åkersberga X0 helt rätt. man måste hata honon. jag har extra anledning att hata eftersom han har snott mitt namn. jag råkar med heta lars.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
CiL de va fan de värsta jag har hört, hur kan han? sen att han har ett ankare tatuerat men aldrig ens sett nordsjön är ju en annan sak
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
På ett forum som handlar om hip hop (och där många hyllar Tarantino som den bästa regissören genom tiderna) är det enda pinsamma här denna tråden. Men okej, jag har hört att denna snott grejer från denna . Usch vad dåligt!
http://www.toptensomething.blogg.se
Ööh, okej? Som att övrig musik skulle ha något med hiphop att göra? Vi snackar pinsamma, dåligt fördolda stölder i musikens värld, sådangt som inte har med lån av ren respekt till artisten ifråga att göra, därav pinsamma stölder. Förstår itne vad du ville ha ut av ditt inlägg.
Intressepenisen hårdnar!
SP P29 Den här delen heter "Övrig musik". Om du inte har märkt det än så diskuteras det bra mycket mer än hip hop på whoa.
Sen finns det ingen som helst logik med att jämföra två helt olika medier. Musik är inte samma sak som film. Att illegalt sampla någon annans verk utan att be om tillåtelse inom musik är att detsamma som att stjäla. I många fall är detta även pinsamt när det kommer fram. Därav trådnamnet, "Pinsamma stölder!".
Försök igen.
Hip hop bygger till stor del av att sno från andra. Och Tarantino har byggt upp sin karriär genom att sno hejvilt. Det var det jag menade. Jag tycker det framgick ganska tydligt. Men tydligen behöver jag förklara det. Och alla snor. Get over it.
Linda Bengtzings låt i melodifestivalen är fett kopierad. Jag tänker på Mikas hitlåt; "I can be brown blabla..."
www.myspace.com/saidanderik
SP P29 jo alla är nog mecvetna om det här men när det kommer till pop-musik är det en annan sak. stor skillnad på att sampla något till ett beat än att faktiskt sno ett låtkoncept inom popmusik. och nej jag tror inte alla gillar tarantino så jävla övermycket på whoa. han är väl ok och de flesta är medvetna om att han snor det mesta. som t ex kill bill som vi svenskar borde vara stolta över. antar att du vet vilken film jag menar ;).
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Its all good. Jag ser inget större fel i att bygga sin karriär på stölder (the Cramps tex), allt är redan gjort. Dessutom är det ett himla jobb att hitta hyffsat okända låtar att stjäla från. Så länge det görs med kärlek kan det inte vara ont.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
allt är inte redan gjort. däremot är det ju helt okej att sno element i vissa låtar och sedan göra om det till något eget. men att t ex som håkan hellström faktiskt sno rätt av och dessutom till det sämre är inte helt okej enligt mig.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Och varför mynnar det alltid ut i tafatta Håkantrashningar? Så jävla enkelt. Så jävla fattigt. Och jo, jag har sett Thriller . Så länge det görs med kärlek kan det inte vara ont. Tack.
Producent
2008-03-11 12:17
Blev sjukt irreterad när
Arash fick en hemskt stor hit med låten
Temptation för ett par år sedan som ni säkert mins.
HÄR Jag upptäckte direkt att den var snodd av en några år äldre låt som jag hade inspelad på band. Låten heter
Baila Maria och är en fusion mellan arabiskt och spanskt som verkar ha varit en hit nånstanns i arabländerna. Artisten heter
Alabina och låten är dessutom typ 10 gånger bättre än Arash töntiga låt.
Hittar ingen officiell video men
HÄR låten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kan int länka youtube
men dessa med zeppelin
a påminner jävligt mycke om stairway to heaven
b rak jävla cover (fast page står som låtskrivare på skivan)
Stairway to heaven-låten är ju bara en ackordklyscha. Finns massa andra exempel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men en stöld lär ju innebära att man själv fönekar den, annars är det ju en cover eller någon typ av hyllning. Håkan Hellström har ju aldrig förnekat att han tagit sina låtar t.ex. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
En hyllning är väl när man gör enstaka "stölder", inte när man bygger sin katalog på enbart stölder. Så Håkan Hellström åker upp på min lista direkt. Samt The Offspring - Why Don't You Get A Job , Kent - Max 500 vars gitarrslinga ekade Radiohead-There There första gången jag hörde den. Sen så är det väl ingen hemlighet att Jocke Berg efterapar Thom Yorke en hel del. Against Me! - Stop är ju skapad runt en annan låt och melodi. Sen har vi ju fenomenet när man typ rippar av en egen låt man själv har skrivit, rätt klantigt men Sum 41 är rätt bra på det.
•pave paradise•
En oerhörd överdrift! PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"