I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad är svensk musik? / varför görs ingen svensk musik? - diskutera (om ni orkar läsa)

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2008-02-09 03:40

vad är svensk musik? / varför görs ingen svensk musik? - diskutera (om ni orkar läsa)

ok - två saker innan jag kommer till kritan.

Första - jag vet att det här inlägget förmodligen ligger på fel plats men då detta inte riktar sig till någon speciell genre utan musik i allmänhet så visste jag inte vart jag skulle lägga det. Admin får placera detta vart hon eller han tycker är lämpligt.

Andra - dom allt för många här på whoa.nu som inte har attityden eller engagemanget att föra denna diskution på ett värdigt sätt får mer än gärna hålla sig utanför då i alla fall jag tycker detta är en diskution värd att ta seriöst.

+ Dom som inte orkar läsa hela inlägget (som jag märkte vart helt otroligt onödigt långt) och förstå hela bilden kan gärna också hålla sig utanför - tack!

Så till saken - Jag läste ett inlägg här på whoa.nu från någon av RMH's otroligt irreterande "promotion team" att svensk hiphop va på väg att sprida sig utomlands för att Adam Tensta va med i skvallerbloggaren Perez Hiltons blogg. Det får man ju givetvis ta hur man vill. Jag tog det som ett stort skämt - skulle svensk hiphop va på väg att etablera sig utomlands för att Adam Tensta hade nämnts i en totalt ointressant blogg, av en totalt ointressant person som skriver om helt ointressanta saker om andra helt ointressanta människor? i min mening - knappast. Men detta inlägg födde nytt liv i en gammal fråga hos mig. Hur svensk hiphop är egentligen Adam Tensta eller rättare sagt,  vad är det Tenstas musik som gör att det kan kategorisera sig som svensk hiphop. Han kör electro/garage/dance beats som man gjort i England i 10år på engelska med en amerikansk dialekt? vart kommer det svenska in?. Att den är inspelad i Sverige? Borde inte Brittney Spears första platta, Smif N Wessuns nya platta, Mary J Blige har spelat in ett och annat i landet för att bara nämna några. räknas det också som "svensk musik" - knappst. Jag åkte till Göteborg för 6-8månader sen och hälsade på en gammal vän som flyttat ner dit och på tåget fanns SJ's egna tidning som jag tror heter Kupé. I denna tidning i alla fall fanns en stor intervju med Jill Jonsson som då tydligen hade varigt i Nashville och spelat in en enligt henne svensk country platta - på engelska självklart. Vart ligger det svenska i det? varken musikstilen eller språket är på något sätt relaterat till Sverige. En god vän till mig är värmlänning och precis som alla andra från dom värmländska skogarna är det antingen raggar-rock, do woop eller hårdrock som gäller i musikväg - i hans fall hårdrock. Han förklarade för mig att svensk hårdrock tydligen var jävligt stor utanför Sveriges gränser. Jag frågade om det va något speciellt med den och svaret vart bara - dete jävligt bra, på klingade värmländska. Så jag bad han sätta på något i stereon men för mitt otränade hårdrockshuvud lät det som vilka arga långhåriga gubbar som hälst - mycket röjj - mycket skrik och självklart på engelska. Jag frågade honom om vad som gjorde musiken svenskt och hans förklaring va att dom va från Norrköping, Linköping eller Falköping (jag kommer inte ihåg). Räcker det som förklaring? att dom är från Sverige?
Listan kan göras lång här - Marit Bergman, Lucki Li,  Saharah Hotnights, Snygg Ola, alla