I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Band som bygger på intressanta koncept?

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2007-10-16 12:07

Band som bygger på intressanta koncept?

Har ni några tips på band som bygger sin musik utifrån ett visst koncept? Kom att tänka i dessa banor då jag fann en skiva med Doom Metal bandet "Ea", ett band som nästan ingenting är känt om. Enligt Ea själva så bygger deras musik på ett "dött språk" som de(?) genom arkeologiska undersökningar på något sätt rekonstruerat.

Från bookleten till skivan "Taesse":
Dead Language

"Bandets" sida på metal-archives:
Ea

Allting låter mycket episkt och stämningsfullt, riktigt mystiskt blir det eftersom lyssnaren inte har en aning om vad de tre låtarna (som är från 12 till 22 minuter långa) handlar om.

Tycker ni att det låter intressant och vill höra projektet så kan ni skicka ett PM..;)

Så, nu vill jag ha fler tips på band som på något sätt bygger sin musik på ett annorlunda koncept, bespara mig ICP/Twiztid, Slipknot/Cradle of Filth m.m. då jag redan känner till de banden och inte finner något intressant i koncepten. Helst något som skiljer sig från mängden.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.