I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beirut - The Flying Club Cup - 2007

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2007-09-04 17:18

Beirut - The Flying Club Cup - 2007


Det är nu ca en månad kvar tills Beirut's andra fullängdare The Flying Club Cup släpps och förväntningarna tack vare hypen över Beirut (och smått genialiska frontmannen & låtskrivaren Zach Condon) är skyhöga!

Jag måste erkänna att jag faller pladask över hypen vad det gäller Beirut. Den balkaninspererade debutplattan Gulag Orchestra är enligt mig inget annat är genialisk. Speciellt sett till Condon's unga ålder (21år) och hans talang för att skriva överväldigande låtmaterial. När jag tillslut fick se Beirut live under detta års Roskilde festival så blev ju inte hypen mindre i mina ögon. Det var i mitt tycke den absolut bästa spelningen under hela festivalen och man fick då höra en handfull låtar från den kommande skivan.

The Flying Club Cup som släpps den 9 Oktober har redan läckt på internet och ivrig som man är så passade man på att provlyssna. Jag vill tillägga att jag verkligen rekomenderar er att köpa denna skiva och jag själv har förhandsbokat den på vinyl.

I alla fall, när jag först lyssnat igenom The Flying Club Cup är min första tanke att det var länge sedan jag gillade en skiva rakt igenom så som med denna. Det var inte ett enda spår som kändes svagt utan skivan som helhet imponerade mig rakt igenom. Kan tillägga att jag efter Gulag Orchestra och livespelningen på Roskilde hade väldigt höga förväntningar på denna skiva. Men trots det överskrider The Flying Club Cup alla förväntningar både musik och textmässigt. Beirut är värd all uppmärksamhet och hype och det är inte så svårt att förutse en uppsjö av positiva recensioner nu när skivan släpps i butikerna. The Flying Club Cup är helt enkelt en väldigt bra skiva och en briljant uppförljare till Gulag Orchestra.

Hoppas verkligen att de iom skivsläppet tar sig till Sverige för en spelning!

Beirut - The Flying Club Cup 5/5

 

"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"