I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför har poplåtar blivit längre?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-04-14 14:08

Varför har poplåtar blivit längre?

Tidigare (50 60 (och 70?)) så var poplåtarna nästan alltid under 3 minuter medan idag är de nästan alltid över 3:30

Varför är det så?

Säljer det bättre?

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-04-14 14:09
......för en kort låt (2:40) kan vara bra och lyssnas på om och om igen på ett annat sätt än en 3:50 låt kan.

2007-04-14 21:33
bra fråga. kanske man känner att man nöter in låten bättre om man hinner med en extra refräng, ett break eller whatever.

men få saker är ju så kraftfulla som en riktigt bra kort låt.

men back in the day som du nämner kanske poplåtarna var snabbare, rakare oxå eller så...
skriv kort, helst inte alls
Producent

2007-04-14 22:45
När låtar spelas på radio så får de betalt per minut tror jag, kan kanske påverka lite. Men filmer nugörtiden är också längre, förr i tiden var filmer nästam alltid 1 och en halv timme, nu e de alltid 2 timmar minst.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-04-14 23:58
Det har med formatet att göra...tidigare trycktes skivorna på vinyl (45:or) vilket gjorde att det bara fick plats så & så mycket musik på en sida. Man hade inte plats helt enkelt. Om du kollar på vissa gamla skivor så har dom "Bla Bla Bla part 1" på ena sidan och "Bla Bla Bla part 2" på andra, vilket gjorde låten längre. När sedan LP:n (LongPlay) kom blev låtarna längre.
''If life was prison, music would be the yardtime''-Gift of Gab

2007-04-15 02:51
Patito  vad vis du är:D ..i like it
Iam Not My Hair,Iam Not This Skin,Iam The Soul That Lives Within'

2007-04-15 12:05
Damn Patito, här såg jag min chans att briljera med mina kunskaper och så kommer DU... :P
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-04-15 17:19
Aha.....fan vad tråkigt...

Hade väntat mig mer ett svar som 'det var mer hjärta i branschen på den tiden'

Men det lät ju logiskt....