Indie rock
Vilka är era favorit indie rocknroll band? Mina är: Bloc Party Flaming Lips Franz Ferdinand The Killers Vilka andra band bör jag kolla upp?
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
Alternativ rockmusik som inte släpps på stora skivbolag, eller åtminstone låter som att den inte släppts på stort skivbolag. Nirvana kan sägas vara indierock, på sätt och vis, även Sonic Youth. Även om man kan se Nirvanas genombrott som brytpunkten mellan alternative/underground och indie. Normalt förknippar man indierock med band som Posies, Sebadoh, Yo La Tengo och Pavement (bland många andra). Band Duude borde kolla in (jag gillar inte alla de banden, men de är värda att kolla in i alla fall): Interpol Hot Hot Heat Razorlight The Arcade Fire Dogs Die In Hot Cars The Libertines Neutral Milk Hotel
Gillar man hela den postpunk inspirerade vågen i England nu, så bör man gillar Newcastlegrabbarna i Maxïmo Park.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Av de redan uppräknade så gillar jag Bloc Party och The arcade fire rätt mycket. Men vettefan sen vad man räkna som indierock.
Still in the bridge
Alla amerikanska 80-talsrockers typ Husker Du, Dinosaur Jr, Sonic Youth, Big Black, Scratch Acid, Das Damen, Minutemen, Pixies,Butthole Surfers, Saccarine Thrust mfl...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag visste inte att killers och nirvana räknades som indie. annars är smiths alltid dom bästa. fast det kanske itne är pure indie
äsch, kör bara direkt på britpop ffs = BLUR !
kichi
THE LIBERTINES !!!! Bästa som finns. Släppt två album "Up the bracket" och "The Libertines".
Block Party är nice , du kan ju kolla upp
The Rakes som arbetat med samma producent som Block Party ( Paul Epworth) på deras debutalbum "Capture/Release".
Tack för alla tips! Har bara hunnit kolla in The Libertines, Hot hot heat, Interpol och lite annat.. väldigt bra!
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
glöm inte the shins, smashing pumkins, tta och south
visst
Rooney. Riktigt bra band.
"Don't schsch me motherfucker"
skitsnack TTA är mycket, men det är väl aldrig indie-ROCK?
flowerpower Jag förstår hur du menar, men indierock är ju faktiskt relativt annorlunda än annan rock, särskilt när det gäller textinnehåll. Från att man generellt delade av indierocken från den vanliga alternative-fåran, man började tala om indiepop och det började dyka upp subgenrer som typ shoegaze så tycker jag faktiskt att indie är ett användbart genrebegrepp. Det finns t.ex. saker som är gemensamt mellan indiepop, indierock och indietronica som gör att epitetet indie är användbart.
Eksem Kan du inte ta en snabbskola vad som skiljer indiepop-, rock- och electronican från det övriga då? Menar du att indie skulle vara en egen genre som shoegaze är?
Shoegaze är ju en undergenre till indie, i alla fall i mitt huvud :) Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är utom rent text- och attitydsmässigt som gör att det går en röd tråd mellan Pavement, Belle & Sebastian och Baxendale, men det hörs, defintivt. Jag tycker att det finns mer gemensamt mellan Pavement och Baxendale än det finns mellan säg, Pavement och Alanis Morissette. Blir det tydligare då? Annars, lyssna på Death Cab For Cutie (ellr Rilo Kiley, men DCFC är bättre ;)) och Postal Service, bättre koppling indierock-indietronica går ju inte att tänka sig. Vore jag musiker skulle jag säkert ha mer att säga om saken, men det jag vet är att när någon säger indiepop, så vet jag ungefär hur det kommer låta.
Shoegaze är (mesig?) indiepop som utövas av blyga personer, eller? Jag vet i alla fall att namnet uppkom ur att de bara kollar ner på sina skor när de uppträder.
www.bryanlustig.com
the arcade fire interpol the flaming lips min topp 3
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
death cab for cutie och pixies är favoriter här..
•pave paradise•
Många, många bra band har nämnts här! Men om du gillar Bloc Party och Interpol tycker jag du ska kolla upp ett band som är snäppet vassare enligt mig:
The Stills! Bra inlyssningslåtar är
Lola Stars and Stripes ,
Gender Bombs och framför allt
Changes Are No Good ! The Stills är ett band som sorgligt få känner till. Debuten "Logic will break your heart" kom 2003, uppföljaren är på väg!
You love New York / But New York don't love you
Still in love song är det enda jag känner till med The Stills. Den är bra dock!
www.bryanlustig.com
Franz Ferdinand, sen finns det inga fler.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?
BRYAN Still in Love song är bra ja, men däremot inte så talande för hur de egentligen låter. Kolla in skivan så får du se!
BRYAN P19 Shoegaze är mer en subgenre inom postrocken, typ My Bloody Valentine, Slowdive och Sigur Ros
Elephant 6 banden typ , Elf Power,The Apples in stereo,Beulah,The Olivia Tremor Control.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till
Deerhof, Echo is your love och Broken social scene är förövrigt riktigt bra, och kan väl klassas som indie rock, eller iallafall nånting som folk som lyssnar på indie rock skulle gilla.
Still in the bridge
Ja kolla upp Arctic Monkeys också..!
Death Cab
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
Danskarna Figurines?! Är dem Indie då?!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Äldre Stone Roses Teenage Fanclub Ride My Bloody Valentine Charlatans Catherine Wheel Tidiga Verve Pere Ubu Nya The Music Doves Vet inte hur mycket av det här som verkligen är indie?men jag tycker de förtjänar att nämnas Manchester var utan tvekan 80-talets Musikstad nr 1..Och influenserna från den tiden kommer hålla i decennier!
'My tec'll roast ya body faster then Ferrari's Testarosa'
Tidiga Radiohead
Stone roses kan väl knappast räknas till Indie ROCK!?
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
The Replacements Sjukt bra indierock band från samma scen som Dinosaur och sonic youth.
Placebo kanske..
Still in the bridge
systersara Vad sjutton är alternativ indie? Teen Anthems?
Låtar: Broken Social Scene " Stars and sons" The rapture "house of jealous lovers" Yeah Yeah Yeahs "maps" Checks These Out
Teen anthems är gryma! I hate oasis and i hate the beatels la la la
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Buck - hello holland
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Klassist: Som den sex-atlet jag är nämde jag givetvis Pixies i mitt inlägg. Amerikansk 80-tals-indie>all annan indie. England har alltid tyngts ner av sina idiotiska musiktidskrifter som alltid varit intresserade av ett nytt Beatles (läs:melodiskt gitarrpopband) och kortlivade trender (är jag den enda härinne som är gammal nog att komma ihåg Darling Buds, Wonder Stuff, Adorable, Menswear och Shed Seven-fem "the next big thing" som var totalt värdelösa). Amerikansk indie-rock skadades något fruktansvärt efter Nirvanas genombrott men på åttiotalet... Inga stora skivbolag som brydde sig, ingen hype, ingen riktig scen-bara ett gäng grymma band som ville ta tillbaka gitarrocken till det sena 60-talet/tidiga 70-talet soundmässigt (och "alla" vet att rock var bäst då) samtidigt som de blandade in punk-och hardcore-influenser... Och samtidigt var MTV inne i sin rock=MDire Straits, Queen och Tina turner era...
Grabbar grabbar! Ska ni lyssna på Indy rock så ska ni kolla in bandet teenage fanclub där har vi bandet med både humor. Men att kalla ett band Indy som blir stora och koversiella är lite fel, Indy musiken bygger lite på idén, inte tillhöra något bolag, inte sälja sig osv ni förstår principen. Men kolla in bandet dom är bra! //Marky
We´re just ordinary people// SB´Jiggedy
Teenage Fanclub tycker jag är indiepop och inte indierock. Indie tycker jag idag inte nödvändigtvis innebär att ligga på independentbolag, jag använder det mer om ett sound (de flesta av banden jag sorterar in under indie är dock för det mesta på indiebolag). Jag menar, Robyn och Timbuktu är ju mer indie än vad Broder Daniel är.
Klassist: Tror att Eksem syftade på att Robyn och Timbuktu ligger på skivbolag som är "mer" independent än det som Broder Daniel ligger på.
Still in the bridge
Tycker Indie mer är ett sound än skivbolagstillhörighet
Ja, då är vi väl överens allihop.
Wolf Parade spelar ju jäkligt skön musik
Indierock? jag har fan aldrig hört namnet förr, det är fan inget som andvänds särsillt frekvent om det nu finns, iaf inte sverigie... (ps. Franz Ferdinan är ju iofs pop snarare än rock)
eksem: nirvana var ändå grunge ju.
Whoa.nu's enda B-kändis 2003.
PULP och Pixies är så jävla bra
The Great Gonzo fuck face
klassist: popig rock klassar jag hellre som pop, blir tydligare. skulle tex påstå att strokes är pop också. Rock klassar jag det som är mer självklar rock samt olika typer av metal/hårdrock och dess subgrener, mest för att dem tagigt pantent på begreppet. Och det blir då förrvirrande att kalla den popoiga rocken rock, även om den kanske är just rock. blir tydligare att prata om pop tycker jag.
Henkeee Alltså, grunge är ju ändå en undergenre till alternative rock, och indierockbegreppet började ju skiljas från alternative-begreppet ungefär samtidigt med Nirvana, och på så vis skulle ju Nirvanas mainstreamgenombrott vara en ganska bra brytpunkt att använda sig av. Vad det gäller grunge förresten, inte lät Nirvana som de andra grungebanden egentligen? Vad har de med Pearl Jam att göra egentligen? De råkade mest komma från samma stad. Posies ramlade ju också in i grungefacket utan att egentligen ha något att göra med den scenen.
Eksem: Det är tvärtom, tidiga Nirvana (Bleach, Blew-epn) var så mycket grunge det kunde bli. Pearl Jam däremot hade aldrig nåt med grunge att göra utan var ren retro-stadiumrock. Alice In Chains var hårdrock med luffiga kläder, inte grunge. Vet inte hur ofta jag tatt upp detta här på Whoa, dagens kids är minst sagt förvirrade på denna fronten...