I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-09-15 20:36

"negersången"

Hej jag lyssnade på p3 under sommaren, en låt som hette något liknande antingen "negersången" eller typ "negerjazz".

Det är en riktigt gammal låt (60tal?) , och det är en jazz låt. Jag skulle gissa på att det är antingen alice babs eller monica zetterlund... men eftersom det var ett tag sedan och eftersom jag inte har öra för dessa sångerskors musik annars så kan jag inte identifiera vem det är.

Sången är glad och det handlar inte alls om något rassistiskt utan snarare skildrar den tiden då "negrer" blev mer och mer accepterade och om deras glada kultur. Sångerskan nämner "en vit som vill vara svart och en svart som vill vara vit" och jag vet inte mer vad man ska säga... tror hon beskriver hur den svarta musiken är också och hur den svarta dansar.

Jag har letat efter låten på google och ginza men hittar inte så jag hoppas att någon i whoa vet vad det är för låt och vem som sjunger. Tack för mig.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.