I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

någon som kan fixa fram ett patios/svenskt lexikon?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2009-03-29 16:58

2009-03-29 19:00
går det inte bra med engelska?

detta exempelvis: Länk till http://niceup.com/patois.txt
Mabuhay!

2009-03-30 12:23
Vill man fila på sin patois är det nog en fördel att man åtminstone är halvdan på engelska till att börja med. Ville bara säga det.
Intressepenisen hårdnar!

2009-03-30 23:09
Kolla in Länk till http://hem.bredband.net/alxsch/htm/ordbok.htm mitt eget lexikon från Jamska(Jämtländska) till Jamaicanska(Patois).

Kanske lite smalt användringsområde men ändå

2009-03-31 15:39
Patios lexikon? Tjenare! Sen är ju detta slang och sprunget ur att "whitey" inte ska förstå!

2009-03-31 16:48
Borde man då låta bli eller vad menar du?
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-01 17:40
patois är en kreolsk variant av brittisk engelska och inget slang...

sen säger det ju sig självt att språk och uttal i ett 3djevärldenland skapar mer slang och variationer iom sin mer inofficiella status jämfört med tex svenska institutioner som svenska akademin där vad som e korrekt är mer befäst
Mabuhay!

2009-04-02 01:08
Ja, patois får beskrivas som ett kreolspråk med superstrat/substrat engelska samt diverse afrikanska språk, kanske framför allt yoruba. Att det finns många slanguttryck och framför allt många alternativa stavningar beror på att den skrivna traditionen ligger långt efter den muntliga. När stavningen förvanskas följer uttalet ofta efter på samma spår, och den nya stavningen fossiliseras och ses istället som ett slanguttryck, vilket uppenbart har skett ofta i patois.

När det muntliga språket är så mycket starkare än det skriftliga inom en kultur så är det naturligt att variationerna blir större eftersom man inte har en nedtecknad standard att gå tillbaka till och kontrollera. Detsamma gäller för svenska - sedan vi börjat skriva allt mer så har vi i större utsträckning anpassat vårt uttal efter hur ordet stavas. I ett samhälle där förhållandet mellan muntligt/skriftligt språk är omvänt är det tvärtom så att stavningen anpassas efter hur människor i allmänhet uttalar ordet.
Rat-ta-tat loving since 1985

2009-04-02 10:35
Apropå skriftligt språk och hela fadderullan, är inte också typ var 4:e jamaican analfabet?
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-02 10:42
Googlin, angående analfabetism på Jamaica. Drygt 13,3% av befolkningen, då var det avklarat.
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-02 13:17
13.3% analfabetism är av samma storleksordning som Kina (ungefär 15%). Skillnaden där är att skriftspråket har enormt hög status, men det är svårt och tar tid att lära sig, och alla får inte chansen.

Någon som vet hur stor del av jamaicanska barn som går i skolan?

2009-04-02 18:01
Svårgooglat ämne, sprang in i lite siffror över Jamaicas statsskuld dock:

... Jamaica will still face a big problem of debt, servicing of which, for the fiscal year, was estimated to cost over J$160 billion, or nearly 60 per cent of the national budget. Devaluation and rising interest rates pushed that cost higher. At around 140 per cent of GDP, debt is a real deterrent to decent economic growth in Jamaica. It siphons money away from real-economy investment - by the Government and the private sector.

Skrämmande. Kanske dags för I-länderna att börja skriva av lite skulder snart igen...
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-02 19:03
wasteapa01:

här är ett skolarbete i samhälle c som jag har gjort angående ämnet: http://www.zshare.net/download/58088805b2669f4e/# . IMF är till stor del ansvariga för jamaicas ekonomiska situation, och det är dem man bör trycka på om skuldavskrivning.

jag rekomenderar även filmen "Life and debt" som behandlar ämnet
 biffko to di world

2009-04-02 21:31
This is what I call conscious reggae fandom.

2009-04-03 19:36
Aldrig fel att frossa i lite statistik och siffror! Skicka lönen till Jamaica du med.
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-03 20:21
Nah, jag skickar redan mina cash till kidsen i Mozambique. Men om jag hade mer pengar så.