omvända samplingstråden...
samplingstråden verkar ju handla om att nämna reggaelåtar som blivit samplade, men mer intressant, och antagligen ovanligare, är samplingar från andra genrer som används inom reggae i Shaggy - Oh Carolina används samplingar från: The Folkes Brothers - Carolina (som också hela låten är baserad på) Henry Mancini - Peter Gunn det är den enda jag kan komma på nu, så fyll på vetja
inte för att jag vet 100% att det stämmer, men Virus-rytmen måste ju ha samplat britney spears' hit me baby one more time. precis i början på varje "8:a" är det ett ljud som låter som nåt från den låten
www.myspace.com/roughlynx
den ~98 rytmen (bl.a beenies "sim simma...") innehåller samma ljud som en låt med the roots (från illadelph halflife - plattan) har ingen av låtarna på mp3, därför blir det lite vagt.
DreamOne: kan ju vara nåt presetljud från nån synth också, nästan så att jag tror det är det i låten jag pratar om
Johnny-V8 P29 det kanb det definitvt va, även om jag har svårt att tro att de skulle släppa en låt med henne byggd på presets men jag vet fan inte...
för övrigt heter rytmen du pratar om Playground ;)
DreamOne P22 stämmer bra det, minns jag rätt gjorde även ARP en cover på texten
Johnny-V8: section från illadelph, kommer ihåg att jag också tänkt på det. tog ett tag innan jag kom på vilken låt jag hört det ifrån
Elephant Man - Mama från albumet Comin 4 You vs. Jennifer Lopez - If You Had My Love... tycka vad man vill om Jennifer men Energy God har en nice cut på den
"The beast looked upon the face of beauty. Beauty stayed his hand, and from that moment he was as one dead"
Schputnix P23 yes rytmen heter Latino och finns som rytm-album släpp på greensleeves tillsammans med boasy gal riddim.
måste dock säga att bl a beenie mans och bujus låtar på rytmen slår eli med hästlängder
DreamOne P22 aha.. då vet man, komma snabbt å tänka på den.. Comin 4 You var min första dancehall-platta så den har etsats sig fast i hjärnan =)
"The beast looked upon the face of beauty. Beauty stayed his hand, and from that moment he was as one dead"
DreamOne P22 elephant & beenie körde ju på latino tillsammans, eller gjorde beenie en egen version oxå?
NuttyDread P25 ja han har en egen låt på den med som heter ring pon finga. grym!
kolla även in capletons "crazy looks" på samma rytm btw
jenifer lopez låten som rythmen till Crazy Look är bygd på är väll i sin tur baserad på/snodd rakt av från I Got 5 On It av Luniz om mitt minne inte kopplar fel. hoppas det går att förstå vad jag menar, blev lite rörigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jennifer lopez låten heter if you had my love som saba tooth & Cecile gör en cover av på latino rytmen... ingen av dom har något gemensamt med I got 5 on it, i alla fall inte i mina öron
Mabuhay!
Daddy-Dan: jag som misstog mig och blandade ihop låtar då.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
enya - sail away samplas i buccaneer - fade away blev jag påmind om när jag lyssnade på westcoastclashen (för det är väl samplat och inte bara covrat?)
Ward 21 nån låt på mentally disturbed plattan använder sig av samma sampling som nån låt på biggies ready to die. Ska kolla upp när jag kommer hem.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
shy fx feat uk apache - original nuttah (visserligen jungle men ändå) har samplat ljudet i inledningen från en cypress hill låt
45 clash är fett underskattat
en rätt uppenbar: jay-z - lucifer (kanye west prod.) har samplat chase the devil med max romeo sen 3 reggae/dancehall-låtar som samplat andra reggae-låtar är ju: jr gong - welcome to jamrock (ini kamoze - world a music) mr vegas - must com a road (barrington levy - prison oval rock) t.o.k. - rise di gun - (barrington levy - murderer) sen finns det ju givetvis en UPPSJÖ av reggaelåtar/riddims som samplat/lånat eller helt enkelt är remakes på tidigare reggaelåtar, det är ju nästan en grundsten i genren. men ovan nämnda tre tycker jag är lite annorlunda och har mer samplat originalen på "hiphop-manér" eller vad man ska säga...? aja ni fattar säkert om ni hör/har hört låtarna over n out
Vad heter rytmen från några år tillbaka som Shabba Ranks bland annat red där de samplar Ice T när han säger »Original Gangster« från albumet och låten med (nästan) samma titel?
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
Hotmilk aka shine & criss kallas den.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
Näe ... det gör den inte. Shine & Criss är en helt annan låt. Fast jag vill minnas att låten jag tänker på också är en gunman lyric 'ting!
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
ba ba boom / shine & criss heter rytmen. låten heter shine & criss.hot milk / can't stop this är ju den med bl a "murderer" och "100 lbs of collie weed" kan dock inte säga med 100% säkerhet att inte shine & criss också kallas hotmilk....
mc_svålen; Hmmm ... måste be om ursäkt. Det var ju visst Shine & Criss ! Blev nog fintad av att du kopplade den till Hot Milk då jag är 100% på att det inte var på den rytmen. Shabbas cut på Hot Milk (som jag känner till ... finns väl sannolikt fler) är ju Respect där han prisar chattarna som skapade fundamentet. Enligt mig Shabbas bästa låt. »Order of Merit to the foundation of the music! To all the godfathers who set it! «
Eye of the tiger riddim - Survivor Eye of the tiger hehe:P
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Reel 2 Reel - I like to move it ---> Marchout Riddim Technotronic - Pump Up The Jam - Limbo Riddim Jag kan svära på att förra årets Battlefield riddim(Spragga's - All about them) bygger på nån gammal Euro klassiker med med 2 Unlimited eller nått liknande...
Jag tappade allt där, shine and criss är naturligtvis Ba ba boom och inget annat. Sen är det ward 21 -going going gone som har samma sampling som i Notorious Big -Warning. Ward 21 upprepar samma som biggie säger i början.
Shaggys "It wasn't me" (hardcore reggae förövrigt) måste ju vara samplad från WAR's "smile happy", eller bara snott melodin.
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
undrar om nån kan svara på vilken låt detta är ifrån: "memories don't live like people do, they always remember you..." vet att den finns i både beenie man - memories och mos def - travellin man, men vem var först med den?
finns en jacob miller låt där melodin nästan låter helt plankad från dave brubecks take five
Fugees "Fugee-la", låter misstänkt lik L.J.M's "Ooh la la". Sly & Robbie-produktion, typ 1990. Chansen är väl dock rätt stor att den inte är ett original heller, eller? grymt fet produktion iaf, jag älskar sån post-digital lovers hehe...
Lite roligt kuriosa med Fugee-la är ju att Akon drar några verser från call mr madden i sly & robbie remixen...
har inte hört... sly & robbie-remix av fugee-la alltså? eller är jag snurrig?
apropå Ward 21 ovan. president of hoochieland från skivan mentally disturbed är ju samplad vet inte vad orginalet heter men det är också använt av Rusiak(tror jag det e) kan höras i bloodpool med flimpoman också
Mabuhay!
Daddy-dan; Den infamösa Off the Record/Suckers samplingen. Kommer från soundtracket till franska filmen Taxi vill jag minnas.