I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad betyder Bombaclock?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2008-03-11 16:18

Vad betyder Bombaclock?

Tjenare. Precis som topic lyder behöver jag lite hjälp med ordet "bombaclock" som ofta används i reggae texter. Tacksam för seriösa svar.

/Kakm

Nae men ärligt.. Jag driver bara med dig, vad jag än skriver.

2008-03-11 16:19
bombaclaat? typ blodig tampong, skällsord typ

2008-03-11 16:20
1. Bombaclaat

Bombaclaat refers to an underwear. The root Bombo means ass, thus an ass cloth or underwear and not a tampon as some mistakingly say.
Most commonly used as a swear word in Jamaican society. It can be very offensive to some. It can also be used as an adjective like fcuk.

Me waan know wah do dis bombaclaat bwoy?!

Why the bombaclaat u don't leave me alone?!!!!

2. bombaclaat

A curse word meaning "what the hell" or "oh shit" or "idiot"

A whey di Bombaclaat gal put mi shoes.
Bombaclaat, look whey just happen

1) A woman's bloody tampon.
2) A stupid person
3) A central term used in any persons recollection of jamaica, rastafarians, or a Sean Paul recording

'yeah the locals loved me, whenever they saw me they'd say "hey bombaclaat your wife wanna ride in me banana boat, seen", '

2008-03-11 16:26
kanske ska lägga det i reggae forumet? har för mig att det betyder en drös olika grejer beror på vilket sammanhang

har gört att det kan betyda mens bla att nåt är galet 
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-03-11 16:28
Jag gör så. Flyttar tråden, that is.

2008-03-11 18:17
or a Sean Paul recording

LOL!!
Mabuhay!

2008-03-11 18:21
Bambatant!!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /

2008-03-11 18:23
ha ha!!
Mabuhay!

2008-03-11 23:36
Bombaclock:

Förlåt, jag var bara tvungen. Snälla banna mig inte ;)
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-03-12 03:41
asså inget emot Kakmonstret lr hans fråga men Bombaclock gav mej ett rejäl smile.Kul d låter när man säger det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 10:52
Det som referras till blodig trasa eller tampong måste vara blood claat eller blood cloth. Det kan ju vara så att man tycker att blodpropp, engelskans blood clot, är ett svärord och det tycker jag låter nog så hårt, eftersom blodproppar är en ganska vanlig dödsorsak i dag :)

2008-03-12 12:15
som påve_one säger
det finns ett flertal variationer på ordet dessutom.

BomboClot
BloodClot
RasClot

osv, samtliga är skällsord som yttras titt som tätt bland mindre glada personer till andra mindre glada personer. vad ordet/en betyder mer exakt skiljer sig väll lite beroende på vem man frågar, det är sammanhanget som ger ordet sin egentliga betydelse.
det kan användas för att yttra något negativt om både personer och/eller saker som man inte gillar helt enkelt.

Rasclot tex skulle kunna innebära något i stil med en "smutsig Rastafari" (lr en Oäkta Rasta, dvs en som inte lever Ital tex). där Bloodclot skulle kunna vara mer riktat till en inte "renrasig" Afrikan/Jamaikan, möjligtvis en som har en vit och en afrikansk förälder?
rötterna till dom här skällsorden är nog ganska svåra att definiera exakt idag då orden har använts rätt länge nu. men som sagt, det är skällsord, och precis som med alla andra skällsord kastas runt mer lr mindre hur som helst nuförtiden
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-03-12 12:28
vad jag menade var att när vi idag i sverige tex säger Fan eller Jävlar så associerar vi ju inte ordet med Djävulen längre. även om det var därifrån orden uppstod från början.
"Akta så inte Fan tar dig!" osv :)
ords betydelser och användnings områden förändras allt eftersom vi förändras.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-03-12 15:09
 förolämpningsord .

2008-03-12 19:38

Kakmonstret är oändligt tacksam för svaren, och ett litet flin åt bomb-bilden. :)

Nae men ärligt.. Jag driver bara med dig, vad jag än skriver.

2008-03-13 20:35
hahaha liknande bild ja fick upp i huvet när jag läste rubriken

2008-03-13 21:29
Shit, snart har ALLA sett Shottas.
Intressepenisen hårdnar!

2008-03-13 22:05
nej men snart börjar alla fundera vad deras idoler säger varrannan rad

2008-03-13 22:07
För övrigt är Ky-Mani Marley lika bra på att snacka patois som Sam i Sagan om Ringen-filmerna talar brittisk engelska.
Intressepenisen hårdnar!

2008-03-14 01:57
kanske för att han är född i Usa o bott där sitt hela liv nästan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-14 02:00
sen att säga att han e keff på patois är dumt o säga,killen har det i blodet...det e inte att han pratar kefft ,det fula är att han blandar...så brister finns det på vissa lines i filmen...

2008-03-14 02:06

bomboclaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat

2008-03-14 13:20

Jo, jag vet, men jag var bara tvungen att säga det.

Intressepenisen hårdnar!

2008-03-17 14:20

2008-03-18 21:12
Vad är det för låt här ovanför i klippet?
Two negative signs is an equal sign = Multiply double negative you get a positive all the time.

2008-03-19 01:02
Miixed F20
Det är World Jam rytmen, som bl.a. Jr. Gong hade sin Welcome to Jamrock på. Pete Rock var ju med men vilka de andra är vet jag faktiskt inte, jag får ju känslan att det var från något mixtape eller så...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-03-19 01:04
Eller så hade jag tänkt på att bara klicka på videon innan jag skrev, då hade jag t.ex. fått reda på att det var: Pete Rock - Ready fe war feat. Chip Fu & Renee Neufville...

2008-03-19 11:36
Fetaste låten från nya Pete Rock skivan. Bästa cuten jag hört på World A Music rytmen!