Liknande dubplates i Sverige.
Jag har funderat lite och tänkte att det går bättre om man är fler som hjälps åt. Det finns ett antal dubplates som soundsystems i Sverige har som är liknande eller nästintill identiska. Ett exempel är ju Icecream sound med johnny osbourne som flera sounds lär ha. Ett annat är väl fallet där topaz och trinity spelade nästan identiska dubplates med sanchez. Jag minns inte vem det var som spelade Frenzy och vem som spelade War. Efter General levy´s besök i förra veckan funderar jag på hur många det är som har Incredible. Sen har väl de flesta sounds även million stylez miss fatty fatty. Kort sagt vet ni någon annan låt som jag har missat? Eller har ni bara något att säga om det hela.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
umm det lär ju finnas ett gäng om man säger så..
www.myspace.com/roughlynx
hmm, hjälps åt.... Det innebär i detta fall att du vet vilken tune ett annat sound cuttar,,,,.. Lr? Ibland kann det ju fungera men enligt mig är det roligast då du kan "översaska" med vilka tunes du cuttat... Då det gäller Johnny Osbournes Ice Cream Sound är ju detta en låt som bör finnas i din box, det tycker iaf jag... Men man kan ju göra så att man gör fler dubs med samma artist så har man något att välja på.... Dock går det ju inte alltid att göra relaterat till ekonomi..... Respect MC S!.......
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."
undrar också lite vad du menar med "hjälps åt"? du vill bara räkna upp dubs som du/vi vet att fler än ett sound i sverige har eller? o så du inte cuttar samma kanske... ;) aja fattar inte grejen riktigt. om du cuttar nåt som du vet att ett sound har som du ska möta så får du la antingen göra om den på nåt sätt så den blir speciell, alt hoppas på att kunna spela den först.. fred ut
Nej, jag tänkte inte ha någon sorts lista för att veta tunes jag inte ska cutta. Tänkte bara om det finns mer låtar som ni vet finns. Det vore lite roligt att veta.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
kingston town har jag hört en del liknande, sibili dong dong its a rudeboy sound its "bla bla" sound..
http://boomwahdis.blogspot.com
boom wha dis med burro banton är ett klockrent exempel.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Boom wah dis hade jag glömt av. Dessutom är det väl ett antal som har they gonna talk med beres samt stealing med john holt.
Nej, Ice Cream Sound BÖR inte finnas i ens dubbox, om man inte STRÄVAR efter att vara copycat-sound... Go cut some original tune boooyyyyy!
Har hört att en del sound har "Trying to conquer me" & den är ju hur fet som helst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är väl sjukt vanligt att sounds har samma dub. Artisterna har väl ett standard sätt som de voicar sina dubs på? Problemet är väl kanske ännu större för oss utanför Jamaica. Det känns som man måste vara med själv vid inspelningen för att det ska bli riktigt bra dubs. Annars blir det nog mest standardframförandet. Såg en sida på internet för länge sen där man kunde fixa dubplates. De hade en mall man skulle fylla i: artist, låt, rytm, namn på sound och selectors och "areas to big up". Säger väl det mesta?
Voica vad ni vill och gör det originellt...
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
Yo SoulRebel.... Du skall få höra lite Iregular tunes.... En bra regel är ..Cuttar du en regular, cutta även en speciall... Vad det gäller MV box är väl även denna ful av regulars... Junior X, Beres Rock away, Terry Linen, Freddie MCG, Folly Ranking Mr Osbourne, Barrington Here I come, Beat dung di fence quench aid, Terror Fabulous No retreat No surrender etc etc... :) Go Cut some Original tune bwooyyyy!! "Trying to conquer me" även denna låt är en "regular" Skall du ha Iregular tunes får du voica dubs som du inte hör i dagens clasher.... Dom flesta tunes i en clash 2007-2008 finns i grannens dub box... Respect..!
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."
Nästan alla spelar Trying To Conquer me med Horace Andy. När vi valde att cutta den med Freddie blev han både förvånad och glad, alla andra ville göra Push Come To Shove. På orginalrytmen... Visst har vi en del regulars, men inget så urbota tråkigt som Ice Cream Sound. Jag vågar påstå att vår box innehåller fler irregular dubs än något annat svenskt sound. Problemet är att detta sällan upskattas tillräckligt i Sverige. Detta var dock inte min poäng. Jag hade problem med påståendet att man BÖR ha vissa regulars. Varför? Att det blir så ändå kan vara oundvikligt men att sträva efter det känns som motsatsen till all kreativitet. Samma sak med att gå och voica låtar som man vet ens konkurrent har för att sen kunna spela dem först. Då kan man lika bra byta namn till Topaz.
jag tror det enda sättet att reda ut det är en clash > > > IRREGLUAR WAR : MILLION VIBES vs RASTOTT
på clashen i sommras vill jag minnas att topaz körde en dub som var praktiskt taget identisk med en axxionpackdub som fanns med på en liveinspelning från nån clash som fanns på axxions hemsida förut. enda skillnaden var att topaz sa topaz sound och axxionpack sa axxionpack. kommer inte ihåg vilken dub det var men det var fan ingen stor skillnad..
45 clash är fett underskattat
Ok, jag kanske överdrev med att vår box är så jävla mycket mer irregular än alla andras, men poängen är fortfarande att det är vad vi stävar efter, och i den mån det inte stämmer beror det på som jag sa att man kommer ingenstans i Sverige med en sån box. Många vill höra de senaste och/eller största låtarna, eller customs, och detta är något vi fått ta hänsyn till.
I alla fall, no worries rastott, no disrespect intended.
det är ju en balansgång vad man väljer att voica för låtar. folket måste ju känna igen låten du har som dubplate, annars får den ju inte amma effekt. Visst är det beroende på vilken artist man väljer att voica med, men om det är en artist som bara har en hit så är det ju rätt menlöst att voica en annan låt med vederbörande artist. tex. t.ex. att voica någon annan låt med VC än by his deeds känns ju rätt mycket som slöseri med stålar. no offence million vibes, men freddie mc gregor sjungandes trying to conquer me på real rock kan aldrig mäta sig med horace andys trying to conquer me på bunny lees rytm. den må vara vanligare, men ack så mycket fetare. man får inte glömma varför en låt blir voicad av många sounds, antagligen för att det är en fet låt från början. Och det är ju rätt svårt, för att inte säga omöjligt att vara ett sound 2008 och bara ha irregulars, det är ofrånkommligt att inte ha regulars i sin box. Man kan ju undvika dom vanligaste genom att t.ex bara byta rytm på en "regular" låt. Voica tex. inte beres hammonds groovy little thing på far east. voica inte luciano på taxi. det har NUFF sounds gjort innan. hitta på nått eget typ! Däremot finns det ju möjlighter att vara kreativ med artister som johnny osbourne som har en fet katalog bakom sig med många big tunes, och i det fallet känns det ju rätt fantasilöst att voica ice cream sound som förövrigt är ett stone love anthem från början (och fruktansvärt uttjatad)
nej, jag håller med, det är sjukt svårt att alltid undvika upprepningar. vad gäller trying to conquer me är den för mig med horace andy så väldigt starkt förknippad med rodigan, det var ju en av de dubs som etablerade honom som clash selector i början på 80-talet, och därför tycker jag det känns bättre att vi har den med freddie. drömmen vore för mig att ha den med delroy wilson, men han dog ju 94, så.... är det förresten bunny lee som producerat den rytmen som horace kör på? fick för mig att det var winston riley? och ja, det är en sjukt fet rytm. när tiger & co kör över den på tapes med black star är det så bra att jag vet inte var jag ska bli av :)
Själv ser jag helst Delroy W eller Puddy Roots sjunga "Trying to Conquer me". Men Roddigan Cut är mkt fet.... Troligtvis spelare det en stor roll att det är så längesedan han cutta den..... Personligen älskar jag gammla foundation dubs där man hör dagens "elder artist" som unga.... Wiikiid!! Sedan älskar jag även det som Soulrebel talar om, gammla foundation soundtapes med live artister..... fetttt!!!!!!!!
svålen: Vad är det du vill att vi hjälps åt med? Fattar inte riktigt frågeställningen...
....hjälps åt att fundera och komma på exempel på vilka dubs som är vanliga etc.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
orrre X26 , Tack för den förklaringen. Stämmer utmärkt.
Det finns väl tusentals sådana dubs?
rastott du som håller på med dubsessions, vilken tune har du fått mest beställningar på?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hmm, svårt att säga men visst cuttar sounds regular tunes.... Det gör jag ju även själv och jag tror att det oftast beror på att dessa dubs är kända och då det ofta är "artistens största" tunes som är regulars.... Dock finns även sounds som inte bara voicar regular dubs...och det är kul.. Det har hänt att jag fixat någon mindre vanlig dub till något sound och när jag hört den har jag tänkt " f.n smarta killar det där" då duben har blivit riktigt bra med nice lyrics etc...... RespeKt Soundmen and Woman.....! /RRRRRRRRRRR.......